(18.30 hodin)
(pokračuje Buzková)

Dalším bodem je

 

34.
Návrh poslanců Karla Sehoře a dalších na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury
a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku
České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 993/ - druhé čtení

 

Prosím, aby za navrhovatele uvedl návrh pan poslanec Karel Sehoř.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, svůj návrh jsem podrobně zdůvodnil v prvním čtení. Sněmovna postoupila tento návrh do druhého čtení a dala tak najevo, že se chce tímto návrhem zabývat. Jde o to, aby se Státní fond dopravní infrastruktury stal investičním fondem, aby nedocházelo k přelévání investičních prostředků jak ze státního rozpočtu, a co ještě horší, z Fondu národního majetku do provozu, a zajistil tak nápravu zaostávání kvality naší dopravní infrastruktury. Jde o to, aby fond nebyl jen formální institucí na obtíž, ale aby hladce plnil své závazky, bezproblémově spolufinancoval víceleté stavby, stavby také za podpory EU, aby byl transparentně kontrolován sněmovnou.

Novelu projednávaly dva výbory. Rozpočtový výbor nedošel k usnesení, byly tam ale v průběhu přijaty předtím některé pozměňovací návrhy. Hospodářský výbor návrh zamítl, aniž by vůbec jednal o návrzích, které byly vesměs technického rázu a které nebyly příliš problematické. Bylo zvláštní, že i ty návrhy, které třeba navrhovali sociální demokratičtí poslanci, tak pak odmítli o nich jakkoliv jednat. Proto jsem také ty pozměňovací návrhy dal dohromady a dovolil jsem si vám nechat rozdat na lavice. Pokud budu mít příležitost, tak pak bych to zopakoval při podrobné rozpravě.

Je pro mne docela neuvěřitelné, že tento návrh nepodporuje ministerstvo dopravy, které by mělo mít největší zájem na tom, aby co nejlépe fungoval jeho podřízený útvar. Státní fond dopravní infrastruktury spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic dnes zatím neplní dobře své poslání. Návrh může pomoci větší službě státu v této oblasti. Proto žádám každého poslance o jeho podporu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Pavel Hojda. Ale ještě předtím registruji procedurální poznámku pana poslance Martínka.

 

Poslanec Radko Martínek: Paní předsedající, já nebudu dlouho zdržovat. Jenom jsem se díval na sjetinu posledního hlasování, mé jméno se tam zázrakem neobjevilo. Hlasoval jsem proti zamítnutí toho návrhu. Takže jenom pro stenozáznam, nezpochybňuji hlasování.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Takže procedurální poznámka pana poslance Martínka. Pan poslanec zpochybnil hlasování? Nezpochybnil. Tak já se omlouvám, já už si asi tady v tom hluku sedím na uších.

Takže mohu zklidnit všechny přibíhající poslance, došlo k omylu. Omlouvám se.

Slovo má zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Pavel Hojda.

 

Poslanec Pavel Hojda: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, předkladatel zde naznačil, jak probíhalo projednání v hospodářském výboru uvedeného návrhu změny zákona. Já bych jenom chtěl doplnit, že při všeobecné rozpravě v hospodářském výboru vesměs zazněly názory v tom smyslu, tak jak připravil stanovisko Státní fond dopravní infrastruktury, který hovořil zcela jednoznačně asi v tomto smyslu.

K navrhované úpravě § 2, kterou by se mělo vypustit z účelu Státního fondu dopravní infrastruktury financování oprav a údržby silnic a dálnic a celostátních regionálních drah, čímž by se redukovalo užití finančních prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury jen pro financování investičních výdajů v rámci vymezeného rozsahu dopravní infrastruktury. S tímto návrhem Státní fond dopravní infrastruktury zásadně nesouhlasí a navrhovaná úprava se mu nejeví jako důvodná. Znamenalo by to roztříštění financování dopravní infrastruktury, možnost spekulativního chování příjemců, výrazně nižší možnost ovlivňování efektivnosti vynakládání veřejných finančních prostředků, ztíženou možnost posuzování ekonomických principů ovlivňování rozvoje dopravní infrastruktury apod. Navíc v průběhu trvání Státního fondu dopravní infrastruktury se tento způsob financování oprav a údržby silnic a dálnic a celostátních regionálních drah osvědčil a praxe potvrdila jeho opodstatněnost. To je jenom k vyjádření Státního fondu dopravní infrastruktury, který byl dán k dispozici hospodářskému výboru.

Hospodářský výbor projednal na svém zasedání v obecné rozpravě a v obecné rozpravě i doporučil Poslanecké sněmovně zamítnout tisk 993. Pověřil zpravodaje výboru, kterým jsem byl stanoven já, aby seznámil s tímto usnesením Poslaneckou sněmovnu.

Tímto by končila má zpráva a v obecné rozpravě bych se přihlásil a přednesl oficiálně návrh na zamítnutí.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Nyní prosím, aby nás o jednání rozpočtového výboru informoval pan poslanec Radim Chytka.

 

Poslanec Radim Chytka: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, rozpočtový výbor projednal novelu zákona na svém jednání dne 20. února t. r. Průběh a výsledky tohoto projednání vám byly rozdány pod sněmovním tiskem 993/Z. Ono lomeno "Z" považuji za novinku v našem legislativním procesu a v naší legislativní práci. Evidentně jde o to, že rozpočtový výbor nepřijal žádné usnesení a že je vám pouze předkládána zpráva o projednání rozpočtového výboru. A v této zprávě právě je obsaženo, že rozpočtový výbor k žádnému usnesení nedošel.

Dovolte, abych i já tedy nově toto projednání rozpočtového výboru interpretoval tak, že rozpočtový výbor k novele zákona zaujal neutrální stanovisko. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, kdo se do ní hlásí. Slovo má pan poslanec Hojda.

 

Poslanec Pavel Hojda: Já jsem avizoval ve své zpravodajské zprávě, že se přihlásím, a navrhuji s ohledem na usnesení hospodářského výboru, aby tento návrh novely zákona byl po obecné rozpravě zamítnut.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Vojíř, připraví se pan poslanec Petr.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, členové vlády, dámy a pánové, musím říci a myslím si, že opakovaně, a v to doufám, že budu konzistentní, že jsem upozorňoval na to, že by vznikaly mimorozpočtové fondy, a to Fond dopravní infrastruktury a Fond rozvoje bydlení. Tak na tomto místě ministr vlády ČSSD přislíbil, že jednorázově, a to podtrhuji, to slovo jednorázově, budou tyto fondy dotovány z Fondu národního majetku, a to výší 6 mld. pro jeden fond a 6 plus 1 mld. pro fond druhý. Doufám, že si všichni uvědomujete, a je to tato sněmovna, která schvaluje rozpočty obou dvou fondů, že tomu tak není. Tyto fondy předkládají ve shodě s vládou mnohonásobně vyšší rozpočty, mnohonásobně vyšší požadavky na Fond národního majetku. A já chci říci, že tato cesta prostě není možná.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP