(16.50 hodin)

(pokračuje Korbel)

Za segment textilu a obuvi je zpracován odhad svazu výrobců a obchodníků v řádu 10 - 20 mld. Kč na daních a clu za rok, nejméně 30 - 40 mld. na tržbách tuzemských podnikatelů za rok. Lze předpokládat, že skutečné ztráty státního rozpočtu včetně ztrát z daní a naopak vyplacených sociálních dávek pro nezaměstnané ze zlikvidovaných pracovních míst činí 50 a více miliard korun za rok.

Návrh postupu. Základním problémem, který brzdí rychlost a tím účinnost řešení poznaných nekorektností obchodování, je dosud nízká informační propojenost mezi orgány státní správy a podnikatelskými svazy. Ke škodě věcí je i odmítání spolupráce mezi orgány státní správy a podnikatelskými svazy, a to i v programech, kde je motivace obou stran shodná. S ohledem na závažnost výše ztrát státního rozpočtu a vzhledem k riziku vstupu organizátorů do mocenských struktur je maximálně žádoucí sledovat účinnost práce státních orgánů a platné legislativy i ze strany Poslanecké sněmovny ČR.

Parlamentní komise je z uvedených hledisek optimálním nástrojem, který může využít schopností a zázemí státních orgánů, poslanců i podnikatelských svazů při analýze situace a jejích důsledků, navrhování systémových opatření, při realizaci rozhodnutí Poslanecké sněmovny a státní správy, při vyhodnocování účinnosti vybraných opatření. Nejvýznamnější předností této formy je průřezové propojení činností a výstupů resortů, odstraňování legislativních bariér, kontrola nad účinností opatření a motivace ke spolupráci všech složek, vyhodnocování a potlačování politických rizik z dnešního stavu vyplývajících.

Závěrem bych rád řekl pár poznatků, které vám pomohou dokreslit situaci a které mě vedly k podání této žádosti. V průběhu jednání této neformální komise jsem nabyl přesvědčení, že v době, kdy probíhala malá a velká privatizace, státní rozpočet nebyl v tak velkém deficitu a dopad z této činnosti nebyl tak výrazný. Nyní však dochází k situaci, kdy řada podniků byla zlikvidována díky špatné ochraně trhu a příjem z privatizace již není tak výrazný. Navíc z České republiky je odčerpávána velká část devizových prostředků ne zrovna legálním způsobem a jsme jedinou zemí v Evropě, která umožňuje takový způsob podnikání.

Rád bych uvedl pár příkladů, které potvrzují naše dohady. Česká ambasáda ve Vietnamu na základě zjištěných informací upozornila naši republiku, že za rok 1997 bylo převedeno do Vietnamu přes americké banky 1,2 mld. amerických dolarů přímo z České republiky. Podle zjištění přichází do Prahy denně 80 kontejnerů zboží, kdy se předpokládá zhruba půl milionu čistého zisku na jeden kontejner, což představuje zhruba 40 mil. Kč denně na jednom překladišti. Tato překladiště máme tři, to znamená může to dělat 120 mil. Kč za den, což je v přepočtu zhruba 30 - 40 mld. Kč ročně. Při zjišťování u deseti cizích státních příslušníků bylo zjištěno, že převedli do zahraničí za rok 1999 300 mil. Kč, přičemž na finanční úřad podali negativní daňové hlášení.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládám tuto žádost s přesvědčením a na základě dosavadního neformálního působení, že vytvoření této komise a její činnost může velkým dílem ovlivnit v pozitivním slova smyslu ekonomický vývoj této země. Netvrdím, že náprava přinese miliardy, ale nastartuje zdravý hospodářský rozvoj a sníží nezaměstnanost v naší zemi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Zahajuji všeobecnou rozpravu. O slovo požádala paní poslankyně Štěpová.

