(14.40 hodin)

(pokračuje Tlustý)

Nyní zdůvodnění tohoto návrhu. Sazby, které jsem právě přednesl, jsem navrhl již minulý týden při jednání rozpočtového výboru zařadit do projednávané novely zákona o daních z příjmů. Dnes bylo projednávání tohoto návrhu zákona přerušeno, a proto věcně identický návrh přednáším v rámci projednávání návrhu zákona o spotřební dani.

Návrh, který předkládám, reaguje na historii, kterou prošly ceny pohonných hmot v České republice, a považuji za nezbytné připomenout, že ještě v květnu loňského roku, předtím než poslanci sociální demokracie a poslanci čtyřkoalice proti odporu poslanců ODS prosadili zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty. Tehdy jsem tady u tohoto stolku předpovídal, že to bude znamenat posun cen benzinu na úroveň 25 korun, a bohužel jsem se nemýlil. Poté ovšem následoval růst ceny ropy na světovém trhu a také nepříznivý vývoj kursu koruny vůči dolary a tyto tři faktory dovedly pohonné hmoty k dnešní úrovni, která je o více než 10 korun větší, než to bylo loni v květnu.

Možná je dobré připomenout, že v ceně benzinu 21 korun, která byla právě před zvýšením spotřební daně u benzinu, již tehdy stát inkasoval do státního rozpočtu 14 korun: z 21 korun placených našimi občany u benzinových pump, tedy plné 2/3, byly daňové příjmy státu, příjmy státního rozpočtu.

Podívejme se, jaká je tato bilance dnes. Z 31 korun ceny benzinu dnes stát inkasuje 17,64 koruny, tedy nejenom 1,50, o kterou byla zvýšena spotřební daň, ale mnohem více, a to je v důsledku promítnutí sazby daně z přidané hodnoty do nové, mnohem větší ceny. Dnes tedy stát z 31 korun čerpá do státního rozpočtu 17,64 koruny. Navrhuje-li se u benzinu snížení spotřební daně o 2,84 koruny a přičtu-li k tomu vliv na DPH, měla by se snížit finální cena benzinu o 3,46 koruny. Uvádím to proto, že inkaso státu i po přijetí tohoto návrhu by dokonce zůstalo nad úrovní května roku 1999. Považujeme za nemožné, aby se stát přiživoval na rostoucích cenách pohonných hmot rostoucím příjmem státu, a považujeme za rozumné, aby v nepříznivé situaci vývoje ceny ropy a kursu dolaru stát zůstal zdrženlivý a svými příjmy plynoucími z prodeje pohonných hmot nadále nekomplikoval situaci těch, a to předpokládám, že jsou téměř všichni naši spoluobčané, kteří jsou na pohonných hmotách tak či onak závislí.

Bylo tu zmíněno, že nepříznivý vývoj ceny benzinu se promítá do inflace, a byl uveden odhad 0,3 procenta. To je ale odhad, který se týká výlučně přímého vlivu růstu cen benzinu a netýká se sekundárních vlivů, to znamená zdražování, které se u ostatních výrobků děje pod vlivem právě zvyšování dopravních nákladů, a celkový vliv na inflaci je tedy mnohem větší než zmíněných 0,3 procenta.

Navrhujeme tuto úpravu proto, že jsme přesvědčeni a doufáme, že snížení spotřební daně na pohonné hmoty a s ním spojené snížení inkaso daně z přidané hodnoty by mělo v konečném důsledku vést ke snížení cen u čerpacích stanic a mělo by vést ke zpřístupnění pohonných hmot našemu obyvatelstvu. Nemáme samozřejmě zájem, aby tento návrh vedl ke zvýšení zisků zpracovatelů, výrobců a distributorů, a to je důvod, pro který budeme iniciovat jednání se zástupci výrobců a distributorů a budeme od nich žádat ujištění, že snížení spotřební daně bude promítnuto do výsledné ceny, za kterou budou moci občané nakupovat pohonné hmoty. Za tohoto předpokladu považujeme tento návrh za vyvážený, neboť - jak už jsem uvedl - z hlediska příjmů státního rozpočtu, srovnáme-li konečnou úroveň jejich příjmů po přijetí tohoto návrhu se situací před květnem loňského roku, kdy došlo dle mého názoru k nezodpovědnému zvýšení spotřební daně, státní rozpočet by nebyl tímto pozměňovacím návrhem dotčen, dokonce, jak jsem uvedl, by nadále získával více, než tomu bylo právě v červnu loňského roku, a jediné, co může být na tomto návrhu nepříjemné, je očekávání vlády pro zvýšené příjmy státního rozpočtu oproti úrovni loňského roku. Nicméně se domnívám, jak jsem uvedl, že by vláda neměla parazitovat na nepříjemné situaci, do které se dostáváme všichni, a měla by uznat, že v situaci, která nastala, by zdrženlivě mohla setrvat na úrovni příjmů, které měla v loňském roce.

To jsou důvody, které mě vedou k předložení tohoto návrhu, a jak jsem uvedl, pokusíme se dosáhnout dohody s výrobci a distributory, která zaručí, že toto snížení spotřební daně nakonec všichni občané zaregistrují u benzinových pump.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Tlustému. Nyní prosím pana poslance Sobotku.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych přispěl jedním pozměňovacím návrhem a jedním návrhem procedurálním. V rámci projednávání zákona o rozpočtovém určení výnosů některých daní územně samosprávným celkům a některým státním fondům, zákona o rozpočtovém určení daní, došlo v rámci legislativního procesu k určité malé chybě, řekl bych gramatické chybě, která ovšem může mít fatální důsledky z hlediska interpretace přijatého návrhu zákona o rozpočtovém určení daní. Týká se chybějícího písmena "u" ve slově "výnosu", který se týká rozdělení výnosu daně z příjmu fyzických osob mezi obce a centrální rozpočet. Rád bych využil projednávání novely zákona o spotřební dani k tomu, abych navrhl novelizovat velmi malou legislativní novelou i zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územně samosprávným celkům a některým státním fondům, zákon o rozpočtovém určení daní. Činím tak proto, protože se domnívám, že se jedná o věc, která může spadat pod kategorii určité legislativní nouze. Jedná se mi o to, aby obce byly schopny jednoznačně interpretovat tento zákon a mohly připravit své rozpočty na příští rok bez toho, aniž by byly v nejistotě, jaká část příjmů jim skutečně v příštím roce navrhne(???).

Navrhuji tedy, aby se za část první vložila část druhá, která zní: "Změna zákona o rozpočtovém určení výnosů některých daní územně samosprávným celkům a některým státním fondům, zákon o rozpočtovém určení daní."

Článek 2. Zákon č. 243/2000 Sb. se mění takto: V § 4 písm. g) se za druhou čárkou a spojkou "a" slovo "výnos" nahrazuje slovem "výnosu".

Část 6. se označuje jako část 3. Tolik můj pozměňovací návrh.

Pokud jde o můj návrh procedurální. Návrhy, které tady v tuto chvíli zazněly v diskusi a které se týkaly návrhů na snížení sazeb u spotřební daně, mají podle mého názoru významný dopad do příjmové stránky státního rozpočtu v příštím roce v případě, že budou touto Poslaneckou sněmovnou přijaty. Já se domnívám, že by bylo dobré tyto normy projednávat v návaznosti na zásadní rozhodnutí Poslanecké sněmovny o příjmech a výdajích státního rozpočtu, a proto bych si dovolil navrhnout před ukončením podrobné rozpravy přerušení projednávání tohoto bodu do doby, než Poslanecká sněmovna rozhodne v prvním čtení o návrhu státního rozpočtu pro roku 2001. Tolik můj procedurální návrh.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP