(18.20 hodin)
(pokračuje Turek)
Navrhovatelé se snaží zabránit monomediálnímu křížení, ale nebrání se spojování elektronických médií s printy, tedy médii tištěnými, jako je ostatně teď v Evropě možno takový trend pozorovat. Nelze zastřít, že v malé České republice může být toto téma jistým problémem. Na druhé straně se mu lze jen těžko v praxi ubránit. Zde bude hrát právě svoji velkou roli Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, jež má nad pluralitou informací bdít.
Kapitola o sankčních ustanoveních se rovněž může stát předmětem diskuse, zda jsou sankce za nedodržování zákona příliš mírné, nebo naopak tvrdé.
Předností návrhu zákona je nepochybně to, že se snaží o co nejpřesnější terminologii. Ale jak ukazuje mimo jiné i diskuse s představiteli Evropské unie, je v některých případech třeba terminologii ještě více zpřesnit, aby neumožňovala případně nejasný výklad nebo nezadávala příčiny kontroverzních diskusí.
Přes zmíněné výhrady lze doporučit postoupit návrh do druhého čtení, kde bude jistě dostatek prostoru pro některé legislativně technické úpravy, jako například je to, že autorům unikla platnost nového autorského zákona, kdy je třeba při provozování šíření vysílání televizních a rozhlasových programů i prostřednictvím tzv. společných televizních antén pro to mít nezbytné takovéto oprávnění. To jsou všechno technické věci, které se jistě dají při určitě velmi podrobném a fundovaném rozboru ve druhém čtení a při diskusích ve výboru objasnit.
I já si osvojuji návrh, aby proběhla následně sloučená rozprava, neboť se domnívám, že právě předložení vládního návrhu a následná sloučená rozprava by mohla změnit stanovisko vlády, které bylo původně k tisku 717 negativní, a bude to jednom ku prospěchu věci.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Radimu Turkovi za velmi podrobnou zpravodajskou zprávu.
V tuto chvíli budeme hlasovat o procedurálním návrhu na sloučení rozpravy ke sněmovním tiskům 717 a 780. Všechny vás odhlásím a prosím o novou registraci.
O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 80, které zahajuji a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 80 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 114 vyslovilo 111 a nikdo nebyl proti.
V tuto chvíli tedy zahajuji projednávání dalšího bodu schváleného pořadu schůze, kterým je
20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 468/1991 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 780/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr kultury Pavel Dostál, kterého prosím, aby se ujal slova. (Velký hluk v jednací síni.) Promiňte, pane ministře. Prosím o klid ve sněmovně. (Hlučení poslanců neustává.) Ještě jednou prosím o klid.
Ministr kultury ČR Pavel Dostál: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, domnívám se, že úvodní slovo pana poslance Miloslava Kučery st. k poslaneckému návrhu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání se v mnohém, opravdu v mnohém týkalo i zákona, který předkládá vláda. Chtěl bych jen zdůraznit, že hlavním cílem předloženého návrhu zákona, který předkládá vláda, je v této chvíli pouze dosažení slučitelnosti zákona s právem Evropských společenství, s onou směrnicí, která se nazývá "televizí bez hranic".
Vládní návrh zároveň v maximální možné míře usiluje o dosažení souladu se standardy stanovenými Evropskou úmluvou o přeshraniční televizi, tj. úmluva, kterou pan poslanec nezmínil, ale jistě i jeho návrh tuto úmluvu respektuje. Je to úmluva, která představuje základní dokument tentokrát Rady Evropy pro oblast televizních programových služeb.
Návrh zákona, a to bych zdůraznil, tedy teď mluvím o návrhu vládním, netransponuje ustanovení směrnice, která se zabývají obsahovými pravidly pro vysílání televizní reklamy a teleshopingu, jakož i obecnými pravidly sponzorování, neboť to má být součástí novely zákona, kterou připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Důležitá na obou textech je skutečnost, že autoři obou textů nacházejí řešení, nacházejí tzv. společného jmenovatele, kdy se předpokládá, že ve druhém čtení zřejmě dojde při posuzování obou textů ke vzniku - promiňte mi to slovo - jistého kompilátu, ve kterém bude jednak z vládního návrhu zákona respektován onen princip dodržení Evropské úmluvy "televize bez hranic" a ze zákona poslaneckého model týkající se přidělování a prodlužování licencí.
V této chvíli není rozporu o tom, že Radu pro rozhlasové a televizní vysílání má volit Poslanecká sněmovna, protože je to rozhodnutí, které prochází napříč politickým spektrem. O tom není sporu a zřejmě prosazování jiného modelu by narazilo na nepochopení, resp. nemělo by naději na úspěch.
Není sporu o tom, že oba návrhy musí dodržet Evropskou úmluvu, pokud se týká kvót; koneckonců o tom byla i návštěva poslanecké delegace v Bruselu.
Domnívám se, že úplně nejlepším způsobem, kterak připravit pro sněmovnu do třetího čtení zákon, který by byl přijatelný pro Poslaneckou sněmovnu, je opravdu práce během druhého čtení ve výboru, tj. na oné kompilaci obou textů.
Z toho důvodu podporuji, aby oba návrhy zákonů sněmovna propustila do druhého čtení. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Pleva.
Poslanec Petr Pleva: Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové. Jak už sdělil pan ministr, jedná se v případě vládního návrhu pouze o dílčí novelu, která zapracovává evropskou směrnici o "televizi bez hranic" do našeho stávajícího zákona. A proto i já vřele doporučuji propustit společně oba tisky do druhého čtení.
Děkuji za pozornost.
***