(11.30 hodin)

(pokračuje Buzková)

Dalším bodem je…

Pan poslanec Vidím jako předseda volební komise má slovo.

 

Poslanec Jan Vidím: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, Poslanecká sněmovna zařadila nové dva body - volba členů stálé komise Poslanecké sněmovny pro bankovnictví, resp. ustavení stálé komise Poslanecké sněmovny pro bankovnictví, a volba předsedy stálé komise Poslanecké sněmovny pro bankovnictví. Vyhlašuji tímto lhůtu pro podávání návrhu na členy a předsedu této komise do pátku do 15.00 hodin.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Dalším bodem je bod

 

31.
Vládní návrh zákona o obecních daních a o změně některých souvisejících zákonů (o obecních daních)
/sněmovní tisk 582/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede její místopředseda a ministr financí Pavel Mertlík, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, vládou předložený návrh zákona o obecních daních se po projednání ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a ve výboru rozpočtovém dostává nyní ke druhému čtení. Nechci opakovat důvody, které vedly k předložení tohoto návrhu zákona do Parlamentu České republiky, ty jsem uvedl před rozpravou či v rámci rozpravy k prvnímu čtení. Chtěl bych zdůraznit, že cílem předkládaného návrhu je vytvořit soustavy obecních daní, které budou daňovým příjmem obcí, a to příjmem, na jehož výši budou mít obce přímý vliv tím, že stanoví konkrétní sazby těchto daní a osvobození, popř. jejich snížení nebo prominutí. Návrhem zákona je obcím dána možnost získávat vlastní finanční prostředky a ovlivňovat jejich výši podle místních podmínek a potřeb. Rovněž výkon správy obecních daní bude v kompetenci obcí.

Výbory Poslanecké sněmovny Parlamentu, které zákon projednaly ve svých usneseních, doporučují Poslanecké sněmovně jeho schválení a současně navrhují některé změny a doplnění. Dovolte mi proto, abych se k těmto návrhům vyjádřil.

Zejména se jedná o pozměňovací návrh výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, který se týká vymezení osoby poplatníka a termínu splatnosti daně z odpadů. Obdobný pozměňovací návrh předložil rovněž rozpočtový výbor, který v návrhu vymezil i dlouhodobý pobyt a jiné termíny splatnosti daně. Domnívám se, že ve formě, ve které upravil tento bod rozpočtový výbor, je návrh lepší, a