(17.10 hodin)

(pokračuje Vetchý)

Mluvil jsem o Úřadu ekonomické kontroly. Chceme, aby prováděl kontrolu správnosti, efektivnosti a hospodárnosti vynakládaných rozpočtových prostředků, hospodaření s majetkem a majetkovými právy ve správě resortu Ministerstva obrany.

Co se týká Akvizičního úřadu, je přímo podřízen náměstkovi ministra obrany pro ekonomiku a provádí centrální pořizování majetku a služeb do resortu Ministerstva obrany. Vykonává obchodně právní činnost a další související činnosti v oblasti zabezpečení výzkumu, vývoje, nákupu, odprodeje a pronájmu majetku Ministerstva obrany v souladu s platnými právními předpisy. Ředitel tohoto úřadu plní funkci zadavatele veřejných zakázek v souladu s příslušným zákonem. Akviziční úřad byl vytvořen jako právní nástupce reorganizací Hlavního úřadu nákupu majetku a služeb právě ke dni 1. 7. 2000.

Zásadní změny v organizační struktuře Akvizičního úřadu jsou zejména tyto: byl vytvořen odbor marketingu a cenové politiky, byla vytvořena regionální akviziční oddělení s působností na přípravu a realizaci investic nad 20 milionů korun. Protože chceme zprůhlednit akviziční proces, je zahájeno budování elektronického akvizičního systému. Samozřejmě pro všechny tyto naše kroky potřebujeme i příslušné personální obsazení. Personální sekce má nařízeno vytvořit systém, určitou databázi, která by měla umožnit získávání mladých schopných lidí a jejich růst, jak to v současné době umožňují i nové zákony, které byly přijaty v minulém roce.

To je, pane poslanče, určitá odpověď na některé vaše otázky. Samozřejmě mnoho problémů před námi je, souvisejí i s určitými věcmi, které nastolily i branné zákony, které byly v minulém roce přijaty. Je tu určité přechodné období. Toto přechodné období by mělo být řešeno zejména v příštím roce, v roce 2001, kdy budou uzavírány nové smlouvy s pracovníky, a umožní to i další posun právě vzhledem k novým silám, které hledáme pro celý akviziční proces.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Zeptám se pana poslance Nečase, zda hodlá položit doplňující dotaz. Je tomu tak. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Nečas: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, je skutečností, že dosavadním průběhem reorganizace Ministerstva obrany ve skutečnosti neklesl počet lidí, ale je otázka, zda poněkud dokonce nenarostl. Je skutečností, že touto reorganizací vznikla poměrně neefektivní a složitá struktura v oblasti ekonomiky. Znovu opakuji: působí zde celá řada institucí, jejichž kompetence se vzájemně překrývají, majetková sekce Ministerstva obrany, sekce logistiky generálního štábu, velitelství logistiky, Národní úřad vyzbrojování, Akviziční úřad. Je tedy skutečností, že v mnoha ohledech tato reorganizace spočívá spíše ve vytváření nových úřadů.

Dále jsem nedostal odpověď na situaci v majetkové sekci. Jak bude řešena tato situace personálně, jak bude řešena personálně situace v celém ekonomickém úseku Ministerstva obrany, který si podle mého názoru na některých postech zaslouží velmi zásadní personální změny.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. To byl doplňující dotaz. Slovo má opět ministr obrany Vladimír Vetchý.

 

Ministr obrany ČR Vladimír Vetchý: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, reorganizace, která proběhla k 1. 7. 2000, byla prvním krokem reorganizace ministerstva. Bude to souviset i s novým zákonem o státní správě. Chceme udělat samozřejmě další kroky, ale především jsem nařídil, aby do 31. října byly sekcí obranné politiky, osobně byl pověřen ředitel této sekce, prověřeny všechny kompetenční věci, všechny kompetenční vztahy mezi jednotlivými sekcemi, mezi jednotlivými úřady. Do 30. 11. všechny tyto věci budou vyhodnoceny a případné kompetenční problémy, které by tam nastaly, případně některé neřešené věci budou odstraněny. Bereme to jako první krok a k 1. 7. proběhla reorganizace. Samozřejmě se musí doladit. Chápu pana poslance. Některé věci je opravdu potřeba řešit v blízké budoucnosti, pokud se jedná o personální obsazení zejména sekce správy majetku a některých dalších úřadů.

Chci ale upozornit, že některé úřady, které vznikly nově, jejich vznik byl vynucen i určitými novými podmínkami, do kterých jsme se dostali po vstupu do Severoatlantické aliance, kdy jsme povinni zabezpečit působnost v některých oblastech, které jsme dříve zabezpečovat nemuseli.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Dalším interpelujícím je pan poslanec Tomáš Kvapil, interpelovaným ministrem je ministr vnitra Stanislav Gross, a to ve věci koordinátora výkonu státní správy v krajích.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane ministře, dámy a pánové, když se v Poslanecké sněmovně projednával zákon o krajích, usilovalo Ministerstvo vnitra o zřízení nové funkce ve všech 14 krajích tzv. vládního zmocněnce. Ten měl fakticky dohlížet na krajskou samosprávu a měl také podle sdělení vaší náměstkyně paní Streckové koordinovat výkon státní správy v jednotlivých krajích. Parlament České republiky tento návrh odmítl. Mladá fronta dnes 7. září tohoto roku zveřejnila následující inzerát: "Ministerstvo vnitra České republiky vyhlašuje výběrové řízení na obsazení pracovní funkce koordinátora výkonu státní správy v krajích. Místo výkonu práce je v sídle krajského města. Kvalifikační předpoklady, požadavky, platové podmínky zajímavé, 12. platová třída plus 25procentní příplatek, po zapracování osobní příplatek. Písemné přihlášky se mají odevzdat do 20. září na adresu Ministerstvo vnitra, sekretariát náměstkyně ministra vnitra pro reformu veřejné správy." To znamená, že tento vládní zmocněnec se vrací oknem. Proto se vás ptám, pane ministře, na tyto následující otázky.

1. Kdy, na základě jakého zákona a jakým právním aktem byla tato funkce zřízena?

2. Můžete přesně specifikovat pracovní náplň koordinátora?

3. Jak velký aparát bude mít tento koordinátor k dispozici?

4. Jaký objem investičních a provozních prostředků navrhujete v rozpočtu pro tyto koordinátory na příští rok?

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má ministr vnitra.

 

Ministr vnitra Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, pane poslanče, paní poslankyně, páni poslanci, myslím si, že interpelace nejsou od toho, aby tady ministr předváděl nějaké dlouhé řečnické cvičení. Pokusím se odpovídat především na otázky tak, jak zazněly. Myslím si, že rozhořčení není vůbec na místě a není v tuto chvíli ve své podstatě důvodů k tomu, aby se tato věc dostávala na půdu parlamentu v podobě interpelace, ale chcete-li, tak se samozřejmě můžeme o tom pobavit i zde v průběhu interpelací.

Padly tady čtyři otázky s konstatováním, že sněmovna něco vyhodila a exekutivním opatřením se to tam vrací oknem. Musím zkonstatovat, že to je trochu nepochopení z jednoho prostého důvodu. Zákon tzv. vládnímu zmocněnci dával poměrně výrazné pravomoci. Poslanecká sněmovna - a připomínám - se konsensuálně dohodla, že by tyto pravomoci tomuto úředníkovi neměly náležet a že by tento úředník neměl být v této podobě zřízen, takže tento úředník se svým aparátem a se svými pravomocemi zřizován není. Tudíž moc výkonná jednoznačně respektuje vůli zákonodárného sboru a nedělá nic, co by mělo kohokoliv naplňovat nějakým vzrušením.

Co se týká této funkce, tak začnu od konce otázek. Byla otázka, jaký bude mít aparát. Musím konstatovat, že aparát - lze-li o něm hovořit - bude poměrně bohatý, a připomínám povídku Šimka a Grossmanna, kdy se hovořilo o kapele, že dirigent a harmonikář dělali všechno, co mohli, jakožto celé hudební těleso, tak něco podobného to bude u tohoto koordinátora, protože aparát se bude skládat z koordinátora a jednoho asistenta.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP