(12.20 hodin)
(pokračuje Brožík)
Nyní budeme hlasovat o sloučení projednávání bodů číslo 73 a 74.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 528 z přítomných 127 pro 118, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Dalšími body jednání jsou body
73.
Zpráva vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za I. pololetí 2000
/sněmovní tisk 749/
74.
Zpráva vlády o pokladním plnění státního rozpočtu České republiky
za 1. až 3. čtvrtletí 2000
/sněmovní tisk 769/
Předložené zprávy uvede místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík. Zprávy jsme obdrželi jako sněmovní tisk 749 a stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu jako sněmovní tisk 749/1, stanoviska k druhé zprávě pod tisky 769/2.
Žádám pana ministra Mertlíka, aby uvedené zprávy zdůvodnil.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte, abych charakterizoval nejdříve celkové hospodářské prostředí České republiky v prvních třech čtvrtletích, v nichž veřejné finance fungovaly.
Především je třeba si uvědomit to, že to byla tři čtvrtletí, kdy ekonomika začala nabírat tempo určitého hospodářského růstu, a to se samozřejmě projevilo i v plnění státního rozpočtu. Po třech letech poklesu vzrostl v 1. pololetí roku 2000 hrubý domácí produkt o 3,1 %, z toho v 1. čtvrtletí o 4,4 %, v 2. čtvrtletí o 1,9 %, průmyslová výroba meziročně stoupla o 5 %, zejména vlivem růstu investic do strojního vybavení, což bylo o 9,9 %, a vysoké dynamiky vývozu zboží. Stavební výroba poprvé od roku 1996 zaznamenala v 1. pololetí meziroční růst, a to o 2,1 %. Výrazný byl předstih růstu produktivity práce, což bylo 9,6 %, před růstem mezd 6,3 %. Zpomalil se meziroční růst průměrné míry nezaměstnanosti z 2,8 % v 1. pololetí 1999 na 1,1 % v 1. pololetí 2000, přičemž ve 3. čtvrtletí nezaměstnanost začala poprvé po dlouhé době klesat. Zároveň ovšem, a to je strukturální dopad tohoto vývoje, docházelo k trvalému růstu dlouhodobě nezaměstnaných.
Po celou dobu se udržovala přebytkovost v platební bilanci, která se projevovala v přebytcích finančního účtu.
Dalším, méně pozitivním jevem byla skutečnost poměrně rychlého růstu cen některých primárních zdrojů, především ropy a zemního plynu, a také nepříznivý vývoj kursu eura k dolaru, přičemž kurs České republiky zásadně kopíroval vývoj kursu eura. Tyto skutečnosti vedly k známým problémům v oblasti vývoje příjmů ze spotřební daně a v protisměrném pozitivním pohybu naopak ve vývoji daně z přidané hodnoty.
Zákon č. 58/2000 stanovil celkové příjmy státního rozpočtu ve výši 599,1 mld. Kč, celkové výdaje v objemu 627,3 mld. Kč, plánovaný schodek je 32,2 mld. Kč. Rozpočtovými opatřeními zahrnujícími převážně převod mimořádných prostředků na financování povodní, restitucí a Kosova ze zvláštních účtů státních finančních aktiv byly příjmy i výdaje zvýšeny o 4,6 mld. Kč při zachování schodku schváleného Poslaneckou sněmovnou.
Hospodaření státního rozpočtu za první tři čtvrtletí skončilo podle bankovních údajů schodkem 17,3 mld. Kč, když celkové příjmy dosáhly 420,1 mld. Kč, což je 70,4 % upraveného rozpočtu o operace státních finančních aktiv, a meziroční růst o 1,4 %, celkové výdaje 437,4 mld. Kč, což je 69,2 % při nárůstu o 3,6 %. Alikvóta celkových příjmů byla vyšší než celkových výdajů.
I když proti údajům za 1. pololetí se hospodaření státního rozpočtu v průběhu 3. čtvrtletí zhoršilo, došlo ke zvýšení schodku ze 4,9 na 17,3 mld. Kč, vykázaný schodek ke konci září nedosahoval ani 50 % celoročně rozpočtovaného schodku. Alikvótě devíti měsíců by odpovídal schodek 26,4 mld. Kč.
Rád bych pro úplnost uvedl informaci o výsledcích hospodaření místních rozpočtů za devět měsíců letošního roku. Do jisté míry to navazuje na diskusi, která se zde vedla při jedné z interpelací včera. Skončil přebytkem 4,9 mld. Kč, když příjmy dosáhly 133 mld. Kč, což je 74,9 % upravených rozpočtů, a výdaje 128,1 mld. Kč, tedy 71,5 %. Svědčí to o velmi obezřetném hospodaření obcí v tomto roce.
Ke konci října letošního roku skončilo hospodaření státního rozpočtu převahou výdajů nad příjmy ve výši 11,3 mld. Kč. I v říjnu bylo hospodaření státního rozpočtu přebytkové 6 mld. Kč, což byl dočasný sezónní vliv.
Dovolte, abych zakončil úvodní slovo aktuální informací o vývoji plnění až do konce listopadu roku 2000. Ke konci listopadu skončilo hospodaření státního rozpočtu převahou výdajů nad příjmy ve výši 19,1 mld. Kč, když příjmy dosáhly 528,1 mld. Kč, což je 88,9 % upraveného rozpočtu, výdaje pak 547,2 mld. Kč, což činí 86,3 % upraveného rozpočtu. Proti výsledkům ke konci října se schodkovost rozpočtu zvýšila o 7,8 mld. Kč. I když vykázaný schodek nedosahuje jedenáctiměsíční alikvóty rozpočtového schodku, která by představovala 32,2 mld. Kč, lze očekávat výsledný deficit státního rozpočtu ke konci roku vyšší než deficit plánovaný, a to právě vzhledem k výpadku příjmů ze spotřební daně, především v průběhu 3. čtvrtletí tohoto roku. V současné době Ministerstvo financí očekává, že výpadek by mohl činit zhruba 5 mld. Kč.
Chtěl bych říci - viz hospodaření rozpočtu v průběhu prosince loňského roku - že prosincové výkyvy jsou vlivy poměrně silné, čili to, co jsem teď říkal, je velmi předběžná situační zpráva, která se může změnit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Zprávu projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 749/2. Prosím zpravodaje výboru pana Vlastimila Tlustého, aby se ujal slova.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, považuji za správné, že sněmovna sloučila rozpravu, neboť předmětem jsou dvě, resp. tři čtvrtletí tohoto roku.
Rozpočtový výbor projednal obě zprávy a Poslanecké sněmovně v obou případech doporučil vzít tyto tisky na vědomí. Přesné znění usnesení přednesu před hlasováním.
Z údajů, které uvedl pan ministr, si dovoluji doplnit následující:
Všechna záporná čísla se vládě dařilo plnit s výrazným předstihem. Z těchto "úspěchů" mi dovolte vyjmenovat tři.
Za prvé. Deficit dosáhl 17,3 mld. Kč, což je o 8,7 mld. Kč více než ve stejných třech čtvrtletích roku předchozího.
***