(12.30 hodin)
(pokračuje Hofman)

Vláda se v devadesátých letech usnesla o postupném útlumu uhelného a uranového hornictví a zároveň se zavázala svým způsobem hradit náklady na tento útlum, zejména ve formě zdravotně sociálních nákladů, které si tento útlum vyžádal. Po roce 1993, po vzniku tzv. úrazového pojištění, tyto náklady hradí zcela zaměstnavatel, a to pomocí úrazového pojištění. Znamená to, že se jedná o vyrovnání starých závazků jako takových, vzniklých útlumem hornictví předtím, než vzniklo úrazové pojištění, které tento problém vyřešilo.

Snažím se udělat to, aby tento zákon dával právní jistotu všem, a to tak, jakou dávala právní jistotu až do přijetí zákona o rozpočtových pravidlech usnesení vlády, ale zákon o rozpočtových pravidlech ve svém paragrafu 14 říká, že na tuto dotaci je právní nárok, pokud to stanoví zvláštní právní předpis. A usnesení vlády není zvláštní předpis, muselo by to být dáno nařízením vlády, které má jiné regule. Proto jsem předložil tento zákon, aby určitou disproporci uvedl do takové roviny, aby už dále o ní nemusela být řeč a mohlo to být dále financováno tak, jak je to financováno doposud, a to v souladu se zákonnými předpisy České republiky.

Tento zákon zásadně nezvýší mandatorní výdaje a nezvýší výdaje ze státního rozpočtu určené na hrazení těchto zdravotně sociálních dávek. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Budeme hlasovat o návrzích, které padly v prvním čtení, a sice nejprve na vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání.

Na žádost pléna vás odhlašuji a žádám o novou registraci.

 

O tomto návrhu rozhodneme hlasováním pořadové číslo 59, které zahajuji, a ptám se, kdo je pro návrh na vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 59 nebyl tento návrh přijat, když se pro něj z přítomných 156 poslanců vyslovilo 62 a 88 bylo proti.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu, a to v hlasování s pořadovým číslem 60, které zahajuji, a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 60 tento návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 157 vyslovilo 53 a 89 bylo proti.

 

Nyní mohu tedy zahájit rozpravu podrobnou, do které je jako první přihlášena paní poslankyně Ludmila Müllerová. Připraví se pan Jaroslav Pešán a dále je přihlášen pan poslanec Petr Hort.

 

Poslankyně Ludmila Müllerová: Vážená paní předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte, abych předložila pozměňovací návrhy, které jsem připravila na základě připomínek vlády ČR, a to zejména na možnost otevření vícezdrojového financování, ať s účastí zaměstnavatelů, podnikatelů či případně s účastí Evropské unie.

Paragraf 1 navrhuji v tomto znění:

Tento zákon upravuje financování:

a) zvláštního příspěvku horníkům, na který vznikl nárok před 1. 1. 1993,

b) deputátního uhlí a dříví, na které vznikl nárok před 16. 1. 1992,

c) náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti, na kterou vznikl nárok před 1. 1. 1993,

které jsou po dni účinnosti tohoto zákona podle zvláštních předpisů - odvolávka na poznámku jedna - povinni poskytovat zaměstnavatelé v uhelném, uranovém a rudném hornictví (dále jen nároky vyplývající z pracovněprávních vztahů horníků) v důsledku restrukturalizace tohoto odvětví.

Paragraf 2 zní:

1. K úhradě finančních nákladů potřebných na uspokojení nároků vyplývajících z pracovněprávních vztahů horníků se poskytuje zaměstnavatelům uvedeným v § 1 dotace ze státního rozpočtu podle zvláštního zákona - odvolávka na poznámku 2 pod čarou - ve výši 80 % vyplacených náhrad. Na poskytnutí této dotace je právní nárok.

2. O poskytnutí dotace až do výše 100 % vyplacených náhrad dle ustanovení § 1 tohoto zákona rozhoduje a dotaci poskytuje Ministerstvo průmyslu a obchodu, a to na základě sociální dohody s příjemci dotace.

Paragraf 3 se zabývá účinností - tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Ještě k odůvodnění. Pozměňovací návrh v ustanovení § 1 odůvodňuje původ vzniklých nároků v důsledku restrukturalizace daného odvětví a zakotvuje tak legitimitu pro budoucí možnost čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie právě po vstupu České republiky do Evropské unie, a to zejména již z toho pohledu, že se jedná o závazek státu charakterizovaný jako dlouhodobý.

Pozměňovací návrh, který je uveden v § 2, zakládá vlastně legislativní možnost ve výši až 100% úhrady zdravotně sociálních závazků ze strany státu a rovněž tak zakládá závazek státu k úhradě dotace, minimálně ve výši 80 % každoroční úhrady. Je to v souladu s rozpočtovými pravidly zákona č. 218/2000 Sb. Otevírá se tedy možnost spoluúčasti a financování z jiných zdrojů do maximální výše 20 % vyplacených náhrad.

Vzhledem k tomu, že návrh zákona, § 2, odkazuje při poskytování dotace na úhradu předmětných dávek na ustanovení § 14 až 18 zákona č. 218/2000 Sb., návrh podle § 17 (?) bude vlastně dotace poskytována na základě dohody, a proto pozměňovací návrh obsahuje i ustanovení o předložení tzv. sociální dohody.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Hort a omlouvám se panu poslanci Pešánovi, který byl přihlášen k jinému návrhu zákona.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP