(10.20 hodin)
(pokračuje Grebeníček)

To se týká i dokumentu "Státní informační politika ve školství", interpretovaného ministrem Zemanem.

KSČM podporuje tuto orientaci jako nutný krok k vytvoření informační společnosti v České republice. Zaostávání v této oblasti by se mohlo velmi negativně promítnout v budoucím vývoji země. Tuto oblast je třeba považovat za prioritu. Prostředky vyčleněné pro tuto oblast nemohou či nesmějí být předisponovány na úkor dalších nutných potřeb školství.

KSČM podporuje záměr Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy týkající se jednotného vybavení škol na základě veřejně vypsané soutěže. Jeden zvolený generální dodavatel má - alespoň podle našeho názoru - možnost dosáhnout výrazných množstevních slev a operativně přemisťovat zdroje jak při budování systému, tak při následujícím plnění.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy by mělo garantovat takové investice, které vytvoří předpoklady požadovanému účelu. Je tu možnost optimalizovat náklady v horizontu několika let. Vedle cenových kritérií a realizovatelnosti má zvolený systém následující výhody. Platby jsou poskytovány jen za skutečný funkční systém, jen za využívaný systém, a rychlost rozvoje informační infrastruktury ve školách bude podstatně vyšší, budou rychlejší praktické dopady u absolventů a umožní se rychlejší zapojení škol do systému celoživotního vzdělávání a informační gramotnosti.

Ano, já podobně jako pan poslanec Výborný a mnozí jiní jsem si v posledních týdnech kladl otázku, proč nejsou v posuzovaném procesu zaangažovány i kraje. Výjezdní zasedání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu mi však mnohé napovědělo. V dané chvíli by pro ně bylo opravdu velmi obtížné zvládnout takovou akci.

Pokud by se vybavování škol informační technikou ponechalo na vůli ředitelů škol, regionů či obcí - opět vím, o čem mluvím, a mám velkou úctu k našim pedagogickým pracovníkům - mohl by přece jen vzniknout značně neprůhledný systém s možností prosazování nejrůznějších lokálních a osobních zájmů. Samozřejmě, je nezbytnou podmínkou maximální průhlednost procesu rozhodování generálními dodavateli v centru a demokratická účast v orgánech, které mají rozhodovat. Mám na mysli třeba i zastoupení všech parlamentních stran, odborů, profesních organizací učitelů apod.

Poslanecký klub KSČM s posuzovanou realizací informační politiky v podstatě souhlasí. Vzít informaci ministerstva školství na vědomí nám nečiní žádné problémy. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Grebeníčkovi. Táži se, zda se ještě někdo další hlásí do všeobecné rozpravy. Pan ministr Březina.

Já jsem si vždy myslel, že monopol na chození s berličkou mám já, ale vidím, že tomu tak není. Můžete tady mluvit vsedě, chcete-li.

 

Ministr bez portfeje ČR Karel Březina: Děkuji, pane předsedo, myslím, že to zvládnu vestoje. Druhá noha mi slouží a já vydržím stát v tuto chvíli na noze pravé.

Pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi - protože se všeobecná rozprava blíží k závěru - reagovat na některé věci, které v diskusi zazněly. Chtěl bych reagovat z pozice člena vlády, který má na starosti komplet státní informační politiky, jehož integrální součástí státní informační politika ve vzdělávání je.

Předpokládal jsem, že v této diskusi minimum času budeme věnovat problematice, kterou já považuji v této oblasti za velmi důležitou a možná kritickou pro uplatnění státní informační politiky, a to je gramotnost učitelů a používání výukového systému a informačních zdrojů. Předpokládal jsem, že naše diskuse se bude ubírat pouze směrem výběrového řízení na generálního dodavatele, resp. cestou pouze jedné části této koncepce, a to cestou informační infrastruktury.

Chtěl bych říci na úvod, než budu reagovat na některé příspěvky, že právě to, že se státní informační politika ve vzdělávání přijala, je proto, abychom změnili vnímání informačních technologií ve výuce z pohledu objektů, to znamená učení se programování, učení se dovedností na počítači, a také na pohled na to, že počítač a tyto systémy mají sloužit jako nástroj výuky, to znamená pomůcka, která nám bude některé informace lépe přibližovat.

Nyní mi dovolte, abych reagoval na příspěvky, které stojí za to, aby na ně bylo reagováno.

Na závěr chci konstatovat, že si myslím, že příspěvek pana poslance Plevy je ten, který nestojí za to komentovat, protože si myslím, že mně i kolegovi Zemanovi dnes už bude stačit si vzít stenozáznam tohoto projevu a z něj vytáhnout větu, že budeme kupovat něco, co školy nepotřebují. Myslím si, že toto konstatování poslance Plevy velmi ocení ředitelé a učitelé všech škol v České republice.

Nyní mi dovolte, abych reagoval na ty věci, které považuji za hodné diskuse.

Pan poslanec Bartoš hovořil o tom, že bychom celou zakázku měli rozdělit na dílčí dodávky. Já jsem přesvědčen o tom, že to je špatný přístup, protože my zde nakupujeme službu, a služba je integrovaná. Musíme se naučit vnímat informační technologie ne jako soubor počítač - software - připojení, ale jako komplexní službu. Proto dnes do popředí v oblasti informačních společností vystupují společnosti, které se stávají systémovými integrátory, nikoliv společnosti, které dodávají pouze část systému.

Jsem také přesvědčen o tom, že peníze nemůžeme rozdělovat jednotlivým školám, a už tady mnohé pro tuto argumentaci zaznělo. Chtěl bych k tomu doplnit ještě jeden argument, a to, že my bychom rádi docílili základní jednotné úrovně na všech školách tak, abychom s touto základní úrovní mohli jednoznačně počítat při tvorbě osnov a obsahových náplní jednotlivých předmětů.

Paní poslankyně Šojdrová zpochybnila lepší kontrolu v případě, že budeme tuto zakázku činit prostřednictvím generálního dodavatele. Jsem přesvědčen o tom, že se mýlí, protože tato lepší kontrola je jednoznačná, protože samozřejmě my v této situaci platíme pouze za službu, která je dodána, neplatíme dopředu, to znamená, že prvotním investorem - tudíž musí být také kapitálově silný - je generální dodavatel, a v okamžiku, kdy generální auditor podle kvalitativních znaků řekne "ano, tato dodávka je správná", se teprve uvolňují prostředky ze státního rozpočtu. Já jsem přesvědčen o tom, že tento proces je velmi transparentní.

Pan poslanec Výborný a někteří další zpochybnili centralizaci tohoto projektu. Já jsem přesvědčen o tom, že tak malá země, jako je Česká republika, k tomuto projektu musí jednoznačně přistoupit z centra a jednotně. Nejsme USA, kde samozřejmě za úroveň vzdělání nesou odpovědnost jednotlivé státy. Jsme malá země a zkušenosti z jiných malých zemí to potvrzují. Je to např. Švédsko, které o sobě tvrdí, že je na tom velmi dobře s rozvojem informačních technologií. Já to v žádném případě nechci zpochybňovat. Když jsem tam byl nedávno na návštěvě, o celém projektu jsme hovořili, a musím říci, že velmi kvitovali to, že k tomuto projektu přistupujeme z jednoho centra, jednotně, a nikoliv tak, jak to dělali oni, to znamená z úrovně jednotlivých krajů, popřípadě municipalit.

Pan poslanec Mlynář zpochybnil, že nebudeme schopni prostřednictvím generálního dodavatele získat nejlepší ceny. Já jsem přesvědčen o tom, že cena, kterou nabídne generální dodavatel ve výběrovém řízení, právě proto, že to je služba, která je systémově integrovaná, právě proto, že tam probíhá jednoznačná konkurence, a právě proto, že tam platí všechna pravidla ekonomie z rozsahu, tak právě proto dosáhneme nejlepší ceny pro veřejné finance.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP