(16.10 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Slovo má předseda vlády.

 

Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Vážený pane poslanče Kvapile, nejsem teoretik estetiky, a proto nedovedu posoudit, zda váš výrok, že na vaší tváři budí má odpovědět úsměšky, by zhyzdil váš jinak esteticky příhodný obličej, nicméně dovolte mi, abych konstatoval jako doplněk své odpovědi, že přesně proto, že tato vláda má zájem tento dlouho neřešený problém vyřešit, konala se v této souvislosti jednání mezi nejenom ministry - to včerejší jednání bylo definitivní a problém já pokládám za vyřešený - ale předtím i mezi náměstky, konkrétně Ing. Mládkem a Ing. Sokolíkem, že náměstek ministra dopravy a spojů Ing. Pavel Stoulil - a kopie vám mohu poskytnout - dnem 1. září tohoto roku urgoval urychlení celého procesu právě v souvislosti s některými cenovými problémy, a že i na základě této urgence a na základě určitého postižení těch zděděných pracovníků obou ministerstev, kteří celý problém brzdili, byl tento problém vyřešen.

Jestliže chcete parafrázovat známý výrok klasika "Setkáme se u Filippy", budu velmi rád, když vám mohu podat informaci při vaší příští interpelaci na toto téma - bude-li jaká - o tom, že proces privatizace bytových domů Českých drah byl zahájen. Bohužel se obávám, že této informaci bude věnována asi stejná pozornost jako zahájení výstavby továrny Philips v Hranicích na Moravě, tj. nulová, protože naše média zajímají spíše katastrofy než úspěšně vyřešené problémy.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Dalším vylosovaným poslancem s ústní interpelací na pana předsedu vlády je pan kolega Zdeněk Kořistka, a to ve věci legislativy pro vstup soukromých investorů do výstavby dálnic.

 

Poslanec Zdeněk Kořistka: Vážené dámy a pánové, vážený pane premiére, vidím, že jste naladěn konstruktivně, nejste ironický ani jízlivý, takže věřím v plodnou diskusi. Jelikož jsem zaregistroval v médiích vaši schůzku s lidmi, o kterých se spekuluje, že jsou ochotni investovat do výstavby dálnic, myslím si, že je na místě diskuse o vstupu těchto soukromých investorů do výstavby dopravní infrastruktury, což je ve světě běžná záležitost. Vítám tento posun, protože se ukázalo, že Česká republika nemá v této chvíli dostatek financí na současné budování železničních koridorů a dálniční sítě, takže se celý proces prodlužuje.

Bohužel do dnešního dne není v České republice zpracována legislativa, která by umožňovala financovat výstavbu dálnic např. formou stínového mýtného. Stínové mýtné je přitom výhodnější pro motoristy, kteří novou investici nesplácejí přímo, ale investici splácí dlouhodobě stát podle počtu registrovaných vozidel na dálnici. Vím, že podkladové materiály k této koncepci byly připraveny na Ministerstvu dopravy a spojů už před dvěma lety. Jelikož nejsem tak velkým optimistou jako vláda ČSSD, která tvrdí ve svém vládním prohlášení, že doprava je její prioritou, ale přitom již podruhé tento resort vykazuje dramatický pokles zdrojů na investice a vše nezachrání Fond dopravní infrastruktury, myslím si, že je nutné vážně diskutovat o možnosti spoluúčasti soukromého kapitálu v těchto investicích.

Proto se ptám za prvé: uvažuje vláda o vstupu soukromých investorů do těchto investic? Za druhé, pokud ano, v jakém časovém horizontu bude předložena potřebná legislativa. A za třetí, uvažuje se, že dálnice D47, tolik potřebná pro ostravský region, bude financována právě tímto systémem, a tím i urychlena její výstavba?

Vážený pane premiére, jelikož připravovaný státní rozpočet se chová k této stavbě macešsky a o investicích z Fondu dopravní infrastruktury ještě není rozhodnuto, věřím, že právě soukromí investoři mohou přinést tolik očekávané investice. Děkuji za vám za odpověď.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Slovo má pan předseda vlády.

 

Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Vážený pane předsedající, vážený a milý pane poslanče Kořistko, kolegyně a kolegové, chtěl bych především konstatovat, že za předpokladu, a já za to děkuje této sněmovně, že na této schůzi bude schválen rozpočet fondu dopravy, nebude platit vaše tvrzení o poklesu zdrojů na investiční výstavbu do této oblasti a pravý opak se ukáže býti pravdou. Nebude-li přijat návrh, podle mého názoru nesmyslný návrh vaší strany, tj. Unie svobody, na sterilizaci 200miliardového výnosu z privatizace pro účely důchodového pojištění, když náš návrh předpokládá, že k tomu stačí 40 mld., bude možné z výnosu privatizace dát do fondu dopravy na urychlení výstavby dopravní infrastruktury další doslova desítky miliard.

Nevyzývám vás tím, pane poslanče Kořistko, abyste se stal stranickým disidentem, pouze bych vám doporučoval, abyste vážil, zda i pro region, za nějž jste byl zvolen, je důležitá např. dálnice D47, o níž jste ve své třetí otázce mluvil.

A nyní ke třem otázkám, které jste mi položil. Za prvé, vstup soukromých investorů a stínové mýto. Pokud soukromí investoři se rozhodnou kofinancovat nebo financovat výstavbu dálnic, nemáme proti tomu žádné zásadní, principiální ideologické námitky. Vše závisí na konkrétních podmínkách, které tito investoři nabídnou. Na rozdíl od minulého období, které zaplať pánbůh, skončilo před dvěma lety a dvěma měsíci, probíhají rozsáhlá jednání se zahraničními investory v mnoha oblastech, a jedno z takových jednání proběhlo s izraelskou renomovanou stavební firmou zhruba před 14 dny v Ostravě. Nabídka této firmy se opírá právě o princip stínového mýtného. Chtěl bych jasně říci, že jsem proti tzv. fyzickému mýtnému, a to z řady důvodů, nejenom kvůli zpomalování provozu na dálnicích, ale také např. proto, že naše dálnice jsou koncipovány proti západoevropským dálnicím s až neúměrně vysokým podílem sjezdů a výjezdů na tyto dálnice, což samozřejmě fyzické mýto do jisté míry komplikuje a činí ho nepružným. Stínové mýtné je naproti tomu do značné míry přijatelné. Čili odpověď na vaši první otázku zní jednoznačně "Ano".

A pokud jste se seznámil s novinami, které - jak je u našich novinářů zvykem - nejprve tvrdily, že žádný investor neexistuje, a potom, že jednání bude neúspěšné: investor existuje a první fáze jednání byla úspěšná.

Co se týče druhého bodu, tzn. času, tak si musíme ujasnit, jaké legislativní úpravy bude tento vstup investorů při výstavbě, resp. dostavbě dálniční sítě vyžadovat. Bude nutná novela zákona č. 13/1997 Sb., ve znění zákona 102/2000 Sb., o pozemních komunikacích, protože tento zákon neobsahuje ustanovení, na základě něhož by bylo možné uzavřít smlouvu se soukromou osobou. Z toho vyplývá potřebnost novely tohoto zákona a požádal jsem pana ministra Schlinga, když jsem ho informoval o tomto návrhu izraelských investorů, aby jeho ministerstvo tuto novelu připravilo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP