(11.50 hodin)
(pokračuje Buzková)

Ačkoliv 1,5 % připadající na pacienty dětského resuscitačního oddělení je nejnižší číslo, představuje však nejzávažnější poruchy zdraví. Za zmínku stojí, že za dobu existence dětské resuscitační stanice se úmrtnost pacientů z původních 30 až 36 % snížila na dnešních 10 až 14 %; větší počet dětí se závažným poraněním hlavy, s otřesem či zhmožděním mozku se vrací do plnohodnotného života. Výsledky jsou srovnatelné s vyspělými státy včetně USA.

Dětští pacienti přicházejí do Motola z celé České republiky. V roce 2000 bylo 15 % pacientů dětské části z moravských krajů, 44 % z krajů českých a zbývajících 41 % bydlelo v hlavním městě Praze.

Největší předností Motola nejsou jednotlivá specializovaná pracoviště, ale jedinečný komplex odborností, které na sebe navazují a během mnoha let se naučily spolupracovat ku prospěchu malých pacientů. Toto soustředění specializace pro dětský věk opakovaně obdivují i zahraniční návštěvníci nemocnice.

Současný stav všech výše uvedených objektů dětské části nemocnice je zejména výsledkem toho, že objekty v areálu jsou v nepřetržitém provozu 22 až 31 let podle dostavby jednotlivých budov, bez zásadní rekonstrukce všech sítí a profesí jako celku. Byly pouze provedeny dílčí opravy a zásahy při různých úpravách dle potřeby zdravotnického provozu. Po celou dobu existence dětského monobloku nebyla nikdy prováděna systematická stavební ani technická údržba. Jedním z mnoha důvodů byla i dlouhá léta trvající stavba nové nemocnice pro dospělé, kam byly soustřeďovány velké finanční prostředky. Došlo rovněž k vyčerpání fyzické životnosti některých stavebních konstrukcí včetně hydroizolací, k morálnímu zastarání technických a technologických zařízení, k progresivnímu rozvoji opakujících se poruch jako důsledku zanedbané údržby a vyčerpání fyzické životnosti konstrukcí a rozvodů. Na základě některých technických průzkumů, které byly v posledním roce provedeny, a informací technických pracovníků jednotlivých profesí Fakultní nemocnice Motol je důsledkem uvedených skutečností chátrání všech objektů až k současné hranici únosnosti a havárie.

Stav nemocnice, vyžadující neprodlené řešení, které však přesahuje omezené krátkodobé až střednědobé možnosti státního rozpočtu České republiky, odůvodňuje pak mimořádné užití institutu zákona k zajištění státních záruk, které podmiňují možnost získání co nejkvalitnějších úvěrových podmínek pro financování celé akce.

Předkládaný návrh vychází ze znění § 73 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, rozpočtová pravidla, podle něhož je Česká republika oprávněna poskytovat záruky v případech, kdy tak stanoví zvláštní zákon. Navrhovaná právní úprava předpokládá, že splátky úvěrů budou hrazeny zčásti ze zdrojů Fakultní nemocnice v Motole a zčásti ze státního rozpočtu. Konkrétní výše dopadů na státní rozpočet bude potom záviset na podmínkách úvěrů stanovených v úvěrové smlouvě schválené vládou České republiky, zejména na schválené délce doby splácení úvěru a velikosti úroku.

Jako předkladatelé návrhu jsme vedeni snahou zabránit katastrofě, která by nastala, pokud by se pro dětskou Fakultní nemocnici v Motole včas nezajistily nutné investiční prostředky. Financování této akce z rozpočtové kapitoly Ministerstva zdravotnictví není vzhledem k výši prostředků v této kapitole reálné bez ohrožení investic ve všech ostatních nemocnicích.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji těm, kteří vyslechli mé úvodní slovo, a byla bych ráda, kdyby po rozpravě byl tento návrh zákona propuštěn do druhého čtení.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Ano, propustíme paní místopředsedkyni teď a pozveme pana poslance Cabrnocha, aby se ujal slova jako zpravodaj pro prvé čtení. Před zpravodajem potřebujete promluvit, pane poslanče? Prosím.

 

Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji, pane předsedo, Mohu říci, že návrh je napsán pěkně a jsem rád, že i paní navrhovatelka oceňuje dobrý koncept této nemocnice založený před 30 lety. Nicméně myslím, že spíš než statistický přehled dobrých výsledků tohoto zařízení by parlament mělo zajímat sdělení, zda navrhovatelé jsou v nějakém vztahu k tomuto zařízení, ať už v dozorčích, správních nebo jiných radách. Myslím, že i vzhledem k informacím, které se objevují v tisku, by to bylo velice správné a prospěšné.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Nevím, jestli je vhodné teď o tom udělat rozpravu ještě dříve, než se pustíme do rozpravy. Jestli paní místopředsedkyně chce toto objasnit?

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pane předsedo, omlouvám se, celou dobu jsem myslela na to, že na tuto věc nesmím zapomenout. Jsem členkou dozorčí rady Fakultní nemocnice v Motole, kterážto dozorčí rada jako organizace, která nevykonává hospodářskou činnost, je funkcí čestnou.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Dobře. Dám slovo panu poslanci Cabrnochovi.

 

Poslanec Milan Cabrnoch: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové, úvodem bych řekl, že v případě volby zpravodaje, tedy mé osoby, organizační výbor neměl šťastnou ruku. Jsem podjatý z mnoha důvodů v této věci a asi tím začnu. V nemocnici se léčili moji příbuzní, ve Fakultní nemocnici Motol jsem studoval na 2. lékařské fakultě, pracoval jsem v této nemocnici svého času jako zřízenec, poté jako zdravotní sestra, pracuje tam řada mých učitelů, kterých si velmi vážím a na jejichž názor velmi dám, jsem jimi ovlivňován, pracují tam mí přátelé, jako dětský lékař jsem tam posílal pacienty. Jsem členem dozorčí rady Fakultní nemocnice v Motole a kdo ví, zda tam jednou neskončím ať tak, nebo onak. Proto nemohu rekonstrukci jako takovou nic než podporovat, stejně tak jako rekonstrukce všech dalších nemocnic na celém světě.

Nyní však přejděme k návrhu zákona. Velmi vyčerpávající zpráva paní předkladatelky místopředsedkyně Buzkové, kterou, jak jsem si všiml, poslouchali poslanci, kteří by se dali spočítat na prstech jedné ruky, nepotřebuje doplnění z mé strany. Rád bych se soustředil na jinou otázku, a to je otázka zasazení této investice do prostředí rozvoje lůžkové zdravotní péče v České republice. Na okraj poznamenávám, že podle mého názoru předložený návrh zákona ani důvodová zpráva neobsahují doklady, které by potvrdily navrhovaný objem celé investice, resp. objem úvěru a jeho příslušenství, který se navrhuje.

Co však je významnější z mého pohledu. Důvodová zpráva se totiž soustředí pouze na Fakultní nemocnici Motol, resp. dětskou část. Žádným způsobem nehodnocení zasazení investic v Motole do prostředí zdravotnictví v Praze a v České republice, a to přesto, že se opakovaně zdůrazňuje význam dětské části fakultní nemocnice nejen pro Prahu, ale pro celou Českou republiku. Podpora tak zásadní investiční akce státem není možná bez koncepčního zhodnocení poskytování lůžkové péče v České republice a především v Praze. Je třeba důsledně vyvrátit argumenty o tom, že současně nebo v době čerpání a splácení úvěru budou ze státních prostředků, ne obdobně se státní zárukou, čerpány další prostředky na budování zdravotnických kapacit, které v souvislosti s investicí v Motole budou nadbytečné. Pokládám za nezbytné, aby odpovědné Ministerstvo zdravotnictví před projednáváním návrhu zákona předložilo koncepční materiál, ze kterého bude zřejmý předpoklad dalšího rozvoje lůžkové zdravotní péče, a to především o děti, samozřejmě v Praze, v České republice, a to tak, aby investice v Motole byla odůvodněna, aby její odůvodněnost byla zřejmá a aby byla veřejnost i Poslanecká sněmovna přesvědčena jasnými doklady a argumenty o tom, že vedle investice v Motole nebudou ze strany Ministerstva zdravotnictví a státu prosazovány a realizovány investice nadbytečné a další.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP