(10.40 hodin)
(pokračuje Recman)

Druhý pozměňovací návrh se týká položky 166 usnesení rozpočtového výboru a je publikován na str. 30. Zde doporučuji vyřadit tuto položku z usnesení rozpočtového výboru a finanční prostředky ve výši 30 mil. Kč použít takto.

Navrhuji zařadit nový bod, a to z kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa, program 398 210 výstavba a technická obnova školských zařízení v působnosti okresního úřadu a obcí, a to položku Frýdlant nad Ostravicí, Rekonstrukce a dostavba Základní školy Komenského, a částku 30 mil. Kč. Já se domnívám, že tato položka ve Smilovicích je nad síly příslušných funkcionářů. Chci upozornit, že se jedná o vybudování zcela nového sportovního areálu o celkovém objemu 63 mil. Kč. Pro tento můj program, to znamená pro rekonstrukci a dostavbu Základní školy Komenského, by zdroj finančních prostředků zůstal stejný, to znamená vládní rozpočtová rezerva ve výši 30 mil. Kč.

Chtěl bych požádat, aby o mých dvou pozměňovacích návrzích, které jsou buď pozměňovacími návrhy k pozměňovacímu návrhu, anebo zcela novými pozměňovacími návrhy, bylo hlasováno před těmito jednotlivými položkami, které jsem tu zmínil, to znamená před položkou 203 a před položkou 166.

Chtěl bych vás požádat o podporu mých návrhů a děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče.

Dříve než udělím slovo panu poslanci Karlu Vymětalovi, sděluji, aniž bych chtěl srážet váš pracovní elán, následující informaci, že mám ještě dalších 20 přihlášek do podrobné rozpravy.

Slovo má pan poslanec Karel Vymětal, připraví se pan poslanec Walter Bartoš.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy a pánové, jako mnoho mých předřečníků znám v Ostravě školu, která má asi takhle velikou díru (ukazuje) ve čtvrtém schodu hlavního schodiště a zasloužila by si tisíc korun na její opravu.

Vidím, že tu mnozí kolegové přednášejí pozměňovací návrhy jako úlitbu místním politikům. Vědí dopředu, že to nebude schváleno, ale závěr bude - "no, já jsem to, vážení pánové, navrhl, měl jsem nejlepší vůli, a oni ti darebáci to neschválili". Máme za ta léta zkušenosti, že to vždycky tak dopadne, a vidím, že se takto v předvolebním čase získávají volební body.

Já to tedy navrhovat nebudu pro zmíněnou ostravskou školu. Chtěl bych se ale vyjádřit k proceduře projednávání státního rozpočtu ve výborech.

My jsme si to schválili - harmonogram a celý ten proces -, jednotlivým výborům byly přiřazeny k projednání kapitoly tak, jak jim patří, výbory je projednaly, daly svá usnesení rozpočtovému výboru, ten provedl shrnutí. Rozpočtový výbor se pak rozhodl, že bude zpětně do těchto kapitol zasahovat. Nebudu probírat celé usnesení rozpočtového výboru, které je velice tlusté a má stran… (poznámka ze sněmovny: šedesát) …ano, šedesát, nemusím to tedy počítat.

Takovým příkladem, kde rozpočtový výbor se rozhodl, že sáhne do kapitoly, je kapitola Ministerstva dopravy a spojů, kde snížil běžné výdaje o 115 mil., a tuto částku rozdělil mezi ty ploty, schody atd. různých škol, atd. atd., aniž by tuto záležitost projednal s příslušným odvětvovým výborem. Tak já nevím, proč ty odvětvové výbory se vůbec k těmto kapitolám vyjadřovaly, proč je velice komplikovaně a složitě projednávaly, když potom přijde nadvýbor složený z nadposlanců a sáhne prostě do kapitoly a udělá si své rozhodnutí, protože zřejmě - pro mne naprosto nepochopitelně - tomu rozumí lépe než poslanci hospodářského výboru. Možná že by stálo za to, abychom se usnesli v Poslanecké sněmovně, že rozpočtový výbor bude projednávat všechny kapitoly a že také za ně ponese odpovědnost. Pak by to bylo v pořádku. Nechtějme pak po odvětvových výborech, aby kapitoly projednávaly, když pak někdo jiný s nimi takovýmto způsobem manipuluje.

A teď mi dovolte, abych se věnoval dvěma rozpočtově neutrálním pozměňovacím návrhům - to jistě kolegové z rozpočtového výboru rádi slyší.

Nejdříve bych se chtěl věnovat kapitole 303, což je naše drahá druhá komora - někdo říká horní, já si myslím, že dolní, poněvadž je o něco níž než sněmovna, územně -, a jejímu rozpočtu na rok 2002. Možná že si mnozí z nás vzpomenou, že jsem, když jsme projednávali státní rozpočet na rok 2000, z této tribuny bouřil, že běžné náklady Senátu ve srovnání s Poslaneckou sněmovnou byly v přepočtu na jednoho poslance a senátora o 33 % vyšší na jednoho senátora než na jednoho poslance. Snažil jsem se Poslaneckou sněmovnu tehdy přesvědčit, že by se to mělo srovnat, nebo minimálně dát do jakési objektivní úrovně - těch 33 % navíc není objektivní úroveň a nebyla. Tehdy jsem ale neuspěl.

V souvislosti se státním rozpočtem na rok 2001 rozpočtový výbor našel odvahu a pokusil se objektivizovat skutečnost roku 2000. Výsledkem bylo, že běžné výdaje na jednoho senátora byly v rozpočtu na rok 2001 dány o 14,3 % výš než na jednoho poslance. Mlčel jsem. Říkal jsem si - je to možné, mají třeba nějaké jiné podmínky, nejsem o tom sice přesvědčen, ale prosím, budiž.

A na rok 2002 bohužel u tohoto rozpočtu, který projednáváme, rozpočtový výbor takovou odvahu už v sobě nenašel. Výsledkem je, že běžné náklady na jednoho senátora pro příští rok mají být o 30 % vyšší než na jednoho poslance. Myslím si, že to není košer, navíc když lze uvážit, že Senát v příštím roce, když sněmovna ukončí svoji legislativní práci možná na dubnovém zasedání, nebude do konce roku dělat nic, nebude mít co projednávat - co by projednával, než se sněmovna po volbách probere a dojde ke třetímu čtení nějakého zákona, tak bude konec roku. Nevidím tedy důvod, proč by měli mít senátoři pro příští rok o 30 % víc běžných výdajů, než je na jednoho poslance.

Z tohoto důvodu mi tedy dovolte, abych navrhl snížení běžných výdajů v kapitole 303 Senát, a to ve dvou variantách.

A to první varianta by znamenala, až ji přednesu, že by se běžné výdaje na jednoho senátora srovnaly na úroveň běžných výdajů jednoho poslance v roce 2002. Tedy návrh varianty číslo jedna by zněl: "Snížení běžných výdajů u kapitoly 303 Senát ze 459,803 mil. Kč 355,080 mil. Kč, to je o 104,720 mil. Kč." A když jsem řekl, že to bude rozpočtově neutrální, tak musíme tyhle peníze někam umístit. Já to tedy teď přečtu a pak to odůvodním.

Navrhuji tedy zvýšení výdajů v kapitole 322 Ministerstvo průmyslu a obchodu, a to výdajů na podporu malého a středního podnikání o 50 mil. a výdajů na proexportní politiku o 54,720 mil. Kč.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP