(13.20 hodin)
Předseda PSP Václav Klaus: Pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo, páni ministři, dámy a pánové, pan poslanec Turek - jak bylo řečeno nikoli jím - je ve střetu zájmu, víceméně pochválil činnost Fondu dětí a mládeže a neopomněl zmínit, jak prý se činnost fondu zlepšila v posledním roce. Já to zpochybňuji, a zpochybňuji to na číslech.
Patrno je, že výbor Fondu dětí a mládeže - kromě toho, že nerespektoval usnesení parlamentních orgánů - se v roce 1999 zabýval jednak tím, že vyměnil kompletní představenstva ve všech obchodních společnostech fondem založených, a dále také tím, že připravoval materiály zcela zbytečné, jako například koncepce rozvoje fondu na příštích pět let a z toho vyplývající rozpočet. Tím se zabýval jak výbor fondu, tak dozorčí rada asi na dvaceti, resp. jedenadvaceti zasedáních, ačkoliv zcela nepochybně tyto orgány věděly, že Fond dětí a mládeže před sebou pětiletou budoucnost nemá.
A teď k oněm číslům. Fond dětí a mládeže, pravda, v minulém roce přece jen rozdělil mládežnickým organizacím celých 545 000 korun na základě grantových řízení, jichž bylo celkem 41. A úplně dohromady 1 103 000 korun, což je opravdu grandiózní částka, zvláště když se porovná s tím, že fond ukončil hospodaření roku 1999 se ztrátou ve výši 79 202 000 korun, anebo když se porovná s tím, že sice bylo cílem výboru fondu maximální snížení nákladů fondu, ale vlastní náklady fondu činily 26 658 000 korun v minulém roce bez opravných položek. To jsou krutá čísla.
Dámy a pánové, na základě těchto čísel je třeba fond zrušit a výbor vyházet co nejdříve. (Potlesk zprava.)
Předseda PSP Václav Klaus: Táži se, zda se ještě někdo další hlásí do rozpravy. Ne-li, obecnou rozpravu končím.
Táži se, je-li zájem o závěrečná slova. Není. Prosím pana poslance Pícla, aby zrekapituloval návrhy, o kterých dám neprodleně hlasovat.
Poslanec Václav Pícl: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, v obecné rozpravě vystoupilo devět poslanců. Shrnout lze, že většina je pro zrušení fondu a řešení této problematiky na této schůzi.
Jediný návrh, který tady padl, byl paní poslankyně Svobodové, a to návrh na zamítnutí předloženého návrhu zákona.
Předseda PSP Václav Klaus: Dobře. Dám tedy hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu zákona. Dám šanci všem, aby došli do sněmovní místnosti.
Dám tedy hlasovat. Vidím, že jsem žádán o odhlášení. Prosím, abyste se tedy znovu přihlásili svými identifikačními kartami a dám hlasovat o návrhu na zamítnutí tohoto návrhu zákona.
Kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 428 z přítomných 168 hlasovalo 18 pro, 143 hlasovalo proti. Návrh nebyl přijat.
Nyní se dostáváme k podrobné rozpravě, do které se jako první přihlásil poslanec Václav Pícl. (Ve sněmovně je intenzivní hluk.)
Pane poslanče, poprosím vaše kolegy, aby vám věnovali pozornost.
Poslanec Václav Pícl: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jak jsem ve své zpravodajské zprávě řekl, teď v podrobné rozpravě předložím komplexní pozměňovací návrhy, tak jak je schválil náš podvýbor pro mládež. Tento návrh jsem si osvojil, neboť nevyšel jako oficiální text výboru pro vědu, vzdělání, mládež, kulturu a tělovýchovu.
První pozměňovací návrh. V čl. I se za text "č. 307/1997 Sb." vkládá text "a zákona č. - vynechaná mezera - /2000 Sb.".
Druhý pozměňovací návrh. V čl. II se odst. 1 nahrazuje novými odst. 1 a 2, které znějí:
"(1) Fond dětí a mládeže (dále jen "fond") vstupuje do likvidace ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona. K tomuto datu jmenuje vláda na návrh Poslanecké sněmovny likvidátora.Vláda na návrh Poslanecké sněmovny likvidátora odvolá, a to i bez udání důvodu. Ke dni vstupu do likvidace končí funkční období všech členů výboru fondu a dozorčí rady fondu. Likvidátor je povinen každých 6 měsíců od vstupu fondu do likvidace předkládat Poslanecké sněmovně a Ministerstvu financí zprávu o průběhu likvidace.
(2) Likvidátor při výkonu své působnosti spravuje majetek fondu. Plní závazky fondu, uplatňuje pohledávky fondu, přijímá za fond plnění, zastupuje fond před soudy a jinými orgány, uzavírá smíry a dohody o změně a zániku práv a závazků fondů. Nové závazky fondu může likvidátor převzít jménem fondu jen v přímé souvislosti s ukončením nevyřízených závazků. "
Ostatní odstavce se přečíslují.
Třetí pozměňovací návrh. V čl. II v dosavadním odst. 2 se v uvozovací větě za slova "tohoto zákona" doplňují slova "v součinnosti s vládou a Ministerstvem financí".
Čtvrtý pozměňovací návrh. V čl. II v dosavadním odst. 2 se vkládá nové písm. a), které zní:
"a) sestaví ke dni vstupu fondu do likvidace likvidační účetní rozvahu. Likvidační účetní rozvaha musí být předložena do 60 dnů ode dne vstupu fondu do likvidace Ministerstvu financí k vyjádření. Likvidační účetní rozvaha musí být ověřena auditorem."
Ostatní písmena se přeznačí.
Pátý pozměňovací návrh. V čl. II v dosavadním odst. 2 se ruší stávající písm. b), ostatní se přeznačí.
Šestý pozměňovací návrh. V čl. II v dosavadním odst. 2 se ve stávajícím písm. d) vypouštějí slova "s výjimkou akcie podle písm. b)".
Sedmý pozměňovací návrh. V čl. II v dosavadním odst. 2 se ve stávajícím písm. f) vypouštějí slova "státních finančních aktiv a pasiv".
Osmý pozměňovací návrh. V čl. II v dosavadním odst. 2 se doplní nové písm. g), které zní:
"g) ke dni skončení likvidace fondu sestaví likvidační účetní závěrku a zprávu o průběhu likvidace fondu a předloží je Ministerstvu financí".
Devátý pozměňovací návrh. V čl. II sestávající odst. 3 nahrazuje tímto zněním:
"Neukončí-li likvidátor likvidaci fondu do 31. prosince 2002, přecházejí dnem 1. ledna 2003 práva a povinnosti fondu včetně práv a povinností z nedokončených právních sporů na Ministerstvo financí. V tomto případě likvidátor k témuž dni zpracuje účetní závěrku a zprávu o dosavadním průběhu likvidace. Náklady spojené s dokončením vypořádání práv a povinností fondu uhradí Ministerstvo financí."
***