(15.30 hodin)
(pokračuje Urban)

Příspěvek je koncipován podle § 24 odst. 2 písm. p), popř. písm. m) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, jako nákladová položka.

Dovolte mi stručné zdůvodnění motivů, které vedly předkladatele k předložení této novely. Jednak je to návaznost na historické tradice, neboť do roku 1948 obdobný systém podpory hasičských sborů v České republice existoval. Není to vymýšlení třetích cest. V současné době je tato praxe zavedena například v Německu, Skandinávii, Rakousku, Švýcarsku.

Daleko důležitější však je přímá vazba mezi včasností zásahu a případnou výší škod, kde zejména přímé a následné škody vzniklé mimořádnými událostmi jsou předmětem plnění jednotlivých pojišťoven. Skrytý dluh v oblasti hasičských záchranných sborů, v oblasti jejich vybavení se odhaduje v současné době na částku sedm miliard korun. Je nepochybné, že uchráněné životy, uchráněné zdraví, uchráněné majetky na základě včasného zásahu těchto profesionálních i dobrovolných hasičských sborů jsou finančně vyjádřeny prospěchem pojišťoven. A zde vidíme oprávněnost požadavku, který je zahrnut v návrhu, tj. aby pojišťovny byly povinny ze zákona plnit příslušný fond zábran ve výši, která je navrhována.

Pro korektnost chci uvést, že vláda projednala tento poslanecký návrh s připomínkami. Připomínky byly charakterizovány následovně: že neřeší tuto problematiku komplexně, že nestanoví pravidla pro rozdělování z příslušného účtu Ministerstva vnitra, kde by byl příspěvek deponován, a že nejsou přesně definovány vazby na rozpočtovou kapitolu Ministerstva vnitra, případně vazby na státní rozpočet. Za předkladatele bych chtěl vyjádřit maximální vstřícnost k tomu, pokud bude zákon propuštěn do dalšího čtení, projednat tyto připomínky, případně připomínky Poslanecké sněmovny, a do této novely poslaneckého zákona tyto připomínky zahrnout.

Dovolte mi skončit tím, že je nepochybné, že tato norma je velmi významnou normou do sféry hasičských záchranných sborů, ale nejenom pro ně, neboť hrdinská práce profesionálních hasičů i dobrovolných hasičů, která se dá nazvat posláním, zachraňuje životy nás všech, zdraví nás všech i naše majetky. Věřím, že Poslanecká sněmovna umožní průchodnost této normy do druhého čtení, tak aby mohly být odstraněny případné připomínky, které v průběhu tohoto jednání vzniknou. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji, pane poslanče. Prosím paní poslankyni Němcovou jako zpravodajku pro prvé čtení, aby se ujala slova.

 

Poslankyně Miroslava Němcová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych velmi stručně shrnula to, co je obsahem předložené novely, kterou nám skupina poslanců předkládá jako novelu zákona o pojišťovnictví a máme ji k dispozici pod číslem tisku 1193.

Účelem této navržené novely je získání mimorozpočtového zdroje k finanční podpoře Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek sboru dobrovolných hasičů v obcích. Příspěvek ve výši 3 % z předepsaného ročního pojistného mají platit pojišťovny v těchto typech pojištění: za prvé z havarijního pojištění, za druhé z živelního pojištění majetku, za třetí z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Říkám-li, že toto pojištění mají platit pojišťovny, musíme si říci, že to budou platit občané, kteří si toto pojištění u pojišťoven sjednali. Tímto návrhem má být získána částka zhruba ve výši jedné miliardy korun ročně, která má prostřednictvím zvláštního fondu zřízeného u Ministerstva vnitra procházet na stanovené účely, tj. na účely Hasičského záchranného sboru a sboru dobrovolných hasičů. Podotýkám, že zde není stanovena žádná kontrola, jak s těmito penězi bude nakládáno, jinak řečeno Ministerstvo vnitra svým rozhodnutím v případě, že propustíme tento zákon do dalšího čtení a posléze jej schválíme, získá miliardu korun, se kterými bude libovolně, bez pevně stanovených pravidel nakládat.

Já bych se k jednotlivým odstavcům vrátila až v konkrétním příspěvku. Proto považujte prosím tyto základní informace jako zprávu zpravodaje. Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Otevírám rozpravu, do které se jako první přihlásil poslanec Černý.

 

Poslanec Karel Černý: Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, jedním z rozhodujících cílů rozvoje naší ekonomiky je i účinná ochrana před požáry a vytvoření funkčního systému prevence a likvidace provozních nehod, mimořádných událostí a následků živelních pohrom. Nosnými elementy takového systému jsou hasičské záchranné sbory a jednotky dobrovolných hasičů obcí a měst, které jsou základními složkami integrovaného záchranného systému. Financování hasičských záchranných sborů jednotlivých okresů je zajišťováno účelovými dotacemi ze státního rozpočtu, a to v oblasti věcných výdajů ze 75 % a z 50 % u stavebních a strojních investic. Zbytek finančních prostředků byl v minulosti hrazen z příspěvků okresních úřadů a z příspěvků měst se sídlem jednotek hasičských záchranných sborů. Financování jednotek sboru dobrovolných hasičů měst a obcí je zajišťováno výhradně z obecních a městských rozpočtů, které v mnohých případech přispívají pouze na krytí běžných provozních nákladů těchto jednotek.

Vzhledem k zákonným povinnostem obcí v dalších oblastech, jako je školství, opravy komunikací, opravy veřejných budov a další, jsou obecní rozpočty natolik zatíženy, že nezbývá na intenzivnější obnovu materiálu a technických prostředků jednotek dobrovolných hasičů. Toto způsobuje morální a technickou zastaralost této techniky. Hlavním úkolem pro zajištění akceschopnosti jednotek je obnova věcných ochranných a technických prostředků požární ochrany. Rozsáhlá morální a technická zastaralost mobilní požární techniky zvyšuje výrazně pravděpodobnost jejich vyřazení z provozu, a to zejména po prověrce na stanicích technické kontroly.

Vážené dámy, vážení pánové, v důvodové zprávě, která provází návrh této novely zákona o pojišťovnictví, se uvádí, že ve vybavení Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek sboru dobrovolných hasičů je značný a dlouhodobý deficit, který rok od roku narůstá. Poslední číslo, které je z roku 1999, dokonce hovoří u vybraných jednotek zařazených do systému plošného pokrytí o deficitu 6,8 miliardy korun. Dovolte mi na tento údaj navázat konkrétními čísly, která uvádí statistika, a sice v kraji Vysočina, kdy stáří techniky u jednotek požární ochrany druhého a třetího stupně převyšuje 21 let a u jednotek pátého stupně dosahuje téměř 27 let stáří.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP