(12.00 hodin)
(pokračuje Zuna)
Jde o pozměňovací návrhy v bodech 57 a 239.
Vzhledem k tomu, že v praxi nebyla pochopena novela obchodního zákoníku ve věci kapitalizace pohledávek a tato úprava byla neustále kritizována s tím, že obchodní zákoník nedovoluje kapitalizaci pohledávek, došlo k rozšíření navrhované právní úpravy. Dosud je kapitalizace výslovně upravena pouze ve třech paragrafech novely obchodního zákoníku. Přijetím pozměňovacích návrhů v bodech 135, 151, 186, 231, 251 a 252 se příslušná právní úprava promítá do celé řady ustanovení obchodního zákoníku tak, aby toto nepochopení právní úpravy bylo odstraněno a právní úprava se stala pro adresáty srozumitelnější.
Konečně posledním důvodem je reakce na obavy a požadavky, které ještě dodatečně přišly z praxe po schválení novely Poslaneckou sněmovnou. Jde zejména o stanovení lhůty pro jmenování soudního znalce tak, aby soud byl vázán patnáctidenní lhůtou k rozhodnutí návrhu, neboť byla obava, že se značně prodlouží možnost zvyšovat základní mění a restrukturalizace ekonomiky se tak zpomalí pro neúměrně dlouhé soudní řízení. Tento problém je řešen pozměňovacím návrhem k bodu 52.
Rovněž tak reakce z praxe na nové znění § 31a byla velmi nepříznivá, i když znění navržené Poslaneckou sněmovnou je nepochybně právně možné. Z hlediska stavu celé řady podniků, které se nacházejí v problémech, je praxí považováno znění schválené Poslaneckou sněmovnou za překážku restrukturalizace a existuje obava, že při takto striktní úpravě by se nenašel krizový management do podniků ohrožených úpadkem, neboť osoby, které by tyto funkce přijaly, v případě, že by se nepodařilo podnik restrukturalizovat, by pak byly vystaveny riziku, že neunesou důkazní břemeno a nebudou smět vykonávat funkce v jiných společnostech. V zájmu dokončení bezproblémové restrukturalizace ekonomiky z hlediska lidských zdrojů doporučuje Senát v podstatě ponechat stávající právní úpravu s mírnou modifikací tak, jak je to promítnuto do nového znění § 31a v pozměňovacím návrhu Senátu.
Kromě výše uvedeného se doplňují ustanovení v zákoně o konkursu a vyrovnání týkající se seznamů majetku velkých podniků při vyrovnání, což významně umožní zkrátit a zlevnit vyrovnávací řízení, a nakonec jsou doplněna přechodná ustanovení tam, kde by mohly vzniknout výkladové problémy, zejména ve vztahu k novým pravidlům počítání úroků z prodlení a ve vazbě na probíhající vyrovnávací řízení.
Ze všech uvedených důvodů považuji pozměňovací návrhy schválené Senátem za zkvalitnění novely obchodního zákoníku a z prvních dvou důvodů považuji přijetí návrhu novely obchodního zákoníku ve znění pozměňovacích návrhů Senátu dokonce za nezbytné, nemá-li vzniknout stav právní nejistoty nebo vnitřní rozpor v českém právním řádu.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Zunovi a otevírám rozpravu, ve které jako první vystoupí senátor Jiří Vyvadil.
Senátor Jiří Vyvadil:
Vážená paní předsedající, dámy a pánové, pan poslanec Zuna skvělou zpravodajskou zprávou mi usnadnil vystoupení.Ten jeden základní problém, co se stane, když jsme neschválili předtím zákon o soudních exekutorech, správně popsal tím, že to prostě budou ustanovení, která do přijetí nového zákona se nepoužijí.
Základní problém též pojmenoval, protože víme, že v původním sněmovním tisku byl v bodu 41 upraven obchodní zákoník tak, že vypouštěl veškerá ustanovení týkající se účetnictví podnikatelů - jinými slovy od 1. 1. příštího roku by se na tyto podnikatele tyto povinnosti nevztahovaly.
Já proto odkazuji v podstatě na jeho vystoupení a žádám, abyste schválili senátní návrh, senátní verzi návrhu zákona.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu senátorovi Vyvadilovi. Hlásí se dále někdo o rozpravy? Pan poslanec Filip.
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, paní místopředsedkyně. Paní a pánové, já rozumím té argumentaci, která se týká účetnictví podnikatele, ale přesto jsem přesvědčen, že to není jediný moment, který by nás měl odvrátit od znění Poslanecké sněmovny.
Já si totiž myslím, že je to trochu hra na alibi. Tady byl zákon o účetnictví, byl projednán, vláda předložila už nový návrh zákona, a já nepochybuji o tom, že zákon o účetnictví v nové podobě Poslaneckou sněmovnou projde. A nejsem tedy přesvědčen, že ten argument je přísně relevantní pro dnešní jednání a rozhodování, zda přijmout verzi sněmovny nebo Senátu. Některá vylepšení tak jako tak nejsou charakteru, který je ve prospěch fungování obchodních společností, a zdá se mi, že potřeba notářů po přijetí této novely výrazně vzroste v české společnosti, protože to, co ukládáme v zákoně, předpokládá, že současný pokles je mírně řečeno nedostatečný.
Byl bych tedy rád, abyste to také vzali na vědomí.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Filipovi.
Hlásí se dále někdo do rozpravy? Pan ministr Motejl.
Ministr spravedlnosti ČR Otakar Motejl: Vážená paní předsedající, vážená Poslanecká sněmovno, cítím se povinen reagovat na slova pana poslance Filipa, který zpochybňuje jeden, jistě ne jediný, nicméně silně podpůrný argument pro variantu senátní, protože jakkoli bych rád sdílel optimismus, že zákon o účetnictví v nové formě bude přijat, myslím, že on i já budeme zajedno, že je-li osnova předkládána, nebude účinná od 1. ledna 2001, což je Poslaneckou sněmovnou i Senátem ovšem účinnost novely obchodního zákoníku. Tedy potud, pokud by v jedné z těchto variant novela obchodního zákoníku prošla, nastane okamžik, kdy otázky úpravy povinností spojených s účetnictvím ošetřeny na počátku účetního roku nebudou vůbec.
Je to tedy otázka řekl bych elementární kultury hospodaření a účetnictví v té složité sféře, a pokud bychom se mohli něčím pochlubit, že podnikatelské sféře zkomplikujeme život, pak by rozhodně tento postup byl jedním z bodů úspěšného programu, jak podnikatelům život zhoršovat nebo ztěžovat.
Tedy to není žádný vládní alibismus, byla to reakce, která shodou okolností zákonitě podchytila změny legislativní situace v tom stadiu mezi schválením osnovy Poslaneckou sněmovnou a projednáváním a schválením v Senátě.
Takže ani tento argument - a jistě je to věcně ten podstatný, který zde byl uplatněn - není důvodem pro to, abychom pochybovali o zvýšené aktualitě senátní varianty, a proto vám doporučuji, abyste zvolili souhlas se senátní variantou této novely.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji ministru Motejlovi. Hlásí se dále někdo do rozpravy? Není tomu tak. Končím rozpravu.
Nyní přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení.
***