(15.20 hodin)

Poslanec Pavel Hojda: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, já bych chtěl navrhnout obdobný návrh, jako je první návrh pana ministra Schlinga. Týká se to přezkoušení řidičů. V § 48 návrhu zákona č. 247/2000 navrhuji v první větě za slovo "přezkoušení" vložit slova "jednou za pět let". V případě, že by tento návrh nebyl přijat, navrhuji alternativně vložit slova "jednou za tři roky".

Odůvodnění je obdobné jako u pana ministra Schlinga. Domnívám se, že tím, že je stanoveno přezkušování každoroční v rozsahu 16 hodin, je dostatečně zabezpečeno, aby se řidiči seznámili s potřebnými informacemi a aby byli dostatečně proškoleni v tom, jak se mají chovat v silničním provozu. Zdůvodnění, které přednesl pan ministr, je opodstatněné. Rovněž se domnívám, že roční přezkoušení je v současné době poměrně náročnou finanční záležitostí a přezkoušení by mělo stačit.

Dále navrhuji změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně zákona 361/2000 Sb., zákona 60/2001 Sb. V ustanovení § 6 odst. 3 navrhuji doplnit další odrážku d): osvědčení profesní způsobilosti řidiče, pokud jde o řidiče, který je povinen účastnit se zdokonalování odborné způsobilosti podle zvláštního předpisu. Odvolávka pod čarou: § 48 odst. 1 zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů.

Odůvodnění. Hovoříme o tom, že jsou řidiči povinni se proškolovat, ale při kontrolách nemůže kontrolní orgán zjistit, zdali řidiči a zaměstnavatelé toto opatření, které vyžadujeme zákonem, vůbec dodržují. Domnívám se, že prokázání profesní způsobilosti a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel by mělo být součástí prokázání při silničních kontrolách.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Kdo další se hlásí do podrobné rozpravy? Nehlásí se nikdo, podrobnou rozpravu končím. Jsou potřebná závěrečná slova? Nejsou. Končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Dostáváme se k bodu

 

53.
Vládní návrh zákona o zbraních a střelivu a o změně zákona č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní,
střeliva a pyrotechnických předmětů a o změně zákona č. 288/1995 Sb.,
o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), a zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o zbraních)
/sněmovní tisk 1071/ - prvé čtení

 

Prosím pana ministra Grosse, aby se ujal slova a uvedl tento návrh.

(V sále je velký hluk.)

Opravdu prosím o klid! Kdo si potřebuje něco vyjasňovat, jako například poslanec Exner, ať si to vyjasňuje mimo tento sál! Ostatní buď ať poslouchají, nebo přemýšlejí o něčem jiném, ale ať nediskutují.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych na základě pověření vlády uvedl vládní návrh zákona o zbraních a střelivu a o změně zákona 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických prostředků a o změně zákona o střelných zbraních a střelivu a zákona o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů.

Předložená právní úprava vychází z návrhu, který byl Poslaneckou sněmovnou dne 27. června letošního roku zamítnut v prvním čtení, a to zejména pro příliš velký rozpor pro správní uvážení při posuzování spolehlivosti osoby žádající o vydání zbrojního průkazu. Z porovnání nového a předchozího vládního návrhu zákona o zbraních vyplývá jejich koncepční shoda. V předloženém vládním návrhu byly totiž realizovány toliko nekoncepční věcné změny, a to na základě poznatků získaných v prvním čtení předchozího vládního návrhu zákona v Poslanecké sněmovně a výsledků meziresortního připomínkového řízení.

V této souvislosti bych chtěl upozornit, že otázka správního uvážení byla v předchozím návrhu řešena jinak a byla vyřešena následujícím způsobem. Účelem navrhované úpravy tak jak ji předkládáme, jsou následující věci: komplexně upravit oblast zbraní a střeliva v souladu s příslušným právním aktem Evropského společenství a dalšími mezinárodními závazky včetně závěrů screeningu kapitoly "Volný pohyb zboží", konaného v Bruselu v červnu 1998; vytvořit efektivní právní nástroj umožňující státu adekvátně regulovat oblast zbraní a střeliva, zejména s ohledem na povinnost státu zaručovat lidem základní práva a svobody včetně zabezpečení veřejného pořádku a bezpečnosti v době trvání případného nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu.

Navrhovaná právní úprava proti platné právní úpravě především v souladu s komunitárním právem nově stanoví čtyři základní kategorie zbraní, a to zakázané, podléhající povolení, podléhající ohlášení a tzv. zbraně ostatní. Odstraňuje také současný systém složitého, nepřehledného a jinak nevyhovujícího povolování podnikání v oblasti zbraní a střeliva, zpřesňuje regulaci pohybu zbraní a střeliva přes státní hranice a nově upravuje znehodnocování a zničení zbraní a střeliva.

Nový zákon o zbraních je nezbytné vydat s ohledem na předpokládaný vstup naší republiky do Evropské unie a s tím spojené mezinárodní právní a politické závazky České republiky. Jeho účinnost se předpokládá dnem 1. 7. 2002 s výjimkou některých ustanovení, která mají nabýt účinnosti až dnem vstupu smlouvy o přistoupení České republiky do Evropské unie v platnost.

Návrh je podle názoru vlády plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky i se závazky, které pro Českou republiku vyplývají z mezinárodních aktů.

Závěrem mého vystoupení vás, paní poslankyně a páni poslanci, žádám o vstřícnost při projednávání tohoto zákona.

Cítím potřebu říci ještě jednu věc, která se týká předchozího projednávání tohoto zákona. Mám pocit, že moje argumentace vůči námitkám paní poslankyně Parkanové nebyla příliš adekvátní a chtěl bych se jí touto cestou za to omluvit.

 

Předseda PSP Václav Klaus: To je nový styl jednání ve sněmovně. Pan ministr láme všechny tradice. Děkuji mu.

Slovo má pan poslanec Koháček jako zpravodaj pro první čtení.

 

Poslanec Petr Koháček: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, vláda opět předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona o zbraních a střelivu, v němž si klade za cíl sladit naši legislativu v této věci s právem Evropské unie. Je pravdou, že Směrnice Rady Evropy číslo 91/477 EHS z 18. června 1991 o kontrole nabývání a držení zbraní otevírá prostor pro řadu možných řešení právní úpravy v oblasti střelných zbraní.

V předchozích návrzích vláda v různé míře upřednostňovala restriktivní řešení a vytvářela prostor pro volnou úvahu úředníka. Proto jsme vládě opakovaně její návrhy zamítali nebo vraceli k dopracování. V návrhu, který nyní projednáváme, vláda akceptuje vůli Poslanecké sněmovny, aby nárok držet a nosit zbraň měl každý občan, který vyhoví podmínkám stanoveným zákonem. Prostor pro volnou úvahu úředníka zde nezůstal žádný.

V předchozím návrhu zákona jsme se přeli hlavně o obecnou formulaci, podle které neměl získat oprávnění k držení a nošení zbraně ten, kdo představuje nebezpečí pro vnitřní pořádek a bezpečnost. V tomto návrhu zákona je tato podmínka Evropské unie konkretizována do šesti bodů, se kterými i já osobně souhlasím. Navíc zde vláda navrhuje pro všechny žadatele o zbrojní průkaz povinné absolvování psychologických testů, což je problém, na který máme různé názory i v této Poslanecké sněmovně, a rozhodne jej pravděpodobně až hlasování ve třetím čtení, jehož výsledek si nyní nedovolím v této věci ani odhadnout.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP