(18.30 hodin)
(pokračuje Gross)

Znamená to na nejnižší článek samosprávy, to je obce.

Vláda tedy schválila koncepci, která znamená, že drtivou většinu prvoinstančního rozhodování, které zajišťují okresní úřady dnes, budou po 31. 12. 2002 zajišťovat obce, ale ne všechny, jen obce, o nichž hovoří zákon, ke kterému se dostanu za krátkou chvíli, to znamená obce s rozšířenou působností.

Menší část kompetencí, kterou vykonávají ve správním řízení okresní úřady, vláda navrhuje přenést na vyšší článek samosprávy, to je kraje. Pouze v omezeném množství vláda předpokládá, že by kraje měly vykonávat prvoinstanční rozhodování, a to právě kvůli tomu, aby se výkon veřejné správy nevzdálil lidem, ale naopak přiblížil. Proto se převádějí na kraje pouze ta prvoinstanční rozhodování, která jsou máločetná nebo mají nějaké specifikum, například že pro výkon takovýchto správních agend je nezbytná zvláštní kvalifikace a nebylo by možné takový počet kvalifikovaných lidí mít na všech obecních úřadech, které budou tyto kompetence po okresních úřadech vykonávat. Těchto agend je poměrně málo.

Potom zůstávají kompetence, které jednotlivé zákony svěřují okresním úřadům, o nichž si vláda myslí, že není dobré přenášet na samosprávu a že je zapotřebí, aby zůstaly ve výlučné působnosti státu a státních institucí. Je to velmi omezený okruh záležitostí, ale týká se např. oblasti hygienické služby nebo přenáší některé povinnosti okresních úřadů na finanční úřady. Jsou to především záležitosti ukládání sankcí za neplnění povinnosti obcí udělat na konci roku audit svého hospodaření. Není dobré, aby se toto přenášelo na samosprávu. Předpokládá se, že tato působnost bude přenesena na příslušný finanční úřad. Tolik k zákonným působnostem.

Co se týče dalších věcí, které dnes řeší a zajišťují okresní úřady, je potřeba zmínit zřizovatelské funkce. Byť tady trochu fušuji do řemesla svému kolegovi ministru financí, který předkládá příslušný zákon, myslím si, že byla-li spojena rozprava k celému balíku zákonů druhé etapy, nebylo by dobré, abychom tady salámovou metodou hovořili jen k zákonu o obcích, k zákonu o krajích, k zákonu o převodu zřizovatelských funkcí, ale je potřeba alespoň v úvodu říci celý koncept, ze kterého vláda vycházela.

Co se týká zřizovatelských funkcí, zde vláda vycházela z představy, že zřizovatelské funkce okresních úřadů je zapotřebí také převést na samosprávu v duchu zmíněné koncepce reformy veřejné správy, tedy v rámci dekoncentrace a decentralizace, což tedy znamená v pojetí, které předkládá vláda zákonodárnému sboru, to, že u některých zařízení - je jich ale menšina - by měla být převedena zřizovatelská funkce na obce a u většího množství těchto zařízení, kterých je v republice kolem 550, by měly být převáděny zřizovatelské funkce na kraje.

Máme několik druhů těchto zařízení, které dnes okresní úřady zřizují. Jsou především v oblasti zdravotnictví a v oblasti sociální péče.

Co se týče oblasti zdravotnictví, vláda tam předpokládá poměrně jednoduchý model, protože u okresních nemocnic, jejichž zřizovateli jsou dnes okresní úřady, přepokládáme převést zřizovatelskou funkci na kraj. Všechny organizace, které zřizují okresní úřady v oblasti zdravotnictví, doporučujeme převést na kraje. Týká se to např. rychlé záchranné služby a některých jiných záležitostí, které není možné dekoncentrovat způsobem, že by se rozdrobily na malé územní celky, kterými by byly obce. Mohlo by to znamenat rozpad systému této péče.

Další velkou oblast organizací, které zřizují okresní úřady, jsou jednotlivé organizace v oblasti sociální péče, ať už jde o domovy důchodců, domovy s pečovatelskou službou a řadu jiných záležitostí, jako jsou třeba organizace sociální péče. Tady je přístup do určité míry diferencovaný, kdy se dala možnost obcím, aby projevily zájem o získání takovýchto institucí, resp. převedení zřizovatelských práv k těmto institucím na obce. Obce toho z drtivé většiny nevyužily a vláda předkládá koncept, který znamená, že ty obce, které se přihlásily o tyto zřizovatelské funkce a mají předpoklady k tomu, je vykonávat, měly by být nadále zřizovateli těchto zařízení. Všechny ostatní instituce by měly mít za svého zřizovatele kraj.

Další oblast, kde se řešily otázky zřizovatelských funkcí, je oblast kultury, kdy se jednalo o nejrůznější knihovny, galerie, muzea, divadla, někdy i soubory. Tady se šlo stejným způsobem, jako se šlo u oblasti sociální péče, kdy se dala možnost obcím, aby se přihlásily o zřizovatelské funkce. Ty, které projevily zájem, měly možnost tuto zřizovatelskou funkci vykonávat. U těch, které se nepřihlásily, tato zařízení budou převáděna do zřizovatelské působnosti krajů. Zůstala dvě zařízení, která se týkala oblasti životního prostředí. Jednalo se o zoologické zahrady, o nichž jsme minulý týden tak hezky diskutovali. Tam se navrhuje převedení na kraje.

Další záležitostí, kterou v souvislosti s druhou etapou veřejné správy bylo nutno řešit, je otázka toho, zda obce, na které přejdou tyto působnosti po okresních úřadech, budou schopny fyzicky a materiálně zajistit výkon těchto agend. Tady vláda i v rámci poměrně značné rozpočtové nedostatečnosti na rok 2002 přistoupila s modelem, že vytvořila v návrhu státního rozpočtu částku 1 miliarda 200 milionů Kč, která bude k dispozici pro ty obce, které by měly přejímat působnosti okresních úřadů. Vláda se zavázala na rok 2003 vyčlenit další částku 1 miliarda 400 milionů Kč, která by měla zajišťovat dofinancování těch věcí, které ještě tyto obce budou muset zvládat.

V této oblasti zůstává jeden problém nedořešený, a to je otázka budov současných okresních úřadů. Tady budeme muset hledat společné řešení v Poslanecké sněmovně, protože šlo-li by všechno režimem zákona o hospodaření s majetkem státu, byl by takový postup, že se nejprve v prvním kole budou hlásit státní instituce o tento majetek, a teprve v případě, že tyto instituce neprojeví zájem, byl by k dispozici pro samosprávu. Takovýto proces by zřejmě znamenal značný náklad na druhou etapu reformy veřejné správy, takže přepokládáme, že tyto budovy by měly být k dispozici pro výkon veřejné správy, to znamená těch agend, které z okresních úřadů budou převáděny. Toto ale bude nutno řešit individuálně, protože jiná situace je v okresních městech, jiná je v krajských městech; ne v každém městě je stejná situace, protože někde okresní úřad má jednu budovu, v jiném okresním městě má okresní úřad třeba tři budovy. Toto je věc, která nás ještě čeká a kterou budeme muset společně doladit, pokud zvolíme cestu řešení zákonem a nenecháme to na vládě, aby individuálně tyto problémy řešila.

Řešili jsme a musíme také řešit otázku lidského potenciálu, to znamená toho, jakým způsobem budeme mít zajištěno, že okresní úřady budou vykonávat svou agendu až do konce roku 2002, jinými slovy, aby nám na lodi před jejím potopením zůstal dostatek důstojníků k tomu, aby loď mohla doplout tam, kam jsme jí určili, to znamená k zákonnému zaniknutí k 31. 12. 2002. K tomu se snažíme přispět několikerým způsobem. Za prvé ve státním rozpočtu byla vytvořena částka asi 220 milionů Kč pro řešení zákonných nároků osob, které budou končit na okresních úřadech. Předpokládám, že se budeme snažit této částky využít k tomu, abychom ustabilizovali personální kádr až do konce roku 2002 na okresních úřadech.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP