(17.40 hodin)

Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane poslanče, samozřejmě to je kvadratura kruhu, protože když se budou vyjadřovat pouzí spotřebitelé elektrické energie, tak budou preferovat nejlevnější elektrickou energii. Když budou samostatně dotazováni spotřebitelé, uživatelé, odběratelé tepla z centrálních zdrojů, tak by chtěli asi nějaký kompromis, protože současně jistě jsou také uživateli nebo spotřebiteli elektrické energie. Takže když dovolíte, protože tyto otázky zaznívají velice často, tak já oceňuji krátkost tohoto dotazu, já bych mohl odpovědět jednou větou. Ale myslím si, že by bylo potřeba podívat se, ale vy to asi víte, ale otázka byla položena, kamery to snímají, takže já bych to vysvětlil pro širokou a někdy tedy i laickou veřejnost.

Od l. ledna roku 2002 bude v České republice zahájena první etapa postupného otvírání trhu s elektřinou, což velice úzce potom souvisí s vaší otázkou, tak jak to stanoví zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů. To je to, co my zjednodušeně nazýváme energetickým zákonem. K tomuto datu se stanou oprávněnými zákazníky ti zákazníci, jejichž spotřeba elektřiny v roce 2000 nebo v období od 1. 7. 2000 do 30. 6. 2001 překročila hodnotu 40 gigawatthodin, čili ti se mohou stát přímými odběrateli, objednávat si elektřinu odkudkoliv. Právo přístupu k sítím mají i všichni výrobci, teď jsem mluvil o zákaznících, všichni výrobci s instalovaným elektrickým výkonem zařízení větším než 10 MW. A tato první etapa otevření trhu s elektřinou bude představovat otevření trhu více než z 30 %.

Na energetický zákon, a teď se trošku dotknu toho, co máte na mysli, navazuje řada vyhlášek, k jejichž vydání je zmocněno Ministerstvo průmyslu a obchodu, ale samozřejmě a ve větší míře i Energetický regulační úřad a v případě tepla i Ministerstvo pro místní rozvoj. Tyto vyhlášky upřesňují podmínky a postupy vyplývající z příslušných ustanovení energetického zákona.

Pro upřesnění, k energetickému zákonu má být vydáno celkem 28 vyhlášek, z toho 15 jich má Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo průmyslu a obchodu již vypracovalo, projednalo a vydalo prakticky všechny vyhlášky, které spadají do jeho kompetence.

Postupné otvírání trhu s elektřinou bude znamenat, že účastník trhu si může vybrat obchodního partnera, kterému elektřinu prodá, v případě oprávněného zákazníka partnera, od kterého elektřinu nakoupí. Při této činnosti však musí být respektovány podmínky, které jsou vyjádřeny v energetickém zákoně a upřesněny ve vyhláškách. Základním principem při stanovení podmínek pro uskutečňování trhu s elektřinou je "neskladovatelnost" elektřiny a důraz na spolehlivou dodávku elektřiny pro všechny sektory hospodářství a pro obyvatele. Také proto jsou přenos a distribuce elektřiny činnosti prováděné ve veřejném zájmu.

Dopravu elektřiny za státem regulované ceny zajišťují provozovatelé energetických sítí, tzn. provozovatel přenosové soustavy, který je jediný pro území ČR, a provozovatelé distribučních soustav. Provozovatel přenosové soustavy a provozovatelé distribučních soustav mají podle zákona povinnost připojit, to se týká tedy i tepla nebo kogenerace, k elektrizační soustavě zařízení každého a poskytnout přenos nebo distribuci každému, kdo o to požádá a splňuje podmínky připojení a dopravy a naplňuje pravidla provozování přenosové soustavy a pravidla provozování distribučních soustav.

Pro zabezpečení spolehlivého provozu elektrizační soustavy ČR a tím i zásobování spotřebitelů, to je zákazníků, elektřinou je třeba zajistit systémové služby. Zvláštní význam pro elektrizační soustavu má v tomto směru postavení i odpovědnost provozovatele přenosové soustavy, který zajišťuje systémové služby. Základem obchodování s elektřinou v ČR budou bilaterální smlouvy o dodávce elektřiny mezi právnickými či fyzickými osobami. Mimo to bude také realizován krátkodobý trh s elektřinou organizovaný operátorem trhu.

Jedním z předpokladů nastartování trhu s elektřinou je funkční operátor trhu. Podmínky a pravidla vytvoření a fungování operátora trhu jsou rovněž dány novým energetickým zákonem. Podle energetického zákona je operátor trhu s elektřinou akciová společnost, jejíž akcie zní na jméno. Jednotlivý akcionář, vyjma státu, může vlastnit akcie operátora trhu, jejich hodnota je maximálně pět procent základního kapitálu operátora trhu. Operátor trhu není držitelem žádné licence podle energetického zákona a nesmí zakládat ani zřizovat právnické osoby, ani se podílet na jejich založení či zřízení nebo v nich získávat majetkové podíly. Poplatky za činnost operátora stanovuje Energetický regulační úřad a zakladatelem operátora trhu s elektřinou je Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Takže já si myslím, že třeba i činnost operátora trhu může významně ovlivnit zapojení do soustavy i těchto kogeneračních jednotek.

Z § 27 odst. 5 nového energetického zákona vyplývají práva a povinnosti operátora trhu, které se týkají organizace trhu s elektřinou, včetně organizace krátkodobého trhu s elektřinou a činností s tím souvisejících. Takže organizace trhu s elektřinou v sobě zahrnuje celou řadu činností, mezi které patří zejména zpracování bilancí nabídek a poptávek na dodávku a odběr elektřiny, zpracování, vyhodnocení sjednaných a skutečných hodnot dodávek a odběru elektřiny, to znamená zjištění odchylek mezi těmito hodnotami a zajištění zúčtování těchto odchylek, a dále organizování krátkodobého trhu s elektřinou.

Zpracování podkladů pro návrh pravidel trhu s elektřinou a jejich předkládání Energetickému regulačnímu úřadu včetně navrhování následných úprav těchto pravidel je jedna z dalších činností. Operátor bude k datu liberalizace trhu, to je k 1. lednu 2002, plně funkční.

A nyní k samotnému teplu. Zákon č. 458/2000 Sb. otázku trhu s tepelnou energií neřeší, ani EU nemá v tomto směru žádný závazný ani doporučující právní předpis. Důvodem je vlastně omezený rozsah tepelných sítí, které mají lokální, maximálně municipální charakter, a vlastnictví primárních rozvodů převážně dominantními výrobci tepelné energie, kteří si tyto rozvody vybudovali nebo zakoupili za účelem využití zejména pro dodávku vlastní tepelné energie. Nelze tedy srovnávat s prakticky neomezeným síťovým propojením v elektroenergetice nebo plynárenství. Ceny tepla, jak jistě víte, jsou regulovány a Energetickým regulačním úřadem věcně usměrňovány. Energetická legislativa možnosti vzniku lokálního trhu s tepelnou energií na základě konkrétních místních podmínek vlastně žádným ustanovením nebrání, ale oblastí, které by i teoreticky připadaly v úvahu, je velice málo a vznik takového trhu je z uvedených důvodů značně nepravděpodobný. Pokud by však taková situace nastala, bude samozřejmě Ministerstvo průmyslu a obchodu na založení trhu s tepelnou energií spolupracovat a vznik trhu podpoří.

Podle energetického zákona mají provozovatelé distribučních soustav ovšem povinnost vykupovat elektřinu vyrobenou kombinovaným způsobem. K provedení této zákonné povinnosti vydalo Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlášku, která upravuje podrobnosti. Energetický regulační úřad v současné době připravuje cenové rozhodnutí, kterým bude stanovena minimální - podtrhuji minimální - výkupní cena takto vyrobené elektřiny.

Takže to je, vážený pane poslanče i vážené paní poslankyně, poslanci, moje odpověď. Snažil jsem se zde přiblížit vlastně celou tu problematiku trhu s elektrickou energií a navazující výrobou tepla, zejména tedy v kogeneračních jednotkách.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP