(11.10 hodin)

Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, přednesu pozměňovací návrhy. Pozměňovací návrhy, ačkoli jsme dosud neodhlasovali to, že za základ vezmeme tisk, přednesu je k tisku, i když jsme to zatím neodhlasovali.

Navrhuji k bodu 14 tisku 761/2, aby bod 14 byl formulován následovně: "Bod 14: V § 19 se odst. 4 zrušuje."

Krátké zdůvodnění. Současný text odst. 4 § 19 hovoří o tom, že městské části může být svěřen jen majetek hlavního města Prahy, který se navíc nachází na území této městské části. Nyní tam dáváme větu, která hovoří o pravém opaku. Jinými slovy - chceme, aby městské části bylo možno svěřit i majetek hlavního města Prahy, který se nachází mimo území hlavního města Prahy. V tom případě je lepší, abychom neuváděli jednu větu kladnou a hned následně také větu zápornou, ale prostě vypustili toto ustanovení. Bude z toho vyplývat, že městská část může mít majetek hlavního města Prahy, ať už se nachází na území této městské části, nebo obecně na území hlavního města Prahy nebo kdekoliv, kde hlavní město Praha majetek má.

Za druhé: Navrhuji k bodu 60 slova "dva miliony korun" nahradit slovy ve variantě A "200 000 korun", ve variantě B "500 000 korun".

Krátké zdůvodnění. Jedná se o možnost poskytování věcných a peněžitých darů a jde o to, jaká má být schvalovací pravomoc orgánů hlavního města Prahy. Vzhledem k tomu, že v analogickém ustanovení, které je v bodu 111 na úrovni městské části, hovoříme o částce 50 000 Kč, domnívám se, že je plně oprávněna pro hlavní město Praha částka 200 000 Kč, v krajním případě půl milionu, a to, aby rozhodování podle postupu v § 59 odst. 3 se týkalo částek až nad 2 miliony korun, mi připadá příliš nadsazené.

Dále navrhuji, aby bod 82 zněl následovně: Bod 82. V § 72 odst. 3 g) se za slova "přednosty okresního úřadu" doplňují slova "a hejtmana kraje".

Návrh hovoří o tom, že slova "přednosty okresního úřadu" by měla být nahrazena slovy "hejtmana kraje". Jde o to, že primátor hlavního města Prahy v některých případech vykonává kompetence také těchto funkcí. Kdybychom ale vynechali přednostu okresního úřadu, potom bychom do doby, dokud okresní úřady existují, vytvořili vakuum, které by v Praze nebylo v kompetenci žádného orgánu ani funkcionáře nahradit. Domnívám se, že do doby existence okresních úřadů je třeba, aby primátor hlavního města Prahy vykonával v případě potřeby obě dvě funkce analogicky, tj. přednosty okresního úřadu i hejtmana kraje.

Poslední můj pozměňovacím návrh je nový a týká se uvedení situace v hlavním městě do souladu obecně se zákonem o obcích. Navrhuji za bod 126 vložit nový bod 127 s dosavadní body 127 a další přečíslovat.

Nový bod 127 zní: "Za § 100 se vkládají nové paragrafy 100a a 100b, které znějí:

Paragraf 100a

(1) V částech městské části může zřídit zastupitelstvo městské části osadní výbory a stanovit jejich označení. Osadní výbor má minimálně 3 členy. Počet členů osadního výboru určí zastupitelstvo městské části.

(2) Členy osadního výboru jsou občané, kteří jsou přihlášeni k trvalému pobytu v té části městské části, pro kterou je osadní výbor zřízen, a jsou určeni zastupitelstvem městské části.

(3) Předsedu osadního výboru zvolí zastupitelstvo městské části z řad členů osadního výboru.

Paragraf 100b

(1) Osadní výbor je oprávněn:

a) předkládat zastupitelstvu, radě a výborům zastupitelstva městské části návrhy týkající se rozvoje a rozpočtu městské části,

b) vyjadřovat se k návrhům předkládaným zastupitelstvu a radě městské části, pokud se týkají městské části, pro kterou je osadní výbor zřízen,

c) vyjadřovat se k připomínkám a podnětům předkládaným orgánům městské části občany, kteří jsou přihlášeni k trvalému pobytu v té části městské části, pro kterou je osadní výbor zřízen."

Stručné zdůvodnění. O osadních výborech hovoří současný zákon o obcích, který se týká všech obcí České republiky včetně statutárních měst, s výjimkou hlavního města Prahy. Při zpracování a projednání zákona o hlavním městě Praze nebyla tato část zákona o obcích do zákona o hlavním městě Praze pojata. Domnívám se, že není žádný důvod k tomu, aby v jediné obci České republiky nebylo možné zřizovat osadní výbory. Na druhou stranu je zřejmé, že vzhledem k tomu, že v Praze existují zastupitelstva v městských částech a městské části obecně, je na místě, aby zřizování osadních výborů bylo v jejich kompetenci.

 

Předseda PSP Václav Klaus: To je všechno, pane poslanče? Jako další se přihlásil pan poslanec Kladívko.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přednesl krátký pozměňovací návrh. Je to pozměňovací návrh, kterým se na nás obrátilo hlavní město Praha dopisem primátora hlavního města, který přišel včera poslancům zvoleným za hlavní město Prahu. Součástí tohoto dopisu je usnesení Rady hlavního města Prahy ze včerejšího dne. Pozměňovací návrh bych si dovolil přečíst.

V § 80 se dosavadní text označuje jako odst. 1 a doplňuje se nový odst. 2, který včetně poznámky pod čarou č. 20/a) zní:

Primátor hlavního města Prahy může zřídit zvláštní orgán hlavního města Prahy pro výkon přenesené působnosti hlavního města Prahy na úseku pořizování územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů podle zvláštního zákona. Odkaz č. 20/a). Odkaz pod čarou zní: 20/a) § 13 a 14 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním úřadu (stavební zákon), ve znění zákona č. 83/1998 Sb., zákona č. 132/2000 Sb.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP