(18.10 hodin)
(pokračuje Grüner)

A § 27 odst. 2 zní: "Příslušný útvar policie rozhodne o odnětí zbrojního průkazu skupiny C, přestane-li jeho držitel být držitelem platného loveckého lístku nebo nemá uzavřeno pojištění své odpovědnosti za škodu způsobenou v souvislosti s držením a nošením zbraně a střeliva."

Krátké zdůvodnění. Potřeba pojištění držitelů zbrojních průkazů skupiny C při výkonu činnosti spojené se zbraní je dána specifičností používání loveckých zbraní, účastí na společných honech a lovech s vysokou možností náhodného nebo neúmyslného ublížení na zdraví druhých osob. Jde o tzv. povinné pojištění odpovědnosti za škodu stanovené v § 48 zákona o myslivosti, které je svým charakterem obdobné povinnému pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Pan ministr Gross má přednostní slovo.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, v duchu toho, co jsem říkal v úvodním slově, a jelikož jsme rozhodli o tom, že budeme tento zákon projednávat ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, dal bych jeden pozměňovací návrh k usnesení výboru pro obranu a bezpečnost. Týká se bodu 36 usnesení, což se vztahuje k § 30 odst. 8, kde jsou písmena a), b), c). Já dávám pozměňovací návrh na vypuštění písmena c).

Druhý můj návrh, to je to, co jsem říkal, tak tam jen poprosím, až budeme schvalovat proceduru, o samostatné hlasování o bodu 58 usnesení, ale to by se zřejmě mělo uplatnit až zítra při proceduře.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Pan poslanec Klas má slovo.

 

Poslanec Jan Klas: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi předložit tři pozměňovací návrhy.

Za prvé, v § 5 písm. f) navrhuji upřesnit použitou formulaci na novou formulaci a písmeno f) by znělo: "dlouhé opakovací zbraně, jejichž délka hlavně je menší nebo je rovna 600 mm, a dlouhé samonabíjecí zbraně s hladkým vývrtem hlavně, jejichž délka hlavně je menší nebo je rovna 600 mm".

Odůvodnění. Podle dosavadního znění není zcela zřejmé, zda se požadavek hladkého vývrtu vztahuje pouze na samonabíjecí, nebo i na opakovací zbraně. Podle mého názoru je navrhovaným upřesněním lépe vystižen záměr zákonodárce.

Za druhé k § 6 písm. c). Navrhuji nové znění písm. c) v § 6, a sice: "plynové zbraně, u nichž kinetická energie střely na ústí hlavně je vyšší než 16 joulů, s výjimkou paintballových zbraní". To je druhý návrh.

A konečně třetí návrh, který se týká § 7 písm. c), kde navrhuji nové znění tohoto písmene: "plynové zbraně, u nichž kinetická energie střely na ústí hlavně dosahuje nejvíce 16 joulů".

Odůvodnění. Tento návrh koresponduje s právními úpravami některých zemí EU a má návaznost na filozofii, podle které při omezování krátkých střelných zbraní u veřejnosti je nutno toto omezení kompenzovat povolením vyšších výkonů u plynových zbraní určených zejména pro sportovní využití a volný čas. Také argumentuji tím, že v kategorii zbraní D jsou podle písm. b) zařazeny jednoranové nebo dvouranové perkusní zbraně, jejichž energie může být vyšší než navrhovaných 16 joulů.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu a tím končím druhé čtení tohoto bodu.

 

Dalším bodem je

 

13.
Vládní návrh zákona o podmínkách uvádění biocidních přípravků
a účinných látek na trh a o změně některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 1092/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví Bohumil Fišer a ministr životního prostředí Miloš Kužvart. Prosím, páni ministři, ujměte se postupně slova.

 

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych ve stručnosti uvedl vládní návrh zákona o podmínkách uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh a o změně některých souvisejících zákonů.

Předkládaný vládní návrh upravuje oblast biocidních přípravků, která dosud nebyla předmětem samostatné právní úpravy. Biocidní přípravky jsou ve smyslu směrnice 98/8/ES ze dne 16. února nově definovanou skupinou chemických a biologických přípravků. Jejich používání je nezbytné k ničení, potlačování výskytu nebo odpuzování škodlivých živých organismů, které mohou ohrožovat zdraví lidí a zvířat nebo poškozovat přírodní i vyráběné produkty. Biocidní přípravky však mohou současně představovat nezanedbatelné nebezpečí pro zdraví lidí, zvířat a pro životní prostředí. Proto je pro jejich uvádění na trh nutné stanovit relativně přísné podmínky.

Současná právní úprava je roztříštěná, podmínky uvádění biocidních přípravků na trh jsou nejednotné. Navrhovaná právní úprava tyto podmínky sjednocuje a současně uvádí do souladu s podmínkami stanovenými v EU.

Cílem návrhu je upravit podmínky pro to, aby na trh byly uváděny pouze objektivně posouzené biocidní přípravy s dostatečnou účinností a minimálními riziky pro člověka, zvířata a životní prostředí, které byly povoleny Ministerstvem zdravotnictví a nepodléhají schvalování podle jiného zákona. Ministerstvo posuzuje biocidní přípravky a jejich účinné látky na základě podobných podkladů předložených žadatelem při dodržení stanovených zásad hodnocení účinnosti a v těsné spolupráci s Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem životního prostředí, bez jejichž souhlasu nemůže biocidní přípravek povolit. Po přistoupení České republiky k EU bude nezbytná i spolupráce s příslušnými orgány EU a ostatních členských států.

Navrhovaná právní úprava podrobně stanoví podmínky schvalovacího procesu před uvedením biocidního přípravku na trh, podmínky zařazování účinných látek do seznamu a způsob klasifikace, balení a označování přípravků. Návrh řeší úpravu podmínek uvádění biocidních přípravků na trh i po přistoupení České republiky k EU a v přechodném osmiletém období, v němž má komise EU vypracovat seznam účinných látek, jejichž uvádění na trh bude v Evropské unii přípustné.

Z výše uvedeného vyplývá, že samostatná jednoznačná právní úprava v oblasti biocidních přípravků je pro jejich používání nezbytná, a zároveň stanovením přísných podmínek poskytuje ochranu před jejich případnými negativními vlivy.

Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji vám za pozornost a věřím, že samotné projednávání vládního návrhu zákona nebude problematické a že jej podpoříte v dalším legislativním procesu.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Nyní má slovo ministr životního prostředí Miloš Kužvart. Teď tu byl. Pan ministr Kužvart má slovo!

 

Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, úvodní slovo mého kolegy spolupředkladatele pana ministra Fišera bylo tak obsažné, že by bylo pouze opakováním již řečeného. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Nyní sděluji, že vládní návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1092/1. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru paní poslankyně Lucie Talmanová.

 

Poslankyně Lucie Talmanová: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví projednal vládní návrh zákona o podmínkách uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh a o změně některých souvisejících zákonů na své 52. schůzi dne 7. listopadu. Nenavrhl v tomto předkladu učinit žádnou změnu a doporučil Poslanecké sněmovně, aby vyslovila s tímto vládním návrhem souhlas. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP