(18.10 hodin)

(pokračuje Klaus)

V hlasování 574 budeme hlasovat o přikázání k projednání zahraničnímu výboru.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování 574 z přítomných 74 poslanců 73 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu ministrovi.

 

Dostáváme se k poslednímu bodu prvního čtení smluv, to je

 

124.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu
přístup České republiky k Úmluvě o založení Evropské společnosti
pro financování železničních vozů EUROFIMA a k jejímu Dodatkovému protokolu
/sněmovní tisk 1211/ - prvé čtení

 

Opět pan ministr Schling.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, vláda České republiky souhlasila svým usnesením č. 1259 z 26. listopadu 2001 s návrhem na přístup České republiky k Úmluvě o Dodatkovém protokolu o založení společnosti EUROFIMA a uložila mi, abych odůvodnil tento přístup v Parlamentu České republiky.

Rozvoj železniční dopravy na žádoucí vysokou úroveň je finančně náročný i pro ekonomicky vyspělé evropské země. Proto byla už v roce 1955 založena Evropská společnost pro financování železničních vozů známá pod zkratkou EUROFIMA, umožňující členům a akcionářům této společnosti získávat relativně výhodné úvěry na nákup moderních, ale drahých železničních vozidel, jejichž financování běžným komerčním způsobem by bylo často nemožné. Od doby založení se postupně stalo členy společnosti EUROFIMA více než 20 evropských železnic, v roce 2000 prošla úspěšně procesem přístupu také Slovenská republika a v jednání je přístup Polska.

Nezbytným předpokladem pro členství té které železniční správy je přístup státu k úmluvě a Dodatkovému protokolu o založení EUROFIMA. Proto, aby i státní organizace České dráhy mohla získávat výhodné úvěry k obnovení vozového parku, je třeba učinit potřebný první krok a tím je přístup České republiky ke zmíněné úmluvě a jejímu Dodatkovému protokolu, které jsou v jednom dokumentu obsahem předkládaného materiálu. Přiložena je i francouzská verze úmluvy jako podklad pro úřední překlad do češtiny a pro informaci jsou přiloženy také stanovy společnosti EUROFIMA, kterými se akcionáři této společnosti řídí.

Přístup k úmluvě a protokolu nebude mít žádný dopad na státní rozpočet. Případné dopady v budoucnosti, když České dráhy jako akcionář společnosti získají příslib úvěru, bude státní záruka za úvěr, který by ovšem musel být řešen podle zákona o rozpočtových pravidlech vypracováním zvláštního zákona, kterému bude předcházet udělení výjimky ze zákona o veřejné podpoře ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Dámy a pánové, žádám vás tedy o schválení tohoto materiálu. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec Kohlíček nyní bude moci vystoupit ze svého místa, neboť se stal zpravodajem. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji za slovo. Pane předsedo, vážení páni ministři, milé kolegyně a vážení kolegové, dovolte mi, abych přednesl svoji zpravodajskou zprávu ke sněmovnímu tisku 1211, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu přístup České republiky k Úmluvě o založení Evropské společnosti pro financování železničních vozů EUROFIMA a k jejímu Dodatkovému protokolu.

Společnost EUROFIMA, jak již konstatoval předkladatel, je Evropskou společností pro financování železničních vozů. Jejím sídlem je Basilej ve Švýcarsku a předmětem činnosti je obstarávání vozů jednotného typu pro členské organizace. Hlavními podílníky společnosti o základním kapitálu 2,6 bilionu švýcarských franků jsou Deutsche Bahn AG, SNCF - státní společnost francouzských železnic, ostatní národní železniční společnosti jsou menšími podílníky. Jedná se o národní železniční společnost italskou, belgickou, nizozemskou, španělskou, švýcarskou, jugoslávskou, švédskou, lucemburskou, rakouskou, portugalskou, řeckou, maďarskou, chorvatskou, slovinskou, dále železniční společnost Bosny a Hercegoviny, Bulharska, Makedonie, Turecka, Dánska a Norska.

Největší podílníci vložili do společného podniku při jeho vzniku určité počty vozů jako svůj hmotný vklad. Tento jejich základní vklad, jak už jsem konstatoval, je největší u těch dvou hlavních podílníků, to je Deutsche Bahn AG a SNCF francouzské společnosti. Ostatní státy se podílely na zvyšování jmění společnosti do dnešní výše a tomu odpovídaly i jejich podíly, které se postupně, tak jak je splácely, zvyšovaly. Zvláštností celé společnosti je, že funkce ve správní radě mohou zastávat pouze zástupci organizací, které mají minimálně 2 % podílu na základním jmění celé společnosti. Takových akcionářů - národních železničních společností - je v současné době 11 a podle předkládaného materiálu by měla být i Česká republika jedním z takovýchto akcionářů. Ostatních 11 podílníků vlastní méně než 2 % akcií, a tedy jejich možnost uplatnění ve vedení společnosti, a tedy i možnost rozhodování jsou omezené.

Další zvláštností dané společnosti je to, že byla založena v roce 1956 na dobu trvání 50 let s tím, že po uplynutí této doby bude trvání společnosti prodlouženo o dalších 50 let, to je do 20. listopadu 2056. Tedy je to velmi perspektivní záležitost.

Úmluva o založení společnosti EUROFIMA vytváří technické předpoklady pro slučitelnost vozů různých národních železničních společností a představuje tak možnost podpory veřejného zájmu, tedy zlepšení technických možností, slučitelnosti železniční dopravy na teritoriu jednotlivých národních společností bez ohledu na státní hranice v území, které je vymezeno jednotlivými národními železničními společnostmi.

Jednotliví účastníci společnostem v úmluvě deklarují připravenost poskytnout státní záruky a veškerou nezbytnou součinnost při plnění úkolů spojených s činností společnosti. Vláda Švýcarska se v roce 1955 zavázala, že osvobodí společnost od některých daní, a to od 31. března 1993, resp. od 1. ledna 1995, neboli společnost je již dnes osvobozena od určitých švýcarských daní.

Mezinárodní Úmluva o založení společnosti EUROFIMA i Dodatkový protokol jsou uloženy v originále v archivu vlády Švýcarska ve francouzštině, němčině a italštině. V roce 2000 byly tyto dokumenty ratifikovány Slovenskem a vzhledem k našemu propojení s ostatními státy v železniční dopravě je žádoucí, protože my jsme nyní vlastně enklávou, která tento dokument neratifikovala, aby i Česká republika úmluvu a protokol odsouhlasila. Domnívám se, že tím zlepšíme do budoucna možnosti Českých drah zvýšit svůj podíl na objemu mezinárodní přepravy. Přitom státní záruka za úvěr na konkrétní druhy a počty železničních vozidel bude vždy posuzována a schvalována Poslaneckou sněmovnou, a nejedná se tedy o žádný případ, kde bychom dávali vládě, ať už této, nebo nějaké budoucí, nějaký bianco šek.

Mezi francouzským textem a českým překladem jsem zjistil určité nepřesnosti, diskutoval jsem je s pracovníky, kteří připravovali celý tisk. Možná ty nepřesnosti souvisejí s nedostatečným respektem ke spisovné formě českého jazyka, ostatně i sněmovna tento svůj nezájem deklarovala tím, že odmítla přijmout zákon o českém jazyce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP