(11.30 hodin)

(pokračuje Kühnl)

Vláda také slibuje zintenzivnění boje proti ekonomické kriminalitě tak, aby podnikatelské prostředí bylo očišťováno od ekonomických mafií, prorůstajících klientským systémem i do politických struktur. Já jsem samozřejmě dalek toho nazývat někoho mafií, ale jestli cestou k dosažení tohoto cíle je vysílání stále většího počtu dokonce aktivních politiků a poslanců do statutárních orgánů ekonomických subjektů, polostátních a státních podniků, tak si myslím, že se vláda vydává nesprávným směrem.

Dále vláda také slibuje něco, co nazývá - a to je opravdu eufemismus - zásadní reformou důchodového systému. Zásadní reforma má následující podobu: vytvoření samostatně financované sociální pojišťovny nezávislé na státním rozpočtu, jinými slovy oddělení důchodového sociální účtu od státního rozpočtu, čili pouze přejmenování instituce, nikoliv předělání systému příjmů a výdajů na tyto účely. Vláda tímto chce dokonce snížit podíl mandatorních výdajů ve výdajové stránce státního rozpočtu. Státní rozpočet pak už nebude říkat vůbec nic o skutečném saldu veřejných financí. Jakkoli si myslím, že tento krok oddělení zejména důchodového účtu od státního rozpočtu je krok správný, nemyslím si, že je možné tento krok nazývat zásadní reformou důchodového systému.

Kromě toho v textu vlastní zprávy se dočítáme, co si vláda představuje dále pod reformou důchodového systému. Vláda si pod touto reformou představuje absenci jakékoli reformy, neboť to, co se tam dočítáme, nám říká, že po uskutečnění důchodové reformy bude důchodový systém i nadále spočívat především na průběžně financovaném systému a na dobrovolném penzijním připojištění, tedy přesně na tom, na čem spočívá poměrně neúspěšně dnes.

Dámy a pánové, já si myslím, že Poslanecká sněmovna v loňském roce přijala usnesení o tom, že tato vláda neprospívá České republice, může přijmout alespoň můj názor, že po dvou letech se ukazuje, že neprospívá České republice o nic víc než před rokem. Dva roky působení této vlády bych si tedy dovolil charakterizovat jako dva roky regulací, amatérismu, života na dluh a socialistické bezradnosti.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Teď dvě faktické poznámky. Nejprve místopředseda vlády Rychetský, poté pan kolega Jan Zahradil.

 

Místopředseda vlády Pavel Rychetský: Vážený pane předsedající, jde skutečně o faktickou poznámku.

Pan poslanec Kühnl ve svém opravdu pozoruhodném vystoupení měl dvě kritické zmínky týkající se oblasti tvorby právních norem. Prvá byla zajímavá tím, že říkala, že vláda do návrhů zákonů, které předkládá, vkládá socialistický nános a nebýt poslanců, kteří by tento nános neodstraňovali, tak by zde byla legislativní spoušť.

V každé zemi si vláda myslí své o tom, co se děje s jejími návrhy zákonů v rukou politického, ale laického, neodborného parlamentu. Je známý anglický vtip, že velbloud, to je kůň, který prošel parlamentem. Uvedl bych jako příklad trestní řád. Tato vláda předložila novelu trestního řádu, která měla opustit socialistický inkviziční model a zavést anglosaský model kontradiktorního řízení. Tato sněmovna ji odmítla.

Pokud se týče tvrzení, že tato vláda slibovala rekodifikaci a místo toho předkládá neustále novely zákonů, pan poslanec Kühnl by se mohl naučit počítat. Ze 125 návrhů zákonů, které sem vláda předložila, bylo pouze 50 novel a 75 nových komplexních zákonů. Kodifikace jsme slíbili až na příští rok. Nový občanský zákoník, nový obchodní zákoník.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu místopředsedovi vlády. Ještě faktická poznámka pana ministra Mertlíka, poté teprve pan kolega Zahradil.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, konstatuji pouze, že státní rozpočet na rok 2000 je první rozpočet v České republice, který obsahuje podrobný přehled všech součástí veřejných financí. Čili pokud pan poslanec Kühnl říkal, že vláda by nejraději rozpočet utajila, myslím, že asi nestudoval ten rozpočet, který byl schválen v Poslanecké sněmovně letos, a zřejmě si neprostudoval ani materiály ke státnímu závěrečnému účtu, které budou projednávány dnes. Možná že kdyby si to byl tehdy prostudoval, třeba by hlasoval jinak.

Jinak bych se chtěl ještě zeptat - prostřednictvím předsedajícího, samozřejmě - pana poslance Kühnla na jednu věc: Jestli těmi velkými zlepšeními, kterým jsou podrobovány vládní nedodělky zákonů ve sněmovně, měl na mysli např. iniciativu svého poslance, kterým byly odstraněny předtím krátce schválené tzv. dražby mimo výkon soudního rozhodnutí.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Faktická poznámka pana kolegy Zahradila.

 

Poslanec Jan Zahradil: Děkuji, pane předsedající. Poslanec Kühnl reagoval na mne, takže já pociťuji nutnost reagovat na něj.

Zopakuji to, co jsem už řekl. Podle statistických záznamů o hlasování v Poslanecké sněmovně je ODS tou stranou, která nejméně často hlasuje pro vládní návrhy zákonů. To se nedá říci ani o lidovcích, to se nedá říci ani o straně pana poslance Kühnla.

Pan poslanec Kühnl hovořil cosi o socialistickém nánosu, který zamořuje vládní návrhy. Opomněl dodat, že tento socialistický nános vždycky Poslaneckou sněmovnou projde díky hlasům jeho čtyřkoaličního partnera a často díky hlasům poslanců jeho vlastní strany.

Takže mi dovolte, pane předsedající, abych vaším prostřednictvím sdělil panu poslanci Kühnlovi, že je buďto pokrytcem, nebo schizofrenikem, v každém případě je však představitelem naprosto bezzubé a salonní pseudoopozice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pan kolega Kühnl, přestože zde zazněly psychiatrické diagnózy, má určitě dobrý sluch, takže slyšel toto vaše sdělení, pane kolego. Já je samozřejmě přenáším směrem k vám.

V tuto chvíli požádal o slovo předseda Poslanecké sněmovny Václav Klaus, poté ministr kultury Pavel Dostál a teprve poté se dostane na druhého písemně přihlášeného do rozpravy, pana kolegu Grebeníčka.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Vážená sněmovno, vážená části vlády, já jsem si všiml, že předseda vlády se svým vystoupením pokusil nevyhrotit situaci ve sněmovně a já budu pokračovat ve stejném duchu. Vzpomínám si samozřejmě dobře, že on kdysi vynutil tuto meziroční zprávu vlády, a prosil bych všechny z vás, abyste si připomněli, jak on vystupoval dryáčnicky v momentu, kdy hodnotil vlády minulé. Musím přiznat, že jeho dnešní vystoupení a koneckonců celá zpráva je napsaná v daleko klidnějším stylu a duchu, a vynechám-li závěrečné věty předsedy vlády dnes ráno, které byly jako na mítinku ČSSD, tak zbytek byl ve stylu, jak je možné diskutovat o zprávě vlády.

Považuji za hlavní problém to, že se předseda vlády a vláda tváří, jako že vláda kráčí od úspěchu k úspěchu. To je základní tón, to je moto celého tohoto přístupu, to je samozřejmě moto chybné a my všichni dobře víme, že tomu tak není.

Na druhé straně bych chtěl říci, že vláda velmi rychle opustila své různé předvolební chiméry a že se víceméně svým chováním a svým fungováním zařadila do něčeho, co bych označil za střední proud vládnutí v naší zemi, a to jako opozice beru v úvahu a respektuji. Čtete-li ten dokument, tak se musíte štípat, když si berete jednu kapitolku za druhou a porovnáte to s neuvěřitelným atakem, který zazníval v minulé době.

Já jsem si namátkou vybral kapitolku "Veřejná doprava". Kdybyste vzali opoziční vystoupení sociální demokracie v dobách naší vlády, tak veřejná doprava byla fatální, byl to fatální neúspěch předchozích vlád, a až přijde sociální demokracie k vládě, tak veřejnou dopravu vrátí k občanům, tak jak by to mělo být.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP