(12.20 hodin)

(pokračuje Kavan)

Tyto implikace jsou stále platné. Chtěl bych zdůraznit, že z pohledu České republiky nejde jenom o nějakou úzkou preferenci evropské vokace na úkor transatlantické vazby, jak je nám někdy podsouváno. Právě naopak jsem přesvědčen, že nákupem z NATO interoperabilních letadel budeme schopni mnohem výrazněji přispět ke kvalitě transatlantické dimenze. A připomínám, že zajištění interoperability ze strany dodavatele je nedílnou podmínkou kontraktačních jednání. Čili obava, kterou tu vyslovil pan poslanec Nečas, si myslím, že je vskutku planá. A již pan ministr obrany ve svém úvodním slově se zmínil o připravované konferenci právě o interoperabilitě letounů Gripen, kterou koncem měsíce pořádá Ministerstvo obrany.

Úhelným kamenem, z něhož vychází strategické úvahy všech aliančních zemí, je strategická koncepce NATO. Ta je základním dokumentem pro rozvoj schopností Aliance v dlouhodobém horizontu. Koncept je dále rozpracováván ministerskou směrnicí pro obranné plánování a oba zmíněné materiály požadují, aby alianční země rozvíjely své vojenské schopnosti tak, aby NATO mohlo dostát definovaným ambicím a bylo schopno plnit úkoly v plném spektru možných operací.

Zavedení nadzvukového letounu do ozbrojených sil České republiky není v rozporu se závěry strategické koncepce NATO, jak tvrdí někteří kritici vlády, a naopak přímo v jejím souladu, neboť právě tento prostředek výrazným způsobem zvyšuje vojenské schopnosti, po kterých právě strategická koncepce volá.

Dovolte mi poslední poznámku. Bezpečnostní strategie České republiky, ne tedy doktrína, o níž tu hovořil pan poslanec Svoboda, ale bezpečnostní strategie je něco, na čem neustále pracujeme. Ale očekávat, že bychom měli tuto práci narychlo uspěchat, nebo že bychom ji měli upravit nějakými kosmetickými změnami, to bych považoval za nesprávné. Upozorňuji, že již na té současné schválené bezpečnostní strategii se pracovalo více než dva roky, čili probíhají i dnes důkladné analýzy změny bezpečnostní situace mezinárodních společenství po 11. září loňského roku. Závěry z těchto změn jsou zapracovány do aktualizované verze bezpečnostní strategie. Ale tak jak jsem před několika dny řekl ve veřejném slyšení v Senátu, tak to stále platí. Ujistil jsem, že aktualizovanou bezpečnostní strategii předloží vláda České republiky v prosinci letošního roku poté, co do ní ještě zapracujeme poznatky, významné poznatky z listopadového pražského summitu Aliance. Čili ti z vás, kteří tu kritizovali absenci aktualizované verze bezpečnostní strategie, by si měli uvědomit, jaká je skutečně realita.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. Hovořit bude pan poslanec Šulák, připraví se pan poslanec Vilém Holáň.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové poslanci. Já jsem zde původně nechtěl k tomuto bodu pořadu vystupovat, nicméně rozhodl jsem se zareagovat na vystoupení pana zpravodaje poslance Nečase, které mě zaujalo. Musím vás uklidnit, že nebudu pronášet žádná řečnická cvičení, jak jsem zde byl svědkem u některých mých kolegů.

Já opravdu nevím, kam pan poslanec Nečas svým vystoupením směřoval. Je totiž podivné, když za situace, kdy končí životnost stávajících nadzvukových letounů ruské provenience, někdo tvrdí, že nadzvukové letouny nepotřebujeme. Troufám si dokonce říci, že je nestoudné zde pronášet podobné soudy, když svého času klidně bylo politickou stranou, kterou zde zastupuje pan poslanec Nečas, tolerováno zašantročení letounu MiG 29.

Pan poslanec Nečas se takto dovolává důkladného prostudování všech materiálů týkajících se nákupu nadzvukových letounů. V tom případě doufám, že mu jistě neunikla skutečnost nabídky offsetových programů, které výrazně ovlivní hospodářský vývoj a zaměstnanost v České republice, a to zejména v těch krajích, které byly postiženy recesí. Takové hospodářské kompenzace, které nabízí dodavatel strojů Gripen, nenabídl žádný dodavatel.

Pan poslanec Nečas se dovolává dále nutnosti modernizace armády. Jistě tedy ví, že každá moderní armáda musí disponovat nadzvukovým stíhacím letectvem, které jedině může zajistit operační převahu a nezbytnou ochranu vzdušného prostoru.

Českou republiku určitě nelze srovnávat s Lucemburskem a Irskem. Za této situace my si nemůžeme dovolit rezignovat na potřebu obnovy nadzvukového stíhacího letectva, na výhodnou nabídku dodavatele strojů Gripen. Myslím, že pan poslanec Nečas neřekl nic, co by zásadně zpochybňovalo potřeby modernizace nadzvukového stíhacího letectva, takže mě napadá pouze to, že je osobně zaujatý proti tomuto modernizačnímu projektu, že chce svým vystoupením pouze zakrýt řadu pochybných rozhodnutí, které jeho strana a on sám učinili, pokud jde o armádu, v době, kdy seděli ve vládních lavicích.

S ohledem na tyto skutečnosti mně vůbec nebude dělat žádné obtíže hlasovat pro tento zákon. Závěrem bych chtěl navrhnout, aby byla zkrácena lhůta pro projednávání tohoto zákona ve výborech o 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám pane poslanče. Hovořit bude pan kolega Holáň, připraví se pan poslanec Jan Zahradil.

 

Poslanec Vilém Holáň: Vážené kolegyně, vážení kolegové. Mám jenom pět otázek na pana ministra, ale nicméně musím před ně předřadit jednu poznámku. Kolega Tlustý říkal, že zde nediskutujeme vlastně o gripenech nebo o stíhačkách, ale že diskutujeme především o dluhu. Nicméně dluh neexistuje sám o sobě, není dluh o sobě, je dluh na něco, a proto je zapotřebí o těch stíhačkách mluvit.

Zacházíme s obrovským úvěrem a na druhé straně zacházíme také s bezpečností země. Domnívám se, že argumentace by měla být v tomto případě úplně neprůstřelná. Ale musím se přiznat, že některé otázky ještě pro mne zodpovězeny nebyly.

První otázka se týká podzimního summitu NATO. Skutečně se ptám, do jaké míry ovlivní případné přijetí Slovenska a dalších států naši bezpečnostní situaci. A zejména se ptám na změnu rizik vzdušného ohrožení. V práci, která byla přiložena jako tajná, nejsou tyto otázky rozebrány, nejsou tam varianty.

Druhá otázka - zda nadzvukové letectvo je skutečně prioritním úkolem a v jaké proporci k ostatním velkým projektům armády. Nejsou-li ostatní velké projekty armády pouze ve stínu otázek nadzvukového letectva. Myslím tím řádnou kvantifikaci. Dokonce, zda tento projekt nekonkuruje některým civilním projektům, což jsou třeba dálnice, které mají rovněž svůj obranný význam.

Za třetí. Je-li tento projekt prioritní - neříkám dopředu, že není - je-li tento projekt prioritní, neexistují pak jiná řešení?

***




Přihlásit/registrovat se do ISP