(pokračuje Gross)

Vláda České republiky se snažila nově vzniklé problémy, které se začaly ukazovat od začátku účinnosti tohoto zákona, tzn. od 1. 1. letošního roku, nejprve sumarizovat, potom došlo k určité analýze. Na základě této analýzy jsme předložili do vlády návrh tohoto zákona, a poté vláda předkládá Poslanecké sněmovně do legislativního procesu tento návrh zákona.

Jde tedy o to, že se snažíme touto novelou vyřešit některé problémy, které vznikly ve vazbě na uplatnění zákona č. 326/1990 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky.

Jde o tyto navrhované změny, byť uvedu jen některé.

Za prvé se jedná o zmírnění podmínek pro vstup cizince na území České republiky. Nejde o žádný plošný zásah, ale o odstranění některých administrativních bariér byrokratického charakteru, jako je například povinnost cizince opatřit si na hraničním přechodu hraniční průvodku fotografií. Dále jde o zmírnění podmínek pro udělení víza, jde o upouštění od podmínek předkládat doklad o zdravotním pojištění v souvislosti s žádostí o udělení víza.

Potom jde o zavedení nové kategorie víza, které umožní v zahraničněpolitickém zájmu České republiky pobývat žadateli o toto vízum přibližně stejnou dobu a za stejných podmínek, jak to umožňuje pro žadatele z České republiky národní vízový standard příslušné země .

Jde o rozšíření okruhu osob oprávněných podat žádost o povolení k trvalému pobytu bez podmínky předchozího dlouhodobého pobytu. To se týká především problémů v některých rodinách, kde se děti narodily v České republice a rodiče nemají možnost povolení k trvalému pobytu na území České republiky. Stejný problém řešíme i v oblasti povolení dlouhodobého pobytu. Snažíme se zjednodušit podmínky prodloužení povolení k trvalému pobytu a legalizace pobytu narozeného dítěte.

Další oblasti se týkají založení povinnosti zkoumat přiměřenost dopadu rozhodnutí o správním vyhoštění do soukromého nebo rodinného života cizince bez ohledu na důvod, pro který bylo řízení zahájeno.

Dále jde o vytvoření předpokladu pro soulad pobytové úpravy s přílohou 9 Chicagské úmluvy, která stanoví podmínky pobytu posádek na území cizího státu. To jde o pobyt bez víza a o některé administrativní problémy, které s tím vznikaly. Ještě jde o některé věci, které režim do určité míry zmírňují, ale ne zásadním směrem, spíše je to odstraňování některých byrokratických bariér, které se ukázaly být mnohem přísnější než standardy, které fungují v zemích, ke kterým bychom chtěli směřovat.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v tuto chvíli bych vás chtěl požádat o to, abyste v rámci prvního čtení v obecné rozpravě věnovali tomuto návrhu pozornost a propustili ho do druhého čtení. Věřím, že případné problémy budeme mít možnost diskutovat buď při jednání ve výborech, nebo i zde na plénu Poslanecké sněmovny.

Zákon, jak jej navrhujeme, i původní zákon vytváří podmínky k tomu, abychom diskutovali i o řadě jiných témat. Nebráním se tomu. Byl bych jen rád, kdybychom neslevili z toho, kam směřoval první návrh, tzn. k plnému převzetí komunitárního práva a také k tomu, abychom měli vytvořeny dostatečně moderní standardy pro to, abychom problémy migrace dokázali zvládat v zájmu občanů České republiky i v zájmu obecného přístupu civilizovaných států k tomuto civilizačnímu problému, kterým bezesporu imigrace je.

Děkuji vám za pozornost a stejně tak jako v předchozím bodě se těším na rozpravu.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Grossovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Tomáš Kladívko.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte, abych přispěl se svou troškou, a to zpravodajskou zprávou k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů.

Všichni si jistě pamatujeme, že v roce 1999, tzn. v době nedávné, přijala naše Poslanecká sněmovna a posléze Senát úplně nový zákon č. 326, který řešil pobyt cizinců na území České republiky. Zákon nabyl účinnosti 1. ledna 2000. V současné době vláda předkládá novelu zákona o pobytu cizinců, která reaguje především na problémy a zkušenosti vzniklé z aplikace zákona v průběhu prvního půlroku jeho platnosti. Předkládaná novela je poměrně obsáhlá a upravuje dosavadní zákon ve 127 bodech. Obsahuje rovněž připomínky a náměty občanů, dotčených resortů, vlády, Rady vlády pro lidská práva i některých právnických osob, které působí v oblasti pobytu cizinců na území České republiky.

Novela zákona upravuje některé věci tzv. byrokratické, se kterými vyslovuji souhlas. Připomínám, že i při projednávání minulého zákona ve výboru pro obranu a bezpečnost jsme například chtěli po předkladateli, jakým způsobem zajistí povinnost, aby opatření průvodky fotografií bylo dostupné na všech hraničních přechodech naší republiky. Dnes, po půl roce, víme, že to nebylo možné, že jsme to technicky nezvládli, a proto tato povinnost, tzn. opatřit hraniční průvodku fotografií při vstupu na naše území, odpadá. Je to logické a je to chytré.

Chtěl bych upozornit, že u všech, kteří žádají o víza na zastupitelských úřadech v cizině, tato povinnost neodpadá. U těchto dokladů povinnost opatřit žádost fotografií zůstává. Dále bych chtěl připomenout, že logicky dáváme do souladu s přáním všech občanů žijících na našem území, všech cizinců, povinnost, že se jim do doby započítávání žádosti o pobytu podle zákona 326 nezapočítávala dosavadní doba pobytu na území České republiky. To znamená, ti, kteří mohli po 8 až 10 letech požádat o občanství České republiky, jako by od 1. ledna začali od nuly. Tuto podmínku u těchto občanů zákon ruší a tato doba se jim do jejich pobytu započítává. Dále logicky cizince, kteří již měli povolen pobyt na území České republiky a žádají o jeho prodloužení, touto novelou už nenutíme, aby odjeli na zastupitelský úřad v jiné zemi a tam podali žádost o prodloužení pobytu.

To jsou tři oblasti, ke kterým byly největší výhrady v prvním pololetí při platnosti nového zákona.

Dále jsou zde některá změkčení, která podle mého názoru nejsou úplně na místě, bude třeba si ještě o nich popovídat v rámci druhého čtení. Jsou to věci, které se týkají z mého pohledu zdravotního pojištění. Nechceme v této fázi v novele, aby ten, který žádá o vízum, a to i nad dobu 90 dnů, již při žádosti nepředkládal, že má zdravotní pojištění. V režimu novely kontrolu tohoto pojištění převádíme na orgány policie na hranicích. Znamená to, že ty by měly kontrolovat, zda cizinec, který vstupuje na naše území, má zdravotní pojištění, nebo na tzv. pobytovou kontrolu, tzn. cizinecká policie v rámci své činnosti během pobytu může namátkově kontrolovat cizince, zda má všechny tyto doklad v pořádku.

Trochu se obávám, že při režimu na našich hranicích, zvláště některých, nebude v moci cizinecké policie toto zkontrolovat, takže se k nám dostanou někteří cizinci, kteří nebudou mít pojištění. Dopady, které to má na rozpočet některých zdravotnických zařízení, byly vyčísleny v nedávné době a proběhly i médii. Například za první pololetí letošního roku je v nemocnici v Motole zhruba 11 mil. nedobytných pohledávek za ošetření cizinců. Upozorňuji, že to nejsou cizinci z tzv. východních zemí, ale jsou to i cizinci ze zemí, u nichž by člověk nikdy nepředpokládal, že takto budou postupovat. Bude nutné si toto ujasnit. Domnívám se, že při vydání víza na zastupitelských úřadech v této chvíli by již měl být doložen cizincem doklad o zdravotním pojištění.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP