(18.00 hodin)
(pokračuje Lachnit)

Evropská komise na základě zkušeností a potíží řady členských států EU s přípravou a projednáváním programů v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti v současném programovém období 2000 až 2006 připravila řadu závažných doporučení pro kandidátské země. Vzhledem k tomu, že při očekávaném vstupu prvních kandidátských států do EU v roce 2004 bude na realizaci programů zbývat pouze období tří let, jsou tato doporučení vedena snahou po maximálně možném efektivním využití prostředků, které budou po vstupu do EU pro nové členské státy k dispozici. Zásadní doporučení Evropské komise pro programování v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti se týkají zavedení transparentního a co možná nejjednoduššího systému operačních programů a na to navahujícího systému implementačních struktur. Konkrétně se jedná o minimalizaci počtu připravovaných operačních programů a vymezení jejich obsahu.

Při doporučení Evropské komise Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo strategii dokončení přípravy programových dokumentů pro využití strukturálních fondů a fondu soudržnosti EU, která navrhuje připravit to, co jste říkal - společný regionální operační program pro sedm regionů soudržnosti, které budou zařazeny do podpory v rámci cíle 1 strukturálních fondů, a jednotný programový dokument pro region soudržnosti Praha, který bude žádat o podporu v rámci cíle 2 strukturálních fondů. K předkládanému materiálu proběhlo připomínkové řízení včetně zaslání materiálů k vyjádření hejtmanům. Materiál byl dále projednán na prvním jednání řídícího a koordinačního výboru dne 17. září 2001.

Zástupci krajů, kteří se k materiálu vyjadřovali, zaujali jednotné nesouhlasné stanovisko k přípravě společného regionálního operačního programu, tedy s výjimkou zmiňovaného pražského kraje, na který se SROP nevztahuje. Požadují zpracování samostatných ROP pro jednotlivé regiony soudržnosti. Ten souhrnný regionální operační program bude ale představovat decentralizovanou formu implementace včetně rozhodování o výběru projektů. Požadavek zástupců krajů tedy nebylo možno akceptovat, protože návrh na zpracování společného regionálního operačního programu vycházel, jak jsem už předeslal, z jednoznačného doporučení Evropské komise a poskytuje České republice celou řadu materiálů a analyzovaných výhod.

Po jednání výboru vlády pro evropskou integraci 8. října 2001 bylo rozhodnuto, že vzhledem k různorodosti zahrnuté problematiky bude materiál rozdělen na dva samostatné dokumenty. Nyní je připravován pouze materiál Strategie dokončení přípravy programových dokumentů pro využívání strukturálních fondů a fondu soudržnosti EU, obsahující harmonogram dopracování zásadních programových dokumentů v oblasti hospodářské a sociální soudržnosti a určující formu zpracování programových dokumentů pro regiony soudržnosti. Je to mj. problematika řídících a platebních orgánů pro využívání strukturálních fondů v České republice, která bude potom podrobněji rozpracována po projednání s příslušnými orgány. V materiálu byly v maximální možné míře zohledněny připomínky krajů, ale jeho celková koncepce zůstala zachována. 22. října, což už vlastně bylo, byl tento materiál projednáván pracovním výborem pro integraci do Evropské unie.

Samozřejmě mám tady některé další údaje i z jiných států, např. jaká je situace v přijímání těchto společných programových dokumentů v Polsku a v Maďarsku. Z Maďarska tady je souhlas o společném dokumentu všech maďarských regionů a z Polska máme zprávu, že záležitost jednotného regionálního operačního plánu nebo souhrnného pro 16 vojvodství polských je dosud diskutována a je považována ještě za otevřenou. Takže tyto problémy neřešíme sami, řeší je i státy, které si rovněž dělají ambice na to, aby byly přijaty v první vlně do Evropských společenství.

Tolik mohu v této chvíli říci k vaší interpelaci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Udílím slovo ještě panu poslanci Benešovi s doplňujícím dotazem.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Mám pocit, že v časoprostoru se nemíjíme jen s jedním ministrem této sociálně demokratické vlády, ale byl bych rád, kdybychom s panem ministrem Lachnitem nakonec našli společný pohled.

Pane ministře, z předkládací zprávy do vlády cituji jednu větu: "Zpracování osmi regionálních operačních programů navazuje na příslušné regionální části národního rozvojového programu." Tu větu bych chápal v naprosto opačném gardu, že národní operační plán navazuje a vychází z regionálních plánů. Má prosba není, abyste v Bruselu prosadil změnu v přístupu Evropské unie. Má prosba je, abyste v čele Ministerstva pro místní rozvoj prosadil, aby regiony měly první hlas, a teprve následně by nad nimi bylo cosi stavěno. Nikoli abychom postavili v Praze střechu, ze které možná ukápne do regionů. To je má prosba.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Pan ministr Lachnit má slovo.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Lachnit: Je mi toto stanovisko, pane poslanče, srozumitelné, ale nemyslím si, že děláme to, co říkáte. Víme dobře, že jsme tyto plány připravovali dost dlouho před tím, než kraje vůbec vznikly. Sám jsem byl členem řídícího a monitorovacího výboru v Ostravě, kdy vlastně kraje ještě nebyly, ale dávno a dávno jsme na těchto dokumentech a přípravě určitých programů pracovali, takže geneze, když se na to podíváme genericky, byla skutečně přesně tak, jak říkáte - programy vznikaly v oněch monitorovacích výborech v krajích a nad nimi se vytvořil národní rozvojový plán. Takže to nebylo porušeno. Teď, když ale kraje vznikly, a ony vznikly s určitým zpožděním, tak samozřejmě institucionální formy se musely pozměnit. Pozměnila se poněkud role tehdy regionálních rozvojových agentur, místo toho se vytvořily výbory, kde je obsažena autentická, reálná politická reprezentace regionů, takže tady samozřejmě byl rozdíl mezi reálným vznikem programu a chvílí, kdy vznikla autentická reprezentace. Nicméně na tom přístupu Evropské komise toto v podstatě nic nemění. To znamená, že je to osm regionálních programů, ale je sdruženo v podstatě jakoby do jednoho programového dokumentu. My v tom nespatřujeme omezování jakýchsi svrchovaných práv regionů.

Na druhé straně ani nechceme fungovat jako někdo, kdo bude rozdělovat peníze regionům, protože tak to není myšleno, ale je pravda, že Evropská komise a evropské orgány nebudou moci z kapacitních důvodů komunikovat s každým krajem, kterých je jen u nás 14, vedle v Polsku 16, a další, to jsou desítky a desítky regionů a krajů. Tyto věci jsou skutečně podle mého názoru vedeny naprosto reálnými přístupy a rozhodně nechceme nikoho mentorovat, rozhodně nemáme v úmyslu nikomu ubírat, rozhodovat o tom, kdo dostane nebo nedostane, ale ta koordinační role ministerstva vůči zejména orgánům EU, domnívám se, i po reformě vrcholové státní správy bude muset v jistém slova smyslu jako komunikační článek vůči bruselské administrativě zůstat zachována.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Byl jsem informován, že pan poslanec Jaroslav Kohlíček se dohodl s panem ministrem zemědělství Janem Fenclem na písemné odpovědi na jeho interpelaci. Vzhledem k tomu, že pan Kohlíček je velmi pilný, má poslední interpelaci, a to na pana ministra Miloše Kužvarta ve věci změny smlouvy o půjčce obcí ze Státního fondu životního prostředí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP