(11.50 hodin)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Doležalovi. S faktickou poznámkou pan poslanec Martínek, připraví se pan poslanec Beneš.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážená paní předsedající, dovolím si vaším prostřednictvím vzkázat svému předřečníkovi, že zřejmě na rozdíl od něj vím velmi dobře, o čem hovořím, protože mj. jsem měl možnost tady s touto věcí aktivně pracovat, možná na rozdíl od něj.

Nicméně bych si dovolil jen krátkou poznámečku. Jeho řeč mě velmi zaujala, ale mrzí mě, že on byl jeden z těch, kteří tady ronili krokodýlí slzy nad možnými aktivitami a možným způsobem, jak by obce mohly ovlivňovat podnikatelské aktivity na svém území, a když má teď konkrétní příležitost, jak tuto záležitost udělat, tak jeho vystoupení a názory jsou spíše negativní a to je pro mne dost nepříjemné překvapení.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Faktická poznámka pan poslanec Doležal. Omlouvám se panu poslanci Benešovi, také na něj jednou dojde.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji, paní předsedající. Bohužel musím s politováním konstatovat, že pan kolega nepochopil, co jsem tady říkal. Nehodlal jsem zpochybňovat jeho předchozí činnosti. Rád ho seznámím se svými předchozími činnostmi a myslím, že jsem měl tutéž zkušenost jako on. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan poslanec Beneš, připraví se pan poslanec Pejřil.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Paní předsedající, páni ministři, dámy a pánové, když dovolíte, nebudu závodit, kdo má jaké větší zkušenosti. Dovolím si zamyslet se nad jednou elementární věcí. To, že se místní poplatky překlápějí na obecní daně - (Hluk v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím o klid!

 

Poslanec Miroslav Beneš: To, že se obecní poplatky nebo místní poplatky - myslím, že není zásadní spor, který přívlastek použijeme - překlápějí do obecní daně, je jedna věc. Druhá věc je, a myslím, že je třeba, abychom si to uvědomili, že celkový maximální objem těchto daní v tuto chvíli se bude zvyšovat ze 4 na 6 mld. Kč. Zdůrazňuji možný, protože u všech daní je vlastně uvedeno slůvko "až". To znamená, že se zvyšuje potenciální daňové zatížení každého občana v této zemi, aniž by bylo provázeno nižším daňovým zatížením o 2 mld. někde jinde. Myslím, že to je zásadní věc.

Druhá zásadní věc, kterou samozřejmě si dnes ještě příliš všichni neuvědomujeme, je, že zavádíme nového správce daně. Rozumím těm, kteří mají zkušenosti z velmi problematického a komplikovaného vymáhání ať už obecních, nebo místních poplatků, že volají po tom, aby byly snáze vymáhatelné. Druhá věc je, že tímto zákonem vytvoříme nových více než 6 tisíc správců daně v této zemi. V době, kdy tato sněmovna také projednává návrh zákona o finanční kontrole, kdy do finanční kontroly bude vstupovat Ministerstvo financí, které bude mít možnost kontrolovat každou korunu z veřejných peněz, a víme, že debata o tom, co jsou to veřejné peníze, dosud nebyla ukončena, to znamená, že nám přistupuje dalších několik tisíc správců daně, byť územně omezených na území obce, kde obec ve své samosprávné funkci může vyhlásit vyhláškou a stanovit obecní daně. Myslím, že je to věc, kterou starostové menších obcí žádným hlasitým halekání nevítají, protože vědí, že to není tak jednoduché. Z hlediska daňových poplatníků, z hlediska občanů této země to může znamenat, že do jejich obydlí, do jejich soukromí bude vstupovat nový správce daně. Nový správce daně, který v těch větších obcích asi nebude mít problémy s tím, naučit se, o co přesně jde, ale v menších obcích to v žádném případě nebude tak jednoduché.

Myslím, že argumenty, které zde uváděl pan poslanec Martínek pro zvyšování daně z reklamy, tedy regulaci reklamy, vycházejí trochu z takového dopisového adresování, kdy jsme adresáty dopisů, že je třeba snížit příjmy reklamních firem. Chtěl bych jen ubezpečit všechny ty, kteří volají po zavedení této daně, že ji opět zaplatí pouze a jedině spotřebitelé, v žádném případě ji nezaplatí reklamní společnosti. Regulace reklamy je možná podle stavebního zákona. Jestli to někdo neumí, jestli s tím někdo neumí zacházet, dovolím si, bude-li o to stát, mu předat své zkušenosti.

Dámy a pánové, myslím, že není vhodné zvyšovat daňové zatížení o 2 mld. Kč. Proto se přikláním k návrhu pana poslance Doležala. Jsem si vědom toho, že patrně tento hlas nezíská dostatečnou podporu. Proto se hlásím do podrobné rozpravy, abych případně navrhl převod správcovství daně z obcí na finanční úřady, tedy na instituce, které s tím mají zkušenost, které s tím umějí zacházet, a aby to bylo možné a aby to nebylo tak silně problémové, budu se snažit navrhovat i zrušení některých daní, tak jak v návrhu jsou - koneckonců jsem zde zaslechl, že se objeví daně další - aby administrativa s těmito daněmi spojená nepřekročila výrazným způsobem výnosy, které z těchto daní budou.

Prosím, abychom se všichni v klidu zamysleli nad touto argumentací. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Benešovi. Slovo má pan poslanec Pejřil.

 

Poslanec František Pejřil: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, pokládám celý blok zákonů vztahujících se k obcím, kolem obcí, kolem krajů, za velice důležitý, a proto jsem trochu smutný z toho, že vyvolává tak malou pozornost. Ale bude to asi tím, že jsem starosta menší obce, obce Mokrá-Horákov na jižní Moravě, která má 2 500 obyvatel. Říkám to proto, aby kdo chce poslouchat, slyšel názor starosty, který myslím, že není jen můj, ale starostů jako takových, protože se účastním jednání starostů, klubu starostů, setkání starostů.

Současná praxe správních poplatků je podle mého názoru správná. Předkladatelé tvrdí, že se posílí samospráva tím, že zastupitelé mohou více rozhodovat o výši a druhu daní. Já v tom však vidím větší zvyšování daňové zátěže občanů. Jedná se podle mého názoru o socializující prvky, o snahu o stavění mantinelů, jedná se naopak o omezování rozhodování zastupitelstva. Pan poslanec Doležal mluvil konkrétně k jednotlivým daním, takže vás nechci tímto zdržovat. Chci pouze upozornit na tu daň, o které mluvil naposled, a to byla daň infrastruktury, která je opravdu velice špatně pojatá v novém návrhu zákona. Podporuji také myšlenky, které zde říkal pan poslanec Beneš.

Navrhoval jsem zamítnutí tohoto návrhu zákona v prvním čtení. Podporuji jeho zamítnutí ve druhém čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Pejřilovi. Do obecné rozpravy se dále hlásí pan poslanec Urban.

 

Poslanec Milan Urban: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, chtěl bych velmi krátce reagovat na vystoupení pana kolegy Beneše, resp. na jeho avizovaný případný návrh, aby správcem daně, pokud bude schválena, byly příslušné orgány státu, tj. finanční úřady. Souhlasím s tím, že by - pokud tato daň projde - mohla existovat jednotná správa této daně. Chtěl bych říci, že by bylo dobře zamyslet se nad variantou, že naopak i správce daně z nemovitosti by mohla být příslušná obec.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP