(18.40 hodin)
(pokračuje Výborný)
Samozřejmě školy jsou různé, malé a větší, ale tak zhruba tato suma vychází.
Když pan ministr odůvodňoval tento materiál před Poslaneckou sněmovnou tak široce a tak odborně, tak se podle mého úsudku projevil jako velmi tuhý centralista, neboť mnohokrát vysvětlil, že není jiné cesty než oné centralizované cesty a že každá jiná cesta - a opakoval to několikrát - by byla dražší, nestabilnější, neodbornější, že koneckonců tato cesta, tento systém, jak jsem si poznamenal, také podstatně urychluje celé zavedení plánovaného programu do praxe. Já mám o tom velké pochybnosti, nejsem tak tuhý centralista jako pan ministr školství, mládeže a tělovýchovy a naopak jsem přítelem toho, že leckteré záležitosti lze řešit z nižší úrovně lépe než z oné ministerské.
Pochválil jsem ambicióznost tohoto plánu hned v prvních slovech, ale nepochválil jsem ji bezezbytku a ani se tak nechystám učinit nyní, protože se domnívám, že oněch otázek - a některé zde už padly a věřím, že další zde padnou - které vzbuzují pochybnosti, je ještě mnohem více. Samozřejmě, a to říkal už poslanec Bartoš, není mi úplně jasné, zda oněch 16 nových úředníků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je zapotřebí okamžitě aktuálně přijímat, zvláště když předpokládáme okamžitě náklad 1 400 000 a přes 6 mil. ročně stabilního nákladu na uživení těchto 16 pracovních míst na ministerstvu školství. Možná že bych tu otázku nekladl, kdyby ministr a koneckonců celá vláda nepředpokládali, že v celé této záležitosti bude fungovat tzv. generální auditor. Z vládního materiálu je patrné, že generální auditor bude mít za úkol plošně kontrolovat, zda generální dodavatel nebo jeho subdodavatelé dodávají techniku a služby v požadovaném a účtovaném množství a v zadané kvalitě a zda školy splňují podmínky na požadovanou součinnost, čerpají-li podporu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s pravidly stanovenými v metodice projektu. To jsem si nevymyslel, to ocituji z vládního materiálu.
Kladu první otázku, zda se pan ministr a vláda domnívají, že plnění tohoto úkolu vyžaduje plánovanou odměnu generálního auditora ve výši 190 mil. Kč v průběhu pěti let. Tato suma se mi zdá vskutku přemrštěná.
V souvislosti s tím kladu druhou otázku, co znamená suma dalších 40 mil. Kč, které vládní materiál zmiňuje jako požadavek na expertní činnost.
A konečně, zda už bylo vypsáno jakékoli výběrové řízení na obsazení této funkce generálního auditora, pokud ano, kdy a v jakém stavu se toto řízení nachází; pokud ne, proč se tak dosud nestalo a zda se snad předpokládá, že taková veřejná zakázka v objemu 190 mil. Kč proběhne bez výběrového řízení.
Rád bych slyšel odpověď ještě na jednu zásadnější otázku, totiž zda před spuštěním, ale řekněme si upřímně - zatím spíše nespuštěním tohoto plánu byla provedena analýza současného stavu. Zda víme, kolik základních škol, kolik středních škol je v současnosti vybaveno tak, jak předpokládá tento plán, a pokud jsou vybaveny tyto školy už tak, jak by měly být vybaveny, co se vlastně s tím počítačovým vybavením stane během zavádění zakázky za 4,5 mld. Kč během pěti let.
Vycházím z jistých zkušeností koneckonců také člena samosprávy jednoho menšího města. Pan ministr mnohokrát během své úvodní řeči mluvil o různých podmínkách ve velkých městech, malých městech, odlehlých vesničkách. To je pravda, ty podmínky jsou různé. Z mých zkušeností a ze zkušeností mých kolegů v samosprávách vás, pane ministře, ujišťuji, že neznám střední školu, která by nebyla vybavena tak, jak je hodláte vybavit. Já prostě takovou střední školu neznám, ať už je, nebo byl jejím zřizovatelem kdokoli kdekoli, a že základní školy nejsou v drtivé většině na okraji zájmu svých zřizovatelů, většinou obcí, ale jsou naopak v centru tohoto zájmu. Obce vybavují tyto školy přes neustále se snižující normativ na žáka nadstandardně a tak, jak se sluší na samosprávu, protože samospráva ví, že v našich dětech máme budoucnost, samospráva ví, že děti jsou důležitější než chodník. Mě velmi urazila vaše slova o tom, že by samospráva jistě dávala přednost vydláždění nějakého chodníku před zabezpečením své základní školy. Takto jste to, pane ministře, naznačil, já jsem to velmi dobře slyšel, slyšela to sněmovna, a mě to rozzlobilo. Rozzlobilo mě to jako člena samosprávy a hájím od tohoto místa samosprávy všech rozumných obcí v republice, a je jich většina, které pro školy dělají možná více, než by musely, ale nikdy toho nelitují.
Chci tedy vědět, jak se ministerstvo s touto analýzou vypořádalo, zda ji vůbec učinilo před spuštěním tohoto plánu a zda tedy ministerstvo ví, kolik škol už to vybavení má a co se s tímto vybavením stane, pokud se celý tento plán podaří realizovat. Pane ministře, děkuji vám za odpověď. Jistě jste postřehl, že plán jsem označil za odvážný, ambiciózní a správný ve své podstatě, ale já prostě tyto otázky potřebuji zodpovědět.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Výbornému. Slovo má pan poslanec Mlynář, připraví se pan poslanec Petr Pleva.
Poslanec Vladimír Mlynář: Vážená paní předsedající, vážení kolegové, ač se nechystám hovořit tak dlouho jako pan ministr školství ve svém úvodním slovu, dovolím si navrhnout s ohledem na postupující hodinu a fakt, že je přihlášeno několik dalších účastníků do diskuse, a je tudíž zjevné, že dnes diskuse neskončí, ani obecná rozprava, a budeme hlasovat až zítra, dát návrh na přerušení tohoto bodu s pokračováním zítra jako bod číslo 2 před bodem "zpráva o činnosti vlády", na kterou to ostatně, zdá se mi, logicky navazuje.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pane poslanče, o tomto návrhu samozřejmě hlasovat můžeme, ale nejsem si jista, zda je nejsprávnější hlasovat o přerušení i o pevném zařazení najednou.
Poslanec Vladimír Mlynář: To nechám samozřejmě na vás, paní předsedající, procedurálně.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Jestliže se dostaví do sněmovny takový počet lidí, abychom vůbec mohli hlasovat…
Všechny vás odhlašuji. Myslím, že co se týká návrhu na přerušení bodu, není zde žádný vážný problém. Problém je s tím zařazením na zítřek, protože na zítra původně podle dohody, která vznikla mezi všemi politickými kluby, byla od rána zařazena zpráva vlády o plnění programového prohlášení. Poté se před ní zařadilo hlasování o zprávě vyšetřovací komise. Nicméně jestliže zařadíme opět před zprávu vlády… Takže po zprávě vlády, to znamená, že by se jednalo… (Námitky ze sálu.) Jenomže po zprávě vlády už je, pane poslanče, navržena integrovaná prevence, a obaly, které jsou pevně zařazeny.
Poslanec Vladimír Mlynář: Kolegové mi naznačují, že je vůle Poslanecké sněmovny zařadit to před. Tak prosím, aby o tom bylo rozhodnuto hlasováním. (Hlasy ze sálu: Po hlasování o IPB!)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Já pouze upozorňuji na to, že se trochu dostáváme do procedurální pasti, a to z toho důvodu, že jestliže jsou pevně zařazené body a chceme před ně zařadit nějaký další bod, tak jediný správný způsob je revokace rozhodnutí o pevném zařazení, což se tak vždy dělá. - Já vás, pane poslanče, vidím, že se hlásíte k faktické poznámce. - Jestliže tedy chceme pevně zařadit tento bod, budeme muset revokovat v podstatě veškeré rozhodnutí o již pevně zařazených bodech.
S procedurální poznámkou pan poslanec Pleva.
***