Pokračování schůze Poslanecké sněmovny
3. července 2001 v 9.00 hodin
Přítomno: 189 poslanců
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji pátý jednací den 37. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás na něm srdečně vítám.
Prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.Náhradní karta č. 10 byla vydána panu poslanci Šplíchalovi a č. 12 panu poslanci Skopalovi.
Sděluji, že o omluvení své neúčasti na dnešním jednání požádali tito poslanci: paní poslankyně Jarmila Boháčková z vážných rodinných důvodů, pan poslanec Václav Grulich a pan poslanec Josef Houzák z důvodu léčení. Pan ministr Miroslav Grégr se omlouvá od 14 hodin z důvodu dlouhodobě plánovaných pracovních jednání.
Na lavice nám byl rozdán přehled o zbývajících bodech schváleného pořadu. Určili jsme, že dnes dopoledne se budeme věnovat bodům 35, 78 a 87, na odpolední jednání jsou pevně zařazeny body 53 až 55, 62, 66 a 70. Po dokončení těchto bodů bychom pokračovali v projednávání bodů podle schváleného pořadu schůze, to znamená třetí čtení návrhů zákonů.
Prvním bodem dnešního jednání je tedy pevně zařazený bod 35 schváleného pořadu schůze a ještě předtím, než jej zahájím, udílím slovo k procedurálnímu návrhu panu poslanci Matějů.
Poslanec Petr Matějů: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, můj procedurální návrh se týká právě bodu, který máme bezprostředně teď začít projednávat.
Dávám návrh na vyřazení bodu 35, sněmovní tisk 963, což je vládní návrh zákona o podpoře výzkumu a vývoje, a to z následujících dvou důvodů:
Za prvé. Předně tisk 963 byl podle informace z organizačního výboru předán sněmovně pouze dvě hodiny před uplynutím příslušné lhůty. Protože bezprostředně poté následoval poslanecký týden a posléze zasedání sněmovny, nebylo možné tento tisk řádně projednat v poslaneckých klubech.
Za druhé. Druhým vážným důvodem je, že podle příslušného usnesení vlády máme dostat k projednání zákon o veřejných institucích ve výzkumu a vývoji. Není podle mého soudu možné nejprve projednat financování prostřednictvím institucí a posléze se věnovat zákonu, který bude o těchto institucích.
To jsou dva vážné důvody pro to, abychom vyřadili tento bod a vláda jej zařadila ve chvíli, kdy budou oba zákony připraveny ke společnému projednávání. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pan poslanec Matějů navrhl vyřazení bodu 35 z programu 37. schůze Poslanecké sněmovny.
Umožním všem poslancům, aby došli do sněmovny, a ještě předtím udělím slovo místopředsedovi vlády Pavlu Rychetskému. (Hluk v sále.) A prosím o klid!
Místopředseda vlády ČR Pavel Rychetský: Vážená paní předsedající, vážená Poslanecká sněmovno, návrh na to, vyřadit z pořadu této schůze návrh zákona o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků, podle mého soudu nemá žádné logické opodstatnění. Tento návrh byl předložen sněmovně včas. Byl projednán před předložením sněmovně ve výboru pro evropskou integraci Poslanecké sněmovny, protože jde také o normu harmonizační. Všechny kluby ho měly včas k dispozici. Chceme-li o něm vést diskusi, tak ho naopak nesmíme vyřazovat, ale pustit do druhého čtení, ve kterém tuto diskusi povedeme.
Pokud se týče návrhu zákona o veřejných výzkumných institucích, tento návrh zákona má sem přijít s takovým zpožděním, protože zatím není ještě věcný záměr, že odložení na říjnovou schůzi by nemělo absolutně žádný význam. Navíc to bude zákon, který bude jenom pojmenovávat instituce, přičemž tento zákon potřebujeme proto, že Česká akademie věd by nemohla být podle pravidel vůbec financována, nebudeme-li tento zákon včas projednávat.
Proto doporučuji, aby se návrhu na vyřazení tohoto bodu z programu nevyhovělo.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji místopředsedovi vlády Pavlu Rychetskému.
Prosím všechny kolegyně a kolegy, kteří se chtějí zúčastnit tohoto procedurálního hlasování, aby se dostavili do jednacího sálu.
O návrhu na vyřazení bodu 35, kterým je sněmovní tisk 963, rozhodneme v hlasování pořadové číslo 109.
V tuto chvíli zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh na vyřazení tohoto bodu. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 109 návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 121 vyslovilo 49 a 61 bylo proti. Konstatuji, že s tímto procedurálním návrhem nebyl vysloven souhlas.
V tuto chvíli tedy zahajuji projednávání bodu, kterým je
35.
Vládní návrh zákona o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje)
/sněmovní tisk 963/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvedou místopředseda vlády Pavel Rychetský a ministr školství, mládeže a tělovýchovy Eduard Zeman, které prosím, aby se postupně ujali slova. (Opětovně velký hluk v jednací síni.) Současně prosím o klid v jednacím sále.
Místopředseda vlády ČR Pavel Rychetský: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci. Současná právní úprava podpory výzkumu a vývoje má z dnešního pohledu řadu nedostatků. Jde např. o nedostatečnou úpravu práv k výsledkům výzkumu a vývoje, podmínek pro jejich využití, poskytování informací nebo podporu výzkumu a vývoje z prostředků územních samosprávných celků. Předkládaný vládní návrh právě tyto nedostatky odstraňuje a upravuje oblast podpory výzkumu a vývoje z veřejných prostředků komplexně.
Předmětem úpravy jsou zejména obecné podmínky pro poskytování podpory z veřejných prostředků, stanovení jasných pravidel veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji a pravidel pro hodnocení výzkumných záměrů výzkumných ústavů a vysokých škol.
Zcela nově se upravují užívací práva k dosaženým výsledkům výzkumu a vývoje, podmínky pro jejich využití a oblast poskytování informací o výzkumu a vývoji a jeho výsledcích. Jde o nezbytný předpoklad pro získání dalších neveřejných finančních prostředků na výzkum a vývoj. To umožní rychlejší a lepší využití dosažených výsledků především ve vzdělávání a v české ekonomice.
Zákon rovněž stanovuje působnosti, práva a povinnosti ústředních orgánů a institucí působících ve výzkumu a vývoji. Zároveň stanovuje způsob kontroly dodržování těchto povinností a sankce za jejich neplnění.
Pojmy vymezené v návrhu zákona vycházejí důsledně jak z úpravy používané v Evropských společenstvích, tak z jiných souvisejících právních předpisů České republiky, zejména mezitím přijatých zákonů o veřejné podpoře, zákonů o majetku České republiky a rozpočtových pravidel. Navrhovaná právní úprava tedy řeší nedostatečnost a roztříštěnost dosavadních předpisů týkajících se výzkumu a vývoje. Navazuje na cíle stanovené národní politikou výzkumu a vývoje České republiky přijaté v roce 2000.
***