 

Poslankyně Vlasta Štěpová: Pane předsedající, vážené kolegyně a vážení kolegové, považuji za nesmírně přínosné, že si i mužská část této sněmovny začíná uvědomovat, jak vypadá obchodování, začíná chápat trendy, které k nám postupně přicházejí, to je zřetězení prodeje, přesouvání prodeje do řetězců nadnárodních, nejen celoevropských, ale celosvětových. Kdybyste také, pánové, chodili nakupovat, zjistili byste, že se vám tam nakupuje pohříchu dobře. Považuji za velice podnětné, že si mužská část naší sněmovny všimla i takového zvláštního fenoménu, který v této sněmovně byl vzpomenut mnohokrát, mnohokrát byl učiněn pokus o řešení, to je přebujelého stánkového prodeje. Zatímco ten fenomén první, řetězcové obchody, tam jsme dejme tomu na dvou třetinách cesty a předpokládám, že vývoj bude pokračovat, tak stánkový obchod myslím nemá obdoby ve státech obklopujících nás na východě, na západě, na severu i na jihu. Mimochodem na jeho velice záporné ekonomické dopady upozorňoval už opakovaně kolega Michal Kraus, který také spočetl daňové úniky z toho i onoho a dával návrhy na řešení.

Domnívám se, že to, o čem kolega, který navrhuje zřízení komise, mluví, není činnost pro komisi a komise nemůže vyřešit vůbec nic z toho, o čem jste mluvil. Je to permanentní činnost výboru. Hospodářský výbor se touto problematikou, pokud je mi známo, zabývá velice pečlivě a navíc hospodářský výbor vytvořil průřezový podvýbor pro obchod a tento průřezový podvýbor, domnívám se, pracuje velice dobře. Má výhody v tom, že jeho činnost je kontinuální, není tedy omezena jistou dočasností, protože v jisté dočasnosti komise nemůže zjistit a vyřešit vůbec nic. Domnívám se, že tato činnost plně přísluší onomu průřezovému podvýboru a že by pro nás všechny bylo dobré, kdybychom se občas zasedání tohoto podvýboru účastnili, zjistili, o čem mluví, koho si přizvává, koho má na slyšení, k jakým závěrům dochází a jaká usnesení dává na stůl.

Za svou osobu doporučuji zamítnutí návrhu na zřízení dočasné komise pro řešení otázek vnitřního trhu.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji paní kolegyni. Nyní se přihlásil pan poslanec Karel Vymětal, kterému uděluji slovo. Ještě jsem chtěl poprosit paní kolegyni Štěpovou, zda by mohla pozitivně odpovědět na moji žádost, aby se stala zpravodajkou k tomuto bodu.

 

Poslankyně Vlasta Štěpová: (mimo mikrofon) Domnívám se, pane předsedající, že kolega Vymětal bude za tím stolečkem vypadat lépe.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Pan kolega Vymětal bude u stolku zpravodajů vypadat prý lépe. Vymětal Karel, abych byl úplně přesný, který z dvojice Vymětalů vypadá lépe.

Slovo má pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, bráním se tomu, že bych tady vypadal mnohem lépe než kolegyně Štěpová. Myslím, že je to přesně naopak. Ale je to dáma, já se této funkce ujmu.

Chtěl bych k předmětnému návrhu říci také několik slov. Rozumím předkladateli v problémech, o kterých zde hovořil, o problémech dovozu různých výrobků, které se dovážet nemají, které se dovážejí nelegálně, o nelegálním podnikání v této oblasti, že stát přichází o příjmy, pozice České republiky v mezinárodním obchodě - to je prostě tak a tomu rozumím. Nebudu tu opakovat slova kolegyně Štěpové, že zde máme zřízen, a teď se budu trochu opakovat, jak jsem hovořil u komise k důchodové reformě, že zde tedy máme hospodářský výbor, který má zřízený řádný podvýbor pro obchod a cestovní ruch - jeho předseda kolega Lang na mě se dívá - a který také permanentně pracuje a může se těmito otázkami zabývat. Samozřejmě i v oblasti legislativy se jimi zabývá, takže myslím, že to je jeden důvod, proč mám ke zřízení této komise negativní názor.

Druhá věc, která mi na zřízení této komise vadí, je, že jednací řád sice umožňuje, aby komise - i dočasná - byla zřízena z členů Poslanecké sněmovny a nečlenů Poslanecké sněmovny, ale v tomto případě jsem toho názoru, že nemůžeme mluvit o zřízení dočasné komise Poslanecké sněmovny, když členové této Poslanecké sněmovny budou mít v komisi, tak jak je navrženo, menšinu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP