(10.10 hodin)

(pokračuje Kocourek)

Nyní se dostáváme k pozměňovacímu návrhu č. 89, který zavádí nový článek. Vzhledem k tomu, že byl schválen bod 21, je tento bod hlasovatelný. Zpravodaj doporučuje, předkladatel rovněž.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 688 z přítomných 173 poslanců bylo pro 64, proti 106. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Martin Kocourek: Nyní jsme u pozměňovacího návrhu č. 90, který zavádí nový článek 3. Zpravodaj doporučuje předkladatel rovněž.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 689 z přítomných 173 poslanců pro 139, proti 29. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Martin Kocourek: Další je návrh č. 91, který se týká nového článku 4. Zpravodaj doporučuje, předkladatel nedoporučuje.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 690 z přítomných 173 poslanců bylo pro 63, proti 93. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Martin Kocourek: Dalším návrhem je č. 92, který zavádí nový článek 5, ale vzhledem k tomu, že neprošel návrh č. 23, je 92 nehlasovatelný.

Nový článek 6 se týká pozměňovacího návrhu č. 93, nicméně tento návrh má návaznost na pozměňovací návrh 95 a je také nehlasovatelný.

Dále se dostáváme k článku 3, kde máme pozměňovací návrh 94, 95 a 96. Vzhledem k tomu, že pozměňovací návrh č. 96 je pozměňovacím návrhem k číslu 94, zatímco pozměňovací návrh č. 95 je pouze částečným pozměňovacím návrhem k návrhu číslo 94, doporučuji hlasovat nejdříve o č. 96. Zpravodaj nedoporučuje, předkladatel je neutrální.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 691 z přítomných 173 poslanců bylo pro 91, proti 62. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Martin Kocourek: Tím pádem jsou návrhy 94 a 95 nehlasovatelné.

Pane předsedající, ještě zazněly v rozpravě ve třetím čtení legislativně technické návrhy kolegy Sobotky. Doporučuji nechat je hlasováním také schválit, pokud sněmovna s tímto postupem souhlasí.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Máme je uveden? Dobře, budeme hlasovat o legislativně technických úpravách, které přednesl pan poslanec Bohuslav Sobotka. Stanoviska jsou kladná.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 692 z přítomných 173 poslanců bylo pro 172 a jeden proti. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Martin Kocourek: Zjistil jsem, pane předsedající a vážená sněmovno, že když jsme hlasovali o bodu 96, tak částečně upravuje č. 94. Proto bychom nyní měli schválit upravený bod 94. Stanoviska jsou kladná.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 693 z přítomných 173 poslanců pro 120, proti 27. Návrh byl přijat.

 

Tím jsme se vypořádali se všemi pozměňovacími návrhy. (Potlesk.) To znamená, že můžeme přistoupit k závěrečnému hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu usnesení.

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 537, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."

Před hlasováním se přihlásil předseda klubu pan poslanec Kühnl.

 

Poslanec Karel Kühnl: Děkuji, pane předsedající. Před závěrečným hlasováním bych chtěl říci pár slov. My jsme se v diskusi, která proběhla včera, ale také v jednu chvíli i dnes, pokusili přesvědčit Poslaneckou sněmovnu, že některé části návrhů předložených jako pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu jsou části, které jsou buď v rozporu s ústavou, nebo v rozporu s nezbytností zachovat nezávislost České národní banky ve všech třech vrstvách, které jsou nezbytné i z hlediska předpisů Evropské unie, tj. nezávislost personální, nezávislost ekonomická, nezávislost instrumentální.

Chtěl bych zmínit dva nebo tři body, o kterých se domníváme, že jsou v příkrém rozporu s těmito požadavky. Je to především schválený pozměňovací návrh č. 21, který mění výslovně ústavu, ačkoliv to sám ve svém textu neříká. Ústavu lze měnit pouze a jedině ústavním zákonem, nikoliv zákonem obyčejným. V tomto bodě, který rozšiřuje ústavní pravomoci vlády a omezuje ústavní pravomoci prezidenta, je tento návrh protiústavní. Už z toho důvodu poslanci Unie svobody nemohou pro celkový návrh hlasovat.

Důležité je také, že jsme podřídili hlasováním o pozměňovacím návrhu č. 90 hospodaření České národní banky Nejvyššímu kontrolnímu úřadu. I to je v rozporu s ústavou. Česká národní banka ani po schválení našich pozměňovacích návrhů nehospodaří s majetkem státu, nehospodaří s penězi, které by dostávala od státního rozpočtu, není ve své příjmové straně žádným způsobem napojena na státní rozpočet. Není tedy žádný ústavní důvod k tomu, aby bylo její hospodaření podřízeno Nejvyššímu kontrolnímu úřadu.

Konečně jsme také schválili, že provozní rozpočet centrální banky má schvalovat Poslanecká sněmovna. Domnívám se, že i to je v příkrém rozporu s ustanoveními Evropské unie, je to v příkrém rozporu s nezbytností zachovat ekonomickou nezávislosti České národní banky.

Poslanecký klub Unie svobody nebude hlasovat pro konečné znění návrhu, jakkoli byl pevně rozhodnut hlasovat pro původní znění vládního návrhu. (Potlesk.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP