(12.20 hodin)

(pokračuje Talíř)

V samém závěru se dokonce konstatuje, že příspěvek, který z tohoto návrhu rozpočtu je možné poskytnout například institucím typu památkové ústavy, hrozí kolapsem státní správy v oblasti památkové péče.

Proto také náš výbor, který se touto kapitolou zabýval, doporučil schválit rozpočet této kapitoly pouze v případě, že budou přijaty pozměňovací návrhy, které tento stav odstraní. Dovolím si tyto pozměňovací návrhy přednést.

Pozměňovací návrh má dvě části. První část navyšuje výdaje v kapitole 334 zhruba o částku 298 mil. korun a druhá část pozměňovacího návrhu se týká informačních systémů a informatiky. V této části pozměňovacího návrhu se snažím tzv. omašličkovat část prostředků, které jsou ve státním rozpočtu na informační systémy uvedeny. Pozměňovací návrh by zněl:

V kapitole Operace státních finančních aktiv snížit výdaje v položce "výdaje na úhradu ztráty Konsolidační banky Praha" o 298 mil. korun. Současně se sníží položka "financování - výnosy z emise státních dluhopisů" v kapitole Operace státních finančních aktiv o částku 298 mil. korun. O tuto částku navýšit výdajovou část kapitoly 334 - Ministerstvo kultury.

Nyní budou následovat položky, které určují použití této částky. Než je budu definovat, musím konstatovat, že přestože jsme se s kolegou Petrem Plevou domluvili, došlo k tomu, že navrhl dvě z těchto položek sám. Navrhl ale jiný zdroj financování. Proto si dovolím zopakovat tyto položky, které by měly být financovány z tohoto zdroje, který jsem navrhl já.

V kapitole 334 - Ministerstvo kultury posílit výdaje o částku 15 mil. korun určenou na program podpory stálých symfonických orchestrů a pěveckých sborů, posílit výdaje o částku 45 mil. korun určených na program podpory českých divadel, posílit výdaje kapitoly Ministerstva kultury o částku 118 mil. korun a v této kapitole vytvořit zvláštní program financování regionálních funkcí knihoven.

Dále posílit výdaje programu kapitoly Ministerstva kultury, programu číslo 334020 Integrovaný systém movitého kulturního dědictví o částku 100 mil. korun.

Za poslední posílit výdaje v položce "ostatní kulturní aktivity" o 20 mil. korun.

Dovolte mi, abych se krátce zastavil u posledních dvou návrhů. První z nich se týká tzv. regionální funkce knihoven. Připomenul bych jen, že při transformaci okresních knihoven řada z nich byla převedena na města, v nichž okresní úřady sídlí. Městské knihovny zabezpečují v daném okrese řadu regionálních funkcí, starají se o meziknihovní výpůjční služby, o odborné vedení knihovnických fondů, o statistiku v oblasti knihoven a na tuto činnosti dostávaly od státu prostřednictvím okresních úřadů vždycky příspěvek. Bohužel, nová rozpočtová pravidla tuto cestu přísunu státních prostředků na tyto aktivity neumožňují. Proto doporučuji vytvořit zvláštní program v kapitole Ministerstva kultury, který by pomohl financovat tyto regionální funkce knihoven.

U integrovaného systému ochrany si dovolím připomenout, že je to meziresortní program, který má zabránit jevu, který byl v této sněmovně kritizován např. při přijímání zákona o vývozu předmětů kulturní hodnoty, kdy jedna z velkého počtu kriminalit je krádež předmětů umělecké hodnoty a jejich nelegální vývoz do zahraničí. Myslím si, že by bylo dobré, kdyby tento program netrpěl na úbytě a kdyby se naopak v tom tempu, ve kterém byl nastartován, pokračovalo.

Poslední část mého pozměňovacího návrhu se týká kapitoly Všeobecná pokladní správa, ve které je uveden program Akční plán realizace státní informační politiky, kde naváži na slova pana ministra Březiny, který sám potvrdil, že v této části výdajů státního rozpočtu se počítá s určitou částkou pro veřejný informační systém knihoven. Pouze navrhuji, aby se z tohoto akčního plánu realizace státní informační politiky z částky zde uvedené vytvořila zvláštní položka "veřejný informační systém knihoven" ve výši 168 mil. korun, což je v souladu s návrhem pana ministra Březiny.

Na závěr mi dovolte krátkou poznámku k tomu, co zde bylo diskutováno v souvislosti s návrhem, který předkládala kolegyně Šojdrová. Chci jen konstatovat, že na Ministerstvu kultury probíhá již několik let program, který umožnil, aby knihovny byly postupně připojovány na internet, a že tento program byl dotován ze státního rozpočtu částkou desítek milionů korun, a přitom už je na 80 % veřejných knihoven připojeno na internetovou síť a jsou zbudována veřejně přístupná místa k internetu. Opakuji - s částkou v rozsahu desítek milionů korun. Mám také obavu, zda budou prostředky na informační systém navržené v rozpočtu v kapitole Ministerstva kultury účelně využity.

Děkuji za pozornost a za případnou podporu tohoto návrhu.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Hovořit bude pan poslanec Josef Ježek. Omlouvám se, hlásí se pan ministr Dostál.

 

Ministr kultury ČR Pavel Dostál: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, zřejmě nebudu komentovat oprávněnou kritiku pana poslance Talíře, neboť by bylo zřejmě nekorektní, abych jako člen vlády říkal "já nic, já muzikant", ačkoli je zajímavé, že na druhé straně se říká "co Čech, to muzikant".

Chtěl bych podpořit argumentačně některé jeho návrhy, hlavně návrhy týkající se programu ISO.

Pokud se nyní zastaví úspěšně se rozvíjející budování přenosových cest k policejním zásahovým jednotkám z objektů, které jsou již elektronickou signalizací vybaveny, a pokud dojde k pozastavení prací na již budovaných zabezpečovacích signalizacích, nejenže budou umrtveny investice z předchozích etap, ale můžeme zcela jistě, pane ministře financí, očekávat zvýšení kriminálních aktivit profesionalizovaných skupin zaměřených na krádeže předmětů kulturní hodnoty, a tím i značný odliv těchto předmětů do zahraničí. Zdůrazňuji předmětů, které jsou významnou součástí našeho kulturního dědictví. Lze očekávat opravdu prudký nárůst napadení objektů, a to nejen církevních, ale i hradů, zámků, muzeí a galerií.

V roce 1998 bylo registrováno 383 napadení kulturních objektů. V roce 1999 to bylo o 96 více, bylo registrováno 479 loupeží předmětů kulturní hodnoty. Je tedy zřejmé, že po určité stabilizaci od poloviny 90. let má tato specifická kriminální činnost opět vzrůstající tendenci a zvolna se blížíme začátku poslední dekády, kdy bylo v roce 1991 registrováno 996 napadení objektů souvisejících s předměty kulturní hodnoty.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP