(12.10 hodin)

(pokračuje Nečas)

Takže vůbec nechápu tuto vehementní obhajobu něčeho, co v žádném případě není zpochybňováno. Jsem skutečně přesvědčen o tom, že Armáda ČR potřebuje pro své záchranné týmy vycvičené lidi a že provozování jedné stanice, v tomto případě konkrétně v Plzni, je vhodnou cestou, jak Armádě ČR tyto vycvičené týmy záchranářů a pilotů vrtulníků, kteří operují při těchto záchranných operací, zajistit.

Vtip je v tom, že to má být právě a jen tato jedna stanice. Jakékoli rozšiřování působnosti Armády ČR nad rámec této jedné stanice je podle mého hlubokého přesvědčení v rozporu se zákonem o ozbrojených silách a vůbec v rozporu s cíli Armády ČR. Pan ministr ve svých materiálech, které poskytl i výboru pro obranu a bezpečnost, jednoznačně definoval působení letecké záchranné služby jako součást tzv. neodkladné přednemocniční péče. Jinými slovy tam uvádí, že vrtulníky letecké záchranné služby jsou používány v těch případech, kdy nejdou používat sanitky zdravotnické záchranné služby. Jinými slovy, opět velmi zjednodušeně, vrtulník letecké záchranné služby není nic jiného než létající sanitka, a není úkolem Armády ČR zajišťovat létající sanitky a ani sanitky jezdící po zemi. Armáda má toto zajišťovat pouze v případě, slouží-li jí tato činnost k výcvikovým účelům, a to je jednoznačně účel a cíl plzeňské základny, která provozuje leteckou záchrannou službu a provozuje ji dobře a nikdo ji nezpochybňuje. Sám jsem byl součástí toho boje za obnovení této letecké záchranné služby v Plzni provozované armádou, v době, kdy byla přechodně zrušena.

Pan ministr tady ale opakovaně uvádí Poslaneckou sněmovnu i veřejnost v omyl tím, že uvádí některé finanční částky, které stojí provozování letecké záchranné služby u státních provozovatelů a u soukromých provozovatelů. Opět a opakovaně, podobně jako jeho předchůdci, se na to dívá úzkou resortní optikou. Uvádí tady částky, které stojí provozování letecké záchranné služby Ministerstvo zdravotnictví, resp. jeho rozpočtovou kapitolu, ale neuvádí tady další částky u státních provozovatelů, které jdou z kapes daňových poplatníků na provozování těch středisek letecké záchranné služby, která provozuje Armáda ČR nebo Policie ČR. Celkový výdaj z kapes daňových poplatníků, z ostatního rozpočtu je vyšší než ono číslo, které platí Ministerstvo zdravotnictví, je vyšší o provozní náklady, mzdové náklady apod., které platí resorty Ministerstva obrany a Ministerstva vnitra.

Neplatí tedy ona teze, že státní provozovatel je levnější. Je levnější pouze z úzkého resortního hlediska Ministerstva zdravotnictví, není levnější z pohledu daňového poplatníka. Neuvádějme prosím veřejnost v omyl. Znovu opakuji, není úkolem Armády ČR, není úkolem Policie ČR, aby zajišťovaly létající sanitky. Jejich úkolem je starat se o obranu naší země, o bezpečnost našich občanů, a mohou působit v těchto úkolech pouze tehdy, jako je tomu v případě Armády ČR, pokud tyto věci slouží k výcvikovým účelům, a to je případ stanice v Plzni.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. O slovo se přihlásil opět ministr zdravotnictví Bohumil Fišer.

 

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, rozhodně odmítám tvrzení, že uvádím Poslaneckou sněmovnu v omyl. To, co jsem uvedl, je samozřejmě to, co to stojí resort zdravotnictví. Ta otázka - nedomnívám se, že jsem to musel vysvětlovat detailně - zní pochopitelně jinak, jestli pro Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra to, že provozují leteckou záchrannou službu, znamená dodatečné náklady, čili jestli jsou to dodatečné náklady pro daňového poplatníka. To ale musí vyplynout z kalkulace, která bude probírána na meziresortní skupině, která se touto otázkou bude zabývat. Já na to v současné době nedovedu odpovědět, tu odpověď mohou přinést, jak už jsem říkal, přesné kalkulace.

Jen na tomto místě odmítám slova o tom, že bych Poslaneckou sněmovnu uváděl v omyl. Naopak mým cílem je každému poslanci dát k dispozici všechny finanční toky, které se letecké záchranné služby týkají.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane ministře. O slovo se přihlásil ministr vnitra Stanislav Gross.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, souhlasím s panem předsedou Nečasem v tom směru, že úkolem Ministerstva obrany, resp. armády, a úkolem policie není, aby měly létající sanitky. S tím lze nepochybně souhlasit. Ale co je také zapotřebí zdůraznit, je to, že úkolem Ministerstva vnitra je zajišťovat integrovaný záchranný systém, že úkolem Ministerstva vnitra je, aby byl dostatečný park letecké techniky pro zvládání mimořádných událostí v ČR, a na základě faktů, které si každý může ověřit z analýz o zvládání povodní na Moravě v roce 1997, zcela jednoznačně vyplývá, že jediný, na koho bylo v tomto směru spolehnutí, kdo byl schopen rychle reagovat, reagovat v extrémních podmínkách, reagovat i v noci, ať se nám to líbí, nebo ne, byly složky Armády ČR a Policie ČR. Takže ty náklady, které jsou kalkulovány a které jsou resortem Ministerstva vnitra jak pro letecké středisko v Hradci Králové, tak pro leteckou základnu v Praze směrem k Ministerstvu zdravotnictví kalkulovány tak, aby je Ministerstvo zdravotnictví hradilo, tak v tom jsou zahrnuty náklady nad rámec výdajů, které by Ministerstvo vnitra stejně muselo zajišťovat, aby bylo schopno plnit to, co pro Ministerstvo vnitra vyplývá ze zákona o záchranném integrovaném systému.

Pravda je v jedné věci. Pravda je v tom, že musíme udělat legislativní analýzu, zda se nebudeme muset vrátit k bývalému modelu, kdy nebude letka Policie ČR, ale bude letka Ministerstva vnitra. To je jediná věc, kterou bude zapotřebí do budoucna dotáhnout do konce, ale jasné úkoly ze zákona o integrovaném záchranném systému pro Ministerstvo vnitra jsou a jediná otázka je, zda budeme udržovat letecký park v takovém stavu, že bude běžně využíván i v civilních stavech, ve stavech běžného života, které přinášejí dopravní nehody a řady jiných záležitostí, anebo zda tento letecký park a jeho posádky budeme udržovat ve stavu, že budou vozit pytle s pískem a jen pro případ velmi mimořádných situacích budou nasazovány. Myslím, že v tomto směru bychom měli být všichni vedeni efektivitou vynakládání veřejných prostředků a ničím jiným. Jak znám kolegy pro obranu a bezpečnost, tak velice důkladně a velice tvrdě tyto věci hodnotí, ale myslím, že vždy jsme nalezli rozumnou shodu, pokud jsme byli schopni vyčíslit tyto náležitosti. Já jsem připravený a v tomto směru také připravujeme materiál pro výbor pro obranu a bezpečnost, abychom tyto věci jasně dokladovali, protože nemám pochyb, že jsme všichni vedeni stejnou snahou po zvládání věcí, které nám ukládají zákony, zvládání co možná nejlepší služby pro obyvatele, a zároveň abychom hospodárně nakládali s veřejnými prostředky bez ohledu na to, zda jsou z resortu Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva vnitra či Ministerstva obrany.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane ministře. O slovo se přihlásil pan poslanec Pavel Severa, poté pan poslanec Cabrnoch.

 

Poslanec Pavel Severa: Dámy a pánové, chtěl bych říci, že se velmi zajímám také o otázku letecké záchranné služby a musím potvrdit zkušenosti mých kolegů v tom smyslu, že je velmi obtížné získat vůbec relevantní informaci o nákladech, které se týkají provozu strojů v resortech ať už Ministerstva obrany, nebo Ministerstva vnitra. Jsou velmi složité, velmi neprůhledné, nejsou tam zakalkulovány všechny náklady.

Musím reagovat ještě na slova, která se týkají integrovaného záchranného systému.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP