(9.10 hodin)
(pokračuje Kocourek)

Dovolte ještě, abych charakterizoval změny, které rozpočtový výbor přijal. Jde jednak o nové definování hlavního cíle České národní banky v souladu s novelou ústavy, kdy hlavním cílem České národní banky se navrhuje péče o cenovou stabilitu. Dále je to staronová pravomoc bankovní rady a guvernéra ČNB upravovat platové poměry bankovní rady a jejích členů. Dále je to pravomoc České národní banky vydávat opatření, která jsou závazná. Dále se jedná o změnu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, reflektující nález Ústavního soudu v oblasti kontroly hospodaření České národní banky. Dále se zmocňuje předseda vlády vyhlásit ve Sbírce zákonů úplné znění zákona a dále jsou zde zapracovány legislativně technické změny vyplývající z nálezů Ústavního soudu.

Také se domnívám, že je možné tento návrh zákona propustit do třetího čtení, a sněmovna se k němu může vyjádřit hlasováním.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Návrh iniciativně projednal výbor pro evropskou integraci, jehož usnesení jsme také obdrželi jako sněmovní tisk 971/2. Prosím, aby se nyní ujal slova zpravodaj výboru pan poslanec Vilém Holáň.

 

Poslanec Vilém Holáň: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, výbor pro evropskou integraci projednal předloženou novelu na své schůzi dne 18. ledna a neshledal žádných diskrepancí mezi předpisy platnými v Evropské unii a touto novelou.

Výbor se rovněž zabýval pozměňovacími návrhy, které předložil rozpočtový výbor, a v podstatě s nimi souhlasí, snad až na poznámku k prvnímu pozměňovacímu návrhu, týkajícímu se opakování hlavního cíle banky, který je definován v ústavě, a proto nepovažuje za nezbytné ho definovat znovu. Nicméně jsou to návrhy rozpočtového výboru, které budou samozřejmě projednány.

Výbor pro evropskou integraci doporučuje na závěr Poslanecké sněmovně, aby přijala navrhovanou novelu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu a táži se, kdo se do ní hlásí. Vzhledem k tomu, že se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu končím a zahajuji rozpravu podrobnou. Opět se táži, kdo se do ní hlásí, neboť nemám písemnou přihlášku. Ani do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí, takže podrobnou rozpravu také končím a táži se pana ministra, zda hodlá vystoupit se závěrečným slovem, byť není k čemu. Pan ministr si nepřeje vystoupit a také ne pan zpravodaj.

Nezbývá mě tedy nic jiného, než ukončit druhé čtení projednávání tohoto návrhu zákona a ukončit tak bod č. 8.

 

Přistoupíme k dalšímu bodu, kterým je

 

9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů
a zákon č. 219/1995 Sb., devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1041/ - druhé čtení

 

Já vás nyní požádám o odsouhlasení účasti guvernéra České národní banky, protože jsme měli jeho účast schválenu pouze na projednávání zákona o České národní bance a máme zde ještě další tři návrhy zákonů, na kterých pan guvernér Zdeněk Tůma má zájem se zúčastnit při projednávání v Poslanecké sněmovně. Proto vás všechny příchozí žádám, abyste se přihlásili svými kartami, a budeme hlasovat o souhlasu s účastí guvernéra ČNB na projednávání bodů č. 9, 10 a 11.

 

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 52 z přítomných 130 poslanců je pro 113, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Z pověření vlády uvede návrh zákona ministr financí Jiří Rusnok. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Poslanecká sněmovna projednává ve druhém čtení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 21/1992, o bankách, ve znění pozdějších předpisů. Chci úvodem zdůraznit, že se jedná o návrh novely, který již byl Poslaneckou sněmovnou projednán a po jejím vrácení Senátem však nebyl odsouhlasen. Předložený návrh je v podstatě identický s návrhem z roku 2000, kdy se toto odehrálo. Byly však do něj zapracovány nově některé dřívější poslanecké pozměňovací návrhy. Ta novela je poměrně velmi složitá a její příprava probíhala v úzké spolupráci i s odborníky Evropské komise.

Hlavním důvodem předložené novely je především potřeba harmonizovat zákon o bankách s právem Evropských společenství a především s tzv. konsolidovanou bankovní směrnicí. Dále se směrnicí o systému záruk za vklady a se směrnicí o dohledu nad úvěrovými institucemi na konsolidovaném základě.

Změny a úpravy nad rámec harmonizace vycházejí z praxe bankovního dohledu a mají pomoci tuto praxi zlepšit a zdokonalit. Jde například o registr úvěrů vedený Českou národní bankou nebo zákaz pro banku býti společníkem komanditní společnosti nebo veřejné obchodní společnosti. Hlavní principy novely spočívají v následujících šesti bodech.

Za prvé. Bude zakotven tzv. konsolidovaný dohled, tzn. dojde k rozšíření dohledu i na osoby propojené s bankou, tvořící s bankou tzv. konsolidační celek. Na vysvětlenou - bankovní skupiny dnes se nezabývají zdaleka pouze bankovní činností, ale jsou aktivní i v oblasti pojišťovnictví, v oblasti kapitálového trhu a v dalších činnostech.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP