(10.30 hodin)
(pokračuje Lachnit)

Podle vývoje úrokové sazby komerčních bank byly také upraveny výše podpor některých programů. Do programových podmínek byly zapracovány úkoly usnesení vlády č. 17 k národnímu programu rozvoje sportu pro všechny, programy ze dne 5. 1. 2000 a č. 383 k návrhu programu podpory regionálního rozvoje pro severozápadní Čechy a severní Moravu ze dne 19. 4. 2000.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za pozornost a připojuji se k panu místopředsedovi vlády a ministru průmyslu a obchodu panu Miroslavu Grégrovi a doporučuji, aby tento materiál byl schválen. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Kdo se další hlásí do všeobecné rozpravy? Nikdo. Rozpravu končím. Přistoupíme k rozpravě podrobné. Pan poslanec Vojíř svoji přihlášku stáhl. Pan kolega Karel Vymětal, prosím.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Já jenom formálně. Podle tisku 871/3 doporučuji Poslanecké sněmovně přijmout usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky bere na vědomí program malého a středního podnikání na období až 2004. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Pan ministr Grégr. Pane ministře, prosím, máte slovo. Ne. Kdo se hlásí další? Nikdo. Podrobnou rozpravu končím.

Dávám možnost vystoupit panu ministru Grégrovi se závěrečným slovem.

 

Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu ČR Miroslav Grégr: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych velice stručně jenom zareagoval na dvě takové zásadní věci, které tady zazněly. Ta kontrolovatelnost programu vyplývá z dikce zákona, čili myslím, že není potřeba se k tomu tady zaměřovat nebo to dávat do usnesení.

A na to, řekl bych, velice dramatické a citové vystoupení pana zpravodaje poslance Karla Vymětala bych chtěl reagovat tím, že když si vezmeme do ruky tyto materiály, které máte, tak jsou to Programy podpory malého a středního podnikání na období 2001 - 2004 a druhý materiál, který je pod číslem 825/2, je to Politika podpory malého a středního podnikání na období do roku 2004. Podtrhuji - politika - není to ani plán, není to ani projekt, čili tak, jak bylo zadáno a jak my to vnímáme, je to politika, která vlastně vytváří rámec pro konkrétní kroky v tomto časovém horizontu.

Pokud se týká otázky, zda daňové úlevy nebo ne pro malé a střední podnikání. Samozřejmě, že i tato záležitost je mně v určitém časovém horizontu blízká, ale chtěl bych říci, že samozřejmě je potřeba rozlišovat, že začínající podnikatel potřebuje podporu, aby mohl nastartovat své podnikání, a že při startu a obyčejně v prvních letech nevytváří zisk, takže daňová úleva není prakticky nic platná. Myslím si, že potom v rámci celkové daňové reformy je jistě možno s takovýmto návrhem počítat, ovšem jaksi v určité kombinaci, jak to řeší i Evropská unie. Domnívám se, že oba dva díly materiálu, tak jak byly předloženy, splňují zadání a i svůj účel.

Takže dovoluji si požádat o odsouhlasení předloženého materiálu. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím pana zpravodaje.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji. Dámy a pánové, já nesouhlasím s tím, co řekl pan ministr, že snahou politiky bylo vytvářet rámec. Já si dovolím jaksi oponovat tomuto názoru, protože zákon o podpoře malého a středního podnikání bude vytvářet rámec. Jeho konkrétním projevem potom budou samozřejmě jednotlivé programy podpory malých a středních podnikatelů. Ale protože v politice jsou stanovovány cíle, tak cíle by měly být stanoveny nějakým způsobem tak, abych byl schopen hodnotit ten cíl, zda byl naplněn, nebyl naplněn, proč se mi dařilo, proč se nepodařilo jej víc než naplnit. Takže já nemám důvod, proč bych něco měl na tom, co jsem řekl, měnit.

Pokud jde o to, co říká pan ministr, že podnikatel v prvních letech nevytváří zisk, takže těžko mu dávat nějakou úlevu na daních. Já se zase nedomnívám, že to je zcela správný názor, protože tak jako máme zákon o investičních pobídkách a investor nově investuje na území České republiky a dostává daňové prázdniny, tak také v tomto okamžiku, když je dostává, ještě není ani výrobní základna postavena, neví, jaký bude dosahovat zisk. A přesto ty daňové prázdniny dostane. Takže si myslím, že ti velcí i malí a střední podnikatelé by měli mít podobně přibližně stejné podmínky podpory, veřejné podpory.

Pokud jde o to, co říká kolega Vojíř, tak bych jenom připomněl, že zprávy o vyhodnocení plnění a účinnosti programů, jejich naplňování, dostáváme ze zákona každý rok. A právě jsme dostali sněmovní tisk, všichni ho máme v kastlíčkách - vyhodnocení těchto programů za rok 2000, takže není třeba opravdu k tomu přijímat žádné další usnesení.

K tomu, co zde říkal ministr Lachnit, bych chtěl říci několik slov. Je samozřejmé i podle postupu a směrnic Evropské unie, že podpora malých a středních podniků směřuje zejména do oblastí strukturálně postižených, slabých regionů, že to je smysl podpory malých a středních podniků. A právě proto je třeba, aby tyto…

Pane předsedající, kdybyste byl tak laskav a zjednal mi pořádek, aby kolegové po mně nepokřikovali.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: To je těžké, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Vymětal: Já vím, že to je těžké, bavit se o podpoře malých a středních podnikatelů - pro některé.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Zkuste být ke kolegům vlídnější a oni na vás nebudou pokřikovat.

 

Poslanec Karel Vymětal: Takže já už jenom několik málo slov, protože v závěrečném slově se má jaksi hovořit o tom, co bylo v rozpravě. Samozřejmě je třeba směřovat tu podporu do těch oblastí, jak jsou i přístupy v rámci Evropské unie. A právě proto je třeba, podle mého názoru i ostatních, nebo některých dalších kolegů, aby ta podpora malých a středních podniků byla z jednoho centra státní správy. Ten důvod lze i zdůvodnit tím, že přece Ministerstvo pro místní rozvoj neřeší regionální školství, ale ministerstvo školství, neřeší regionální zdravotnictví, ale Ministerstvo zdravotnictví, neřeší regionální kulturu, ale Ministerstvo kultury, a tak bych mohl pokračovat o stejných resortech, o dalších resortech, tak nevidím důvod, proč by Ministerstvo průmyslu a obchodu nemělo řídit podporu podnikání, a nikoliv Ministerstvo pro místní rozvoj, rozděleno na dva kusy.

Takže dámy a pánové a pane předsedající, v průběhu rozpravy podrobné i obecné padl pouze jeden návrh na usnesení, a to, aby Poslanecká sněmovna vzala předložený materiál na vědomí.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Vážené kolegyně a kolegové, přistoupíme k hlasování o navrženém usnesení tak, jak ho přednesl zpravodaj a které zní:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky bere na vědomí programy podpory malého a středního podnikání na období 2001 - 2004."

 

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 251 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 161 pro návrh 126, proti 6. Návrh byl přijat.

 

Vážené kolegyně a kolegové, procedurálním návrhem v počátku dnešního jednání jsme rozhodli, že bychom se měli věnovat bodu 65, kterým je

 

65.
Návrh poslanců Ivany Hanačíkové, Cyrila Svobody, Tomáše Kladívka a dalších
na vydání zákona o přijímání a vyřizování stížností
/sněmovní tisk 574/ - třetí čtení

 

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala za navrhovatele poslankyně Ivana Hanačíková a zpravodaj petičního výboru poslanec Stanislav Křeček. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 574/4.

Já otevírám rozpravu ke třetímu čtení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP