(10.40 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Zkuste, paní místopředsedkyně, výjimečně nevěřit úředníkům a věřit poslancům, a pokusme se zabývat těmi zákony po 11. hodině. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: To je sice pěkné, pane místopředsedo, nicméně mě dostáváte do velmi složité procedurální situace. Pokud byste s tím souhlasil, dala bych o tomto návrhu hlasovat po přečtení další interpelace, a mezitím bychom vyjasnili, od kolika hodin lze mediální zákony projednávat.

Prosím tedy, abych v průběhu projednávání další interpelace dostala přesnou zprávu organizačního odboru, jak situace vypadá, a aby také bylo dojednáno s panem poslancem Plevou, že má v této kauze pravdu.

Zahajuji tedy projednávání další interpelace. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Eduard Zeman odpověděl na interpelaci poslance Oldřicha Vojíře ve věci otázek ohledně Mezinárodní motocyklové federace a Autoklubu České republiky. Interpelace spolu s odpovědí se předkládá jako tisk 869. Prosím tedy pana poslance Vojíře, aby svou interpelaci uvedl.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, na první pohled by se asi mohlo zdát, že beze sporu existuje mnoho důležitějších věcí, které by sněmovna měla projednávat, nicméně z pohledu těch, kdo jsou dotčenými subjekty, to samozřejmě vypadá jinak. Některá záležitost pro ně může být velmi citlivá a složitá, přičemž v tomto případě dokonce má i některé mezinárodní dopady.

Přesto i s ohledem na to, že sněmovna potřebuje projednávat některé další záležitosti, pokusím se omezit vše jen na několik málo stručných dotazů nebo informací k interpelaci, kterou jsem zaslal panu ministrovi školství Eduardu Zemanovi, kde jsem se ho tázal na to, zda svým postupem nebo eventuálně písemným vyjádřením nepřispěl k tomu, že podpořil jednu ze tří organizací, které se chtěly a mohly ucházet o členství v Mezinárodní motocyklové federaci. To je podstata té interpelace.

Některé písemnosti nasvědčují tomu, že inkriminovaná instituce nebo sdružení, Autoklub České republiky, usilovala o takový dokument opakovaně, usilovala o něj už v roce 1997. Takový dokument skutečně nakonec vznikl, měl vzniknout na MŠMT, ještě když byl ministrem pan Pilip, nicméně se nakonec ukázalo, že se jedná o falzum tohoto dokumentu, což bylo stvrzeno novým ministrem panem Grušou, že se skutečně jedná o falzum a že žádné stanovisko, podpůrné stanovisko MŠMT nevydalo.

Ona totiž je jedna věc potvrdit, že takovéto sdružení existuje, a druhá věc je vyjádřit podporu pro přijetí takového sdružení do mezinárodní organizace.

Umím si představit, že jestliže někdo o něco usiluje, může svým účelovým jednáním dokonce vytvořit prostor takový, aby buď dílčím způsobem, anebo zcela a úplně uvedl v omyl i pana ministra. Ze svých dostupných podkladů mám pocit, že se to stalo, a to tím, že Autoklub České republiky inicioval jednání, na kterém chtěl demonstrovat - ať už před úředníky, nebo přímo před panem ministrem - že má schopnosti a připravenost ucházet se o členství v této mezinárodní organizaci, byť si byl vědom, že existuje dohoda mezi Autoklubem České republiky a Automotoklubem o tom, že v této inkriminované mezinárodní organizaci bude Českou republiku zastupovat třetí subjekt, a to je Motocyklová federace. - Říkám to možná trošku zjednodušeně, ale tak to je. - Nicméně si vyžádal písemné stanovisko MŠMT.

Já tento dopis pana ministra Zemana mám zde před sebou, a musím říci, že tento dopis má podle mého názoru dvě roviny. První část toho dopisu je o tom, že osvědčuje, že Autoklub České republiky je sdružením, které opravdu existuje na území České republiky, že provozuje tento typ sportu, že je oprávněným a smysluplným subjektem, který by byl schopen, kdyby byl přijat za člena této federace, provozovat tento typ sportu, včetně toho, že má i potřebné zázemí. V podstatě to je dle mého názoru formálně správné. To, co já kritizuji a napadám, je druhá část toho dopisu, a ta spočívá v tom, že v závěru téhož dopisu je jakési už osobní, subjektivní sdělení, které konstatuje, že víceméně doporučuje členství v Mezinárodní motocyklové federaci pro Autoklub České republiky. To je podle mého názoru nad rámec pravomocí ministerstva, protože předchozí ministři, včetně odpovědných náměstků a úředníků, vždy byli velmi zdrženliví, a v podstatě jen konstatovali, že jedna věc je osvědčit, že takové sdružení existuje a že má kvalitní zázemí, a druhá věc je doporučit je za člena té či oné mezinárodní organizace.

Já bych v tomto bodě skončil, protože to je meritum věci - veškeré další otázky s tím související byly v podstatě podpůrné pro to, že nedošlo k nějakému objektivnějšímu a většímu posouzení a pochopení vztahů, které zde existují mezi těmito sdruženími, a závěr tedy je takový, že právě tímto dopisem bylo dle mého pocitu zasáhnuto do jakési volné soutěže subjektů, které vždy byly srozuměny s tím, že mezi sebou soutěžit musí, ale jestliže jeden z nich byl zvýhodněn doporučením ministerstva, pak to je pro ony další dva zbývající jaksi rána pod pás a to je velmi nepříjemné.

Poprosil bych tedy pana ministra, jestli by mohl zdůvodnit, proč doporučil ve svém dopise Autoklub České republiky, aby byl přijat za člena Mezinárodní motocyklové federace, což se mimochodem stalo, a ještě ke všemu se to stalo za velmi zvláštních a podivných okolností a podmínek, protože tento dopis byl doručen nikoli jen formálně, ale byl doručen kurýrní cestou panem Nedorostem, a ten ještě přímo na místě osvětloval - asi možná ze své logiky -, proč tomu tak je a proč MŠMT se takto formálně jakoby vměšuje mezi tyto subjekty, protože do té doby, než byl přijat Autoklub České republiky, byla řádným členem Mezinárodní motocyklové federace Motocyklová federace ČR.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP