(11.30 hodin)

(pokračuje Martínek)

Musím říci, že jsem velmi kvitoval vstřícnost autorů tohoto návrhu, kteří přišli, alespoň tak jsem se to dočetl v médiích, s tím, že počkají s projednáváním tohoto zákona až na období, kdy bude předložen nový školský zákon. Pevně doufám, že nový školský zákon bude této sněmovně předložen již na příštím zasedání, a přede všemi, vážené kolegyně a kolegové, si již dnes dovoluji upozornit, jak významný to bude návrh zákona, protože my jsme reformu veřejné správy udělali pouze jako kostru, ale na ni je třeba navěsit skutečné provádění reformy. Školský zákon je zcela zásadní pro to, jakým způsobem se bude vyvíjet naše školství, a je také zásadní brzdou toho, co vyčítají mnozí nepříznivci reformy a co podle mého názoru nehrozí, pokud bude v nejbližší době schválen nový školský zákon - aby v našem státě nevzniklo 14 nových specifických forem školství, ale aby školství mělo jednu jednoticí linii.

Vzhledem k tomu, co jsem tady řekl, navrhuji ještě jeden alternativní návrh k těm návrhům, které zde byly předloženy, a to přerušit projednávání tohoto zákona a odložit jeho projednávání do doby, kdy bude předložen nový školský zákon, a projednávat ho jako související zákon s tímto zákonem.

Zároveň si dovoluji navrhnout, pokud by náhodou tento návrh zákona prošel do druhého čtení, aby byl přikázán k projednání i výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, protože je to zákon, který bezesporu tomuto výboru patří, a tento výbor ve všech souvislostech, které má, se tímto návrhem zákona musí zabývat.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Martínkovi. Dále bude hovořit pan poslanec Cyril Svoboda.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, já bych chtěl reagovat na to, co tady bylo řešeno v probíhající obecné rozpravě. Návrh zákona je logický návrh zákona. Já jsem si naprosto jist, že od doby, kdy obce mají ve své působnosti školy, tak se školy stávají vizitkou každé obce, a že zájmem každé obce je, aby měla co nejlepší školu. Jsem si jist, že právě přehození pravomoci, totiž že jmenuje a odvolává ředitele obec, samozřejmě se souhlasem krajského orgánu, je správný krok, protože naopak u obce je větší jistota, že bude menší politizace jmenování ředitele, protože na každé obci vládne kolektivní orgán, je tam pozice a opozice. Naopak je-li to stále v rukou státu, je nebezpečí, že bude docházet k politizování jmenování a odvolávání ředitelů, ba dokonce proti vůli celé obce.

Tento krok je naprosto systémový a je správný. Kdo spravuje a kdo zřizuje, má samozřejmě právo jmenovat ředitele. Jsem si jist, že se všechny obce budou starat o to, aby jejich ředitelé byli nejlepší, protože školy jsou vizitkou každé obce.

Myslím, že v tomto ohledu je logický náš závěr, aby tam, kde školy nemají právní subjektivitu, obec plnila roli toho, kdo nese odpovědnost za pracovně právní vztahy. Tady ale sám za sebe říkám, že jsme připraveni k diskusi na toto téma, protože jsme si vědomi dopadů, které tu byly uváděny.

Nicméně nemohu souhlasit s tím, co tady říkala paní kolegyně Machatá, že to znamená zvyšování komunistického vlivu na školství. Já jsem si naopak jist, že zastupitelstva obcí nejsou v rukou komunistů, a toto je větší jistota, že se nebude politizovat jmenování a odvolávání ředitelů.

Nyní k tomu, co říká pan ministr. Nerozumím tomu, jak přišel k tezi, kterou zde řekl, že došlo k dohodě mezi předkladateli a ještě někým o nějakém postupu. Tento zákon na rozdíl od jiných zákonů, které tu máme, je podepsán 55 poslanci Poslanecké sněmovny. Možná že pan ministr s někým jednal, ale se mnou na toto téma nikdo nejednal. To znamená, že minimálně nebyla uzavřena dohoda se všemi předkladateli.

Já se spíše děsím toho, co přijde v novém zákoně. Za prvé, vláda ve svém stanovisku neříká ani slovo o tom, jak tuto otázku bude v nové právní úpravě upravovat. Ona říká "vyčkejte na nový zákon" a neříká, co v tom zákoně bude.

Co ale slyšíme, že v novém zákoně bude, jako např. rušení víceletých gymnázií, mě děsí. Zdá se mi, že mnohem větší hrozbou pro školství je zákon připravovaný ve vládě než tato novela, která je naprosto systémová.

Já se přikláním k tomu, abychom pokračovali v projednávání tohoto návrhu zákona.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Slovo má pan poslanec Mareš.

 

Poslanec Petr Mareš: Pane předsedo, pánové ministři, dámy a pánové, i já se domnívám, že novela, kterou vám předkládáme, navzdory svému malému rozsahu není novelou zcela bezvýznamnou. Cíl, který touto novelou sledujeme, je podle mého názoru dokonce cílem klíčovým.

Já jsem velmi rád, že pan kolega Martínek jako člověk, který se velmi dobře orientuje v komunální obecní problematice, tady řekl několik velmi správných slov o tom, jaký je vztah mezi obcemi a jejich školami.

K diskusi, která se rozpoutala kolem naší novely na toto téma, zazněla spousta věcí, které není možno nazvat jinak nežli nehoráznostmi. My stejně jako pan kolega Martínek dobře víme o velkém množství obcí, díky kterým naše školy vypadají tak, jak vypadají. Kdyby školy byly závislé pouze na penězích, které dostávají od státu, v některých by už dnes ani nebylo možné učit. Víme o obcích, které pečují o své školy, bojují o ně, dokázaly se se svými školami ztotožnit.

Domníváme se, že to je prostředek a  cíl dalšího rozvoje našeho vzdělávacího systému. Domníváme se, že pouze v soužití, symbióze a spolupráci obce a její školy, občanů obce, rodičů i těch, kteří neposílají přímo své děti do té školy, se mohou naše školy rozvíjet tak, aby se staly školami, za které se v nadcházejícím století nebo tisíciletí nebudeme muset stydět. To je náš cíl a doufám, že se k němu společně když ne prostřednictvím této novely, tak prostřednictvím jiných novel dopracujeme. Je jen otázka, jak brzy.

Zazněly zde námitky na téma předčasnosti takového kroku. Já mám obavu, že budeme-li odkládat podobné kroky, můžeme se cíle, o kterém jsem hovořil, dočkat až za velice dlouho, až v době, kdy možná už bude skoro pozdě.

Je škoda, že diskuse kolem této novely se často vede nevěcně a často s použitím argumentů, které nejsou přinejmenším zcela pravdivé. Velice se argumentuje tím, že většina, jak zde zaznělo, pedagogických pracovníků je proti této novele. Stejně jako řada z vás, i já jsem měl mnohá setkání s našimi učiteli a neodvážil bych se tvrdit, že je to většina. Je to většina reprezentovaná v jednom z odborových svazů. Podotknu jenom, že existuje také Odborový svaz nepedagogických pracovníků ve školství, který tuto novelu jednoznačně podpořil. Zajímavý je argument, že s novelou nesouhlasí většina starostů. Odkud pochází toto tvrzení, to už vůbec nechápu, protože máme před sebou vyjádření Svazu měst a obcí, které novelu podporuje, a já nevím o kompetentnějším orgánu, který by se za starosty mohl k jakékoliv normě vyjádřit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP