(9.10 hodin)

(pokračuje Brožík)

Pokud tomu tak není, končím obecnou rozpravu a ptám se pana ministra, zdali si přeje vystoupit se závěrečným slovem. Pan ministr nechce vystoupit. Jiné návrhy nepadly, takže se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Má někdo jiný návrh? Jiný návrh také nezazněl, takže budeme hlasovat.

Přednesu návrh: kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru?

 

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 78 z přítomných 126 poslanců bylo pro 117, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme návrh projednali v prvním čtením a přikázali jsme jej k projednání zahraničnímu výboru. Končím projednávání bodu č. 43.

 

Jako druhý bod je bod číslo

 

10.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2001
/sněmovní tisk 731/ - druhé čtení

 

Předložený návrh uvede z pověření vlády místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vládní návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2001 schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu v prvním čtení. Nebudu se proto dál zabývat celkovým rámcem a makroekonomickou konstrukcí rozpočtu, pouze bych chtěl upozornit na skutečnost, že dosavadní národohospodářský vývoj České republiky od doby schválení rozpočtu v prvním čtení do současnosti - byť je to krátká doba - potvrzuje správnost zvolených makroekonomických předpokladů. Indikátory se vyvíjejí v souladu s tím, co je prognózováno v návrhu rozpočtu, a také pokladní plnění a očekávaný výsledek státního rozpočtu jsou podle názoru Ministerstva financí v souladu s tím, jak byl navržen státní rozpočet jako celek, což je bezesporu dobrá zpráva.

V mezidobí, které uplynulo od předložení rozpočtu Poslanecké sněmovně Parlamentu k jeho dnešnímu druhému čtení, se ukazuje, že věcná a makroekonomická východiska jsou správná. V průběhu projednávání návrhu rozpočtu v jednotlivých výborech Poslanecké sněmovny Parlamentu se rovněž prokázalo, že základní koncept rozpočtu se ve své obsahové i číselné podobě setkal s pochopením poslanců a solidním základem pro dosažení konsensu o definitivní podobě státního rozpočtu na rok 2001.

V etapě jeho projednávání ve výborech Poslanecké sněmovny Parlamentu došlo samozřejmě k předložení celé řady návrhů, které souhrnně zaznamenává usnesení rozpočtového výboru č. 390 ze dne 22. listopadu 2000. Pozměňovací návrhy se týkají řady dílčích rozpočtových položek. Jejich četnost je poměrně vysoká, ale nicméně mají vždy jak levou, tak pravou stranu, které říkají, odkud peníze měly být odebrány a kde zvýšeny, čili mají základní předpoklady pro to, aby mohly být projednány.

Celkové výdaje státního rozpočtu se na základě pozměňovacích návrhů zvýší u vybraných položek o 5,3 mld. Kč - loni to bylo pro srovnání 3,5 mld. Kč - o stejnou sumu se sníží jiné rozpočtované položky, samozřejmě za předpokladu, že by toto bylo schváleno, což nechci předjímat. Celkový dopad na souhrnná rozpočtová čísla schválená v prvním čtení je nicméně nulový.

V porovnání s celkovým objemem výdajů je rozsah navržených rozpočtových změn prakticky zanedbatelný. Je tedy zřejmé, že zásah do výdajové struktury rozpočtu oproti podobě, jak jej navrhla vláda, nebude výrazný. Čili budou-li navržené změny schváleny, nebudou tím porušeny základní strukturní charakteristiky rozpočtu, které vyjadřují hlavní principy vládní fiskální politiky a její výdajové priority.

Dovolím si krátce sumarizovat objem jednotlivých návrhů:

financování školských zařízení v působnosti okresních úřadů a obcí - zvýšení v celkové úrovní o 555 mil. Kč,

financování zdravotnických zařízení v působnosti okresních úřadů a obcí - zhruba o 740 mil Kč,

financování různých zařízení v obcích - zvýšení zhruba o 80 mil. Kč prostřednictvím dotací z kapitoly Všeobecné pokladní správy,

financování domů s pečovatelskou službou a bytové výstavby prostřednictvím kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj - zvýšení o 101 mil. Kč,

financování různých sportovních zařízení a středních a vysokých škol prostřednictvím příslušných programů v kapitole MŠMT - zvýšení o 369 mil. Kč,

financování oprav a záchrany památek, výstavby a oprav divadel prostřednictvím příslušných programů v kapitole Ministerstva kultury - zvýšení 325 mil. Kč,

financování ústavů sociální péče a domovů důchodců prostřednictvím kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí - jde o rekonstrukce a opravy - zvýšení zhruba o 88 mil. Kč,

financování výstavby a obnovy místních pozemních komunikací, dále staveb a vozidel městské hromadné dopravy - zvýšení o 97 mil. Kč v kapitole Ministerstva dopravy a spojů,

financování reprodukce majetku hasičských záchranných sborů a výdajů spojených s reformou veřejné správy - zvýšení o 66 mil. Kč v kapitole Ministerstva vnitra.

Tyto zdroje pro finanční krytí výše uvedených úprav byly hledány v různých kapitolách, zejména:

Všeobecná pokladní správa - snížení o 340 mil. Kč se navrhuje u položek: dávky státní sociální podpory, pozemkové úpravy, akční plán realizace informační politiky, provize České poště za prodej kolkových známek, dále byla snížena oproti vládnímu návrhu vládní rozpočtová rezerva o částku 357 mil. Kč,

Ministerstvo práce a sociálních věcí - aktivní a pasivní politika zaměstnanosti - navrhované snížení o 200 mil. Kč,

Státní dluh - snížení výdajů na úroky státního dluhu o 150 mil. Kč,

Ministerstvo financí - snížení výdajů na informatiku o 85 mil. Kč,

Český úřad zemědělský a katastrální - snížení výdajů na informatiku o 20 mil. korun,

Ministerstvo zdravotnictví - snížení výdajů na realizaci atomového zákona v celkové výši 773 mil. Kč.

Dále byla navržena zněna v dluhopisovém financování deficitu dvou kapitol: v kapitole Operace státních finančních aktiv se předpokládá nižší o 800 mil. Kč emise státních dluhopisů na úhradu ztráty Konsolidační banky, a o stejnou částku by se zvýšila hodnota emise dluhopisů v kapitole Státní dluh.

Vážené dámy, vážení pánové, jak jsem již řekl, vzhledem k tomu, že jde o změny, které jsou velmi významné z hlediska správců jednotlivých kapitol, nicméně jsou procentuálně velmi okrajové v kontextu s rozpočtem jako celkem, domnívám se, že je možné o nich seriózně diskutovat v rámci druhého a třetího čtení. Domnívám se, že tyto návrhy ve svém celku představují spolu se základním návrhem státního rozpočtu dobré východisko pro následující jednání.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP