(9.20 hodin)

(pokračuje Plachý)

Připomenu, že důvodem k zamítnutí byla především značně kontroverzní ustanovení týkající se obchodních řetězců. Nicméně se ukázalo, že zamítnutí dílčí novely zákona bylo ku prospěchu věci. Po deseti letech od nabytí účinnosti stávajícího zákona o ochraně hospodářské soutěže vláda předkládá zcela novou právní úpravu soutěžního práva, plně slučitelnou s právem Evropských společenství. Hlavní principy navrhované právní úpravy plně reflektují tři základní pilíře soutěžního práva - dohody, zneužití dominance a kontrolu spojování podniků.

Návrh zákona poprvé upravuje způsob aplikace soutěžních pravidel také na oblast soutěžitelů, kteří poskytují na základě zvláštního zákona nebo rozhodnutí vydaného v jeho souladu služby obecného hospodářského významu.

Základem ustanovení o dohodách narušujících hospodářskou soutěž je tzv. generální klauzule obsažená v § 2 odst. 1, z níž vyplývá. že všechny dohody soutěžitelů, rozhodnutí jejich sdružení a jednání soutěžitelů nebo jejich sdružení ve vzájemné shodě jsou zakázány, pokud tento nebo jiný zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Nově jsou upraveny prahové hodnoty u dohod de minimis zvlášť pro dohody horizontální a vertikální, které nemají na soutěž citlivý dopad, a tudíž nepodléhají obecnému zákazu s tím, že pravidlo de minimis nebude aplikováno u horizontálních cenových dohod a dohod o rozdělení trhu nebo nákupních zdrojů. U vertikálních dohod pak v případech, kdy dohoda určuje kupujícímu cenu pro další prodej odebraného zboží nebo mu pro tento prodej poskytuje úplnou územní ochranu.

Dále se nově zavádí, jak bylo řečeno, vedení veřejně přístupného kartelového rejstříku obsahujícího seznam dohod, z jejichž zákazu úřad povolil výjimky.

V oblasti dominance návrh zákona upřesňuje definici dominantního postavení ve smyslu judikatury Soudního dvora Evropských společenství na podkladě tržní síly, která je souhrnem více kritérií než jen pouhý tržní podíl.

Nejvýznamnější změny přináší úprava spojování soutěžitelů, která je po stránce věcné i procesní plně v souladu s nařízením Rady č. 4064/89 o kontrole spojování podniků ve znění nařízení Rady č. 1310/97.

Vážené dámy a pánové, nebudu zde opakovat další argumenty, které ve prospěch zákona uvedl jeho navrhovatel. Pouze připomenu, že se Česká republika na základě článku 69 Evropské dohody zavázala vyvinout úsilí k zajištění postupné slučitelnosti svých právních předpisů s právními předpisy společenství. Ustanovení čl. 69 Evropské dohody je konkretizováno čl. 70, který uvádí jako jednu z priorit i oblast soutěžního práva.

Jako předseda podvýboru pro podporu podnikání a legislativní činnost si však neodpustím zdůraznit skutečnost, že nové znění zákona o ochraně hospodářské soutěže podporuje spolupráci mezi malými a středními podniky, protože právě tyto podniky zpravidla splňují podmínky stanovené pro aplikaci pravidla de minimis. Přijetí tzv. blokových výjimek rovněž přispěje k podpoře malých a středních podniků.

Vážené dámy a pánové, navrhovaná právní úprava je nezbytná pro dosažení plné slučitelnosti zákona se soutěžním právem Evropských společenství. Doporučuji proto propustit vládní návrh zákona o ochraně hospodářské soutěže, sněmovní tisk 704, do druhého čtení a ve shodě s organizačním výborem jej přikázat k projednání hospodářskému výboru.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám písemných přihlášek, a proto se táži, kdo se hlásí do obecné rozpravy. Jako první se přihlásil pan poslanec Pavel Hojda.

 

Poslanec Pavel Hojda: Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo vlády, dámy a pánové. Návrh zákona v tisku 704 je podle mého názoru kvalitativním krokem vpřed. Mění se tak zákon č. 63/1991 Sb., který v mnoha případech nezabraňoval a nemohl zabraňovat některým dohodám.

Chtěl bych se ale spíše zaměřit na to, jakým způsobem je u nás zajištěno právě zasahování proti kartelovým dohodám, proti dohodám, které poškozují zákazníky. Máme k tomu vytvořen úřad, který je nezávislý na vládě, nezávislý sám o sobě. (Velký hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP František Brožík: Promiňte, pane poslanče. Chtěl bych poprosit půlku ze čtyřkoalice, jestli by svou debatu nemohla přenést třeba na druhé patro autobusu, ale tady by se to skutečně nehodilo.

 

Poslanec Pavel Hojda: Ale bohužel podle zkušeností, které mám osobně a které má jistě i většina z vás, se někdy úřad chová, jako kdyby neviděl, neslyšel, nechtěl vidět, nechtěl slyšet. "Zářným" příkladem toho teď je současná situace, a myslím si, že tato situace nenastala nyní v poslední době, kdy došlo ke značnému zvyšování cen ropy na světovém trhu, ale tyto dohody byly už i v minulém roce a předminulém roce. Prodejní ceny benzinu a nafty u stejných prodejců v různých místech se velice výrazně lišily. A jenom mohu říci, že třeba na cestě z Prahy do Chebu se ceny u stejných benzinek lišily i o dvě koruny. A v příslušném místě jsou samozřejmě vždy stejné a tam se liší maximálně o 20 haléřů.

Z toho je jisté a patrné, že tyto dohody existují a úřad, který má dohlížet na to, aby dohody nefungovaly, nepoškozovaly zákazníky, v tomto nečiní, co by činiti měl.

Znova bych chtěl říci, že nemám námitky proti tomuto návrhu a tak jak řekl i zpravodaj a předkladatel, je to zákon, který zlepší podmínky zejména pro malé a střední podniky a měl by samozřejmě ve svém důsledku zabránit právě dominantnímu postavení velkých monopolních sdružení a podniků.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Táži se, kdo se dále hlásí do obecné rozpravy. (Nikdo.) Pokud tomu tak není, končím obecnou rozpravu. Táži se pana ministra, zda má zájem vystoupit. Pan ministr nemá zájem vystoupit, pan zpravodaj Plachý také ne.

Vzhledem k tomu, že nezazněly návrhy ani na vrácení, ani na zamítnutí, budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání. Jak uvedl pan zpravodaj, předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru.

Táži se, kdo má jiný návrh. Pan poslanec Pavel Hojda.

 

Poslanec Pavel Hojda: Omlouvám se, že jsem to neřekl při svém vystoupení. Doporučuji ještě projednat předložený návrh v zemědělském výboru.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Ano, zaznamenal jsem tedy návrh na projednání i v zemědělském výboru.

 

Přistoupíme nyní k hlasování. První hlasování bude o souhlasu s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru.

Zahájil jsem hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 132 z přítomných 147 poslanců pro 122, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Nyní přistoupíme k druhému hlasování o souhlasu s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 133 z přítomných 147 poslanců pro 64, proti 50. Návrh nebyl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP