(10.40 hodin)
(pokračuje Kühnl)

Mimochodem, i to je pro mne důkaz, že životnost České konsolidační agentury by měla být pokud možno zákonem omezena na co nejkratší dobu.

Vláda i nadále zahrnuje do rozpočtu určeného na krytí každoročně se opakujících výdajů neopakovatelné jednorázové příjmy z privatizace, z tzv. deblokace ruského dluhu atd. Vláda ve druhé verzi vůbec nepočítá s pravděpodobným dopadem celkového zpomalení ekonomiky a zůstává v tom v celém světě vlastně osamocena. Jinak s tím totiž počítají všichni ti "bezvýznamní" odborníci od Světové banky až po naše domácí analytiky, stejně jako ministři všech ostatních vlád, jen Strakova akademie je zase nejchytřejší a zase skončí s dvojnásobným deficitem.

Vysoké školy, tedy kapitola ministerstva školství, dostávají slíbené 2 mld. Kč. Ty peníze ovšem mají podobu bubliny, která zaručeně praskne. Pocházejí z jednorázových příjmů, které nemají v rozpočtu co dělat, takže je otázka, z čeho budou tyto výdaje kryty v roce 2003, 2004 a dalších.

O šetření, skutečném počítání, skutečném rozpočtování vzácných a konečných zdrojů na nekonečné potřeby nepřemýšlela vládní rozpočtová většina ještě ani minutu za celých čtyřicet měsíců své existence. Prioritní potřebu podstatného zvýšení vysokoškolsky vzdělaných občanů nelze totiž pokrýt jednoročním šidítkem, ale jedině systémovou dlouhodobou změnou celého rozpočtu ve prospěch budoucnosti.

Vláda - a to bych chtěl vytknout jako pozitivum - přidává zhruba miliardu na potřeby bezpečnosti a dalších 500 mil. dává Ministerstvu zahraničních věcí řekněme na obdobné účely. Pokud ovšem toto je jediná skutečná novinka, jedná se o jakýsi pokrytecký pokus přimět sněmovnu, aby kvůli dvěma tisícinám smysluplného rozpočtového kroku schválila hned celých zbývajících 998 tisícin. Zjevně těch, kteří jsou připraveni na tento trik skočit, je zajištěno dost. Je-li nutné posílit výdaje na bezpečnost - a já věřím vládě, že to nutné je - mohla vláda využít jasně formulované a veřejně předložené nabídky stran čtyřkoalice, k níž by se jistě připojily i další státotvorné strany - totiž společně pracovat na přípravě zvláštního zákona o vydání státních dluhopisů na krytí zvýšených bezpečnostních výdajů. Parlament projednával a schválil dluhopisové programy v mnohem větší výši a na mnohem méně závažné účely mnohokrát v minulosti. Je velká škoda, že nedostal šanci učinit tak alespoň jednou z důvodů, které takový zvláštní krok skutečně opravňují.

Ze všech uvedených důvodů, dámy a pánové, proto rovněž navrhuji neschválení základních parametrů vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2002. Poslanci klubu Unie svobody podpoří takový návrh na neschválení stejně jako návrh doprovodného usnesení předložený poslancem Kalouskem.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. O slovo se přihlásil ministr průmyslu a obchodu, místopředseda vlády Miroslav Grégr.

 

Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jsem nechtěl původně vystupovat, ale poslední vystoupení mě jaksi trochu podnítila. Dovolte mi, abych ve svém vystoupení podpořil nový návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2002.

Již 15. června jsme při naší rozpravě o rozpočtu ve vládě rozhodli o nutnosti dodržet desetimiliardový schodek státního rozpočtu v roce 2002. Tím jsme také respektovali platné politické dohody.

Musím zdůraznit, že sestavení rozpočtu tak, jak je vládou předkládán Poslanecké sněmovně, při dodržení stanovených podmínek a dohodnutého schodku, bylo velmi náročné. Vláda stála před nelehkým úkolem, aby přes poměrně výrazné omezení výdajové stránky rozpočtu neohrozila v roce 2002 nastoupený trend růstu ekonomiky a udržela stabilní ekonomické prostředí a stabilní růst. To je priorita a tak postupují všechny moderní ekonomiky. Opačný postup, to by byl právě hazard s budoucností. Snížení rozpočtového schodku oproti roku 2001 dokumentuje právě úsilí vlády respektovat jeden ze základních cílů rozpočtové politiky - dosáhnout ve střednědobém horizontu vyrovnaného hospodaření státního rozpočtu. To nelze naráz. To vyžadovalo provést hlubší analýzu rozpočtových potřeb, přehodnocení finančního pokrytí jednotlivých priorit státního rozpočtu a nastoupit výrazný kurs úspornosti v rozpočtových výdajích.

V souvislosti s předloženým přepracovaným návrhem státního rozpočtu České republiky na rok 2002 chci připomenout ještě některé souvislosti. Dne 18. října vrátila Poslanecká sněmovna Parlamentu vládní návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2002 a doporučila vládě zpracovat návrh nový, se změnami, které jsou zadány v usnesení Poslanecké sněmovny. Nechci zde rozebírat jednotlivá doporučení ani je podrobně komentovat. Odpovědně však říkám jako místopředseda vlády, že tato doporučení byla plně respektována.

Závěrem mi dovolte, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, abych vyjádřil přesvědčení, že záměr vlády zachovat rozvojový charakter rozpočtu se i v rámci tvrdého rozpočtového omezení podařilo, i když ve snížené intenzitě, realizovat.

Dovoluji si vás tímto požádat o podporu vládního návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2002 v prvním čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane místopředsedo. Dále se hlásí pan poslanec Martin Kocourek.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane předsedající, páni ministři, kolegyně a kolegové, já bych chtěl reagovat spíše fakticky. Já mám pocit, že z vystoupení kolegů Kühnla a Kalouska vyplývají sice samé fatální pravdy, ale v této souvislosti mě napadla jedna asociace, a to asociace mezi kolegy Kalouskem a Kühnlem a broukem Mudrlantem. Brouk Mudrlant je totiž velmi vzácný brouk, stejně tak vzácný jako kolegové v této sněmovně, jak se můžeme přesvědčit i nyní.

Proto mi dovolte, vážený pane předsedající, abych vaším prostřednictvím vyzval kolegy Kühnla a Kalouska při jejich vzácné návštěvě v této Poslanecké sněmovně, aby předložili konkrétní čísla návrhu státního rozpočtu na rok 2002, nad kterými může vážně tato sněmovna jednat. Jedna čísla tady jsou a já bych chtěl říci, že teprve z čísel, která nám kolegové Kalousek a Kühnl předloží, můžeme posoudit, zda se jedná o mudrování a do jaké hloubky chtějí problém rozpočtu na příští rok řešit, neboli jinými slovy, do jaké hloubky se jedná o mudrování a do jaké hloubky vůbec něco četli. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan poslanec Tlustý. Ještě prostřednictvím řídícího schůze vzkazuji pánům poslancům Kalouskovi a Kühnlovi, mudrlantům, aby předložili konkrétní čísla ke státnímu rozpočtu na rok 2002 k vážnému jednání v této Poslanecké sněmovně. Vyřizuji pouze vzkaz pana poslance Kocourka.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych v rozpravě, to znamená nikoliv jako zpravodaj, se vyjádřil k tomuto návrhu rozpočtu a k části toho, co uvedli dosavadní hlavní řečníci v rozpravě, a to zástupci poslaneckých klubů KSČM a čtyřkoalice.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP