(17.00 hodin)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní kolegyně. Nyní uděluji slovo panu poslanci Radimu Turkovi, připraví se pan kolega Petr Pleva.
Poslanec Radim Turek: Pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vzhledem k tomu, že neproběhla podrobná rozprava v našich výborech, dovolil bych si přednést několik málo pozměňovacích návrhů.
Za prvé. Ve stávajícím návrhu nový odst. 3 by zněl:
Smlouva o bezúplatném převodu vlastnického práva k majetku uvedeném v předchozím odstavci tohoto zákona musí obsahovat kromě obecných náležitostí zejména:
a) ujednání o zřízení předkupního práva státu jako věcného práva s podmínkou, že cena, za kterou bude stát oprávněn koupit věc využitím tohoto předkupního práva, bude stanovena znalcem ve výši zhodnocení majetku v období, kdy vlastníkem majetku bude příslušné občanské sdružení dětí a mládeže, a nebude-li majetek v tomto období zhodnocen, pak bude stát oprávněn využít tohoto předkupního práva bezúplatně,
b) ujednání o tom, že nebude-li majetek soustavně užíván vlastníkem k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže, může stát od smlouvy odstoupit, jinak je smlouva neplatná.
Za druhé. Nový odstavec 4 by zněl:
Není-li v tomto zákoně upraveno jinak, vztahují se na převod majetku podle tohoto zákona § 132, § 133, § 151n až 151p a § 602 až 606 občanského zákoníka.
Ostatní odstavce v tomto článku přečíslovat.
Třetí návrh. Ve stávajícím bodě 5 se doplní za slova "obchodního zákoníku": § 75 odst. 2 až 4 a § 75a odst. 3 obchodního zákoníku se nepoužijí.
Čtvrtý návrh. Bylo by to nové znění Čl. III návrhu zákona, který by zněl:
Zrušení, změny a doplnění některých právních předpisů.
1. Zrušují se ustanovení §§ 2, 6 a 19 zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, ve znění zákona č. 307/1997 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže.
2. V ustanovení § 20 odst. 2 zákona České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, se doplňuje písm. f): bezúplatné převody majetku České republiky na občanská sdružení dětí a mládeže nebo územní samosprávné celky, pokud právo hospodaření s tímto majetkem vykonává Fond dětí a mládeže.
3. V ustanovení § 7 zákona České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, se doplňuje odst. 3: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vykonává po ukončení likvidace Fondu dětí a mládeže práva a povinnosti likvidátora Fondu dětí a mládeže, právo hospodaření se zbývajícím státním majetkem, jenž je ke dni ukončení likvidace Fondu dětí a mládeže ve správě Fondu dětí a mládeže, a jedná jménem státu v řízeních týkajících se tohoto státního majetku.
4. V ustanovení § 17 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb., Federálního shromáždění, o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, se doplňuje písm. e): svěřených zvláštním právním předpisem Fondu dětí a mládeže.
5. Ke dni ukončení likvidace Fondu pozbývá platnosti:
a) zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže,
b) zákon č. 307/1997 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže.
Za páté. Je to pozměňovací návrh k účinnosti zákona: Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2001.
Důvodová zpráva k těmto pozměňovacím návrhům.
Nový odstavec 3, který má blíže specifikovat podmínky převodu, je tady proto, abychom my měli záruky, že majetek nebyl ze strany nabyvatele zneužit, případně rozprodán, a aby sloužil dětem a mládeži. A dále nový odstavec druhého pozměňovacího návrhu přispěje k řešení případných sporů ve věci práv a povinností stran zúčastněných na převodu majetku. Jedná se o nový odstavec č. 4. Třetí pozměňovací návrh má také doplňující charakter. Vylučuje použití některých ustanovení obchodního zákoníku, a to ve vztahu k zajištění pohledávek věřitelů - v souvislosti s přechodem závazků fondu na stát je to nadbytečné - a případnému obnovení likvidace fondu.
A k poslednímu pozměňovacímu návrhu bych dodal, že odstavec 1 upravuje to, co v návrhu již upravuje čl. I. Celý zákon samozřejmě není možné zrušit hned, je však třeba zrušit ustanovení upravující nakládání s majetkem, mezi něž ovšem patří i § 19, který je tady doplněn. Odstavec 2 osvobozuje fond od placení daně z převodu nemovitostí za bezúplatné převody na občanská sdružení dětí a mládeže a samosprávné celky, což pokládám za velmi důležité. Nový odstavec 3 navazuje na úpravu § 2 odst. 14 a odst. 4 odstraňuje některé doposud nejasné právní vztahy k zemědělské půdě ve vlastnictví státu, na které bylo do zestátnění majetku SSM právo hospodaření SSM, zákonem o půdě byly pozemky svěřeny pozemkovým fondům, ale zákonem o fondu byly svěřeny fondu, což ovšem s ohledem na § 17 odst. 1 zákona o půdě působilo výkladové nejasnosti.
Už nebudu déle zdržovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Slovo má pan poslanec Petr Pleva, připraví se pan kolega Sobotka.
Poslanec Petr Pleva: Vážený pane přesedající, dámy a pánové. Dříve než přednesu svůj návrh usnesení, jenom krátce k výčtovému seznamu, který předložila paní kolegyně Šojdrová. Hovořil jsem zde již o nevýhodách výčtových zákonů. Chtěl bych jenom říci, že její tvrzení, že tento návrh je zcela konsensuální, a které nám bylo předloženo na výboru, doznalo u mne dosti vážných trhlin, když jsem v průběhu minulého a tohoto týdne hovořil s mnohými mládežnickými organizacemi a zjistil jsem, že tento konsensus nebyl zas tak hluboký, jak je nám předkládáno.
Dále, protože jsem si dal tu práci a seznam jsem rozmnožil a rozdal všem svým kolegům a zjišťovali jsme na místech, jaký je stav, a zjistili jsme, že dokonce v některých případech tento majetek, který je zde převáděn na mládežnické organizace, už byl v minulosti převeden např. na obce.
Opět tedy varuji před tím, že napácháme neskutečné právní problémy, a řekl bych, že toto je věc fondu, za to nemůže skutečně ministerstvo, které to dostalo na poslední chvíli, a my tento seznam také nemáme závratně dlouhou dobu, pokud za závratně dlouhou dobu nepovažujete dva dny, co se týče konečné verze, kterou jsme dostali v pondělí ráno ve výboru.
Proto jsme tehdy navrhovali odložení projednávání tohoto zákona na podzim, protože takhle pojednaný výčtový zákon prostě není možné stihnout v takto krátké době.
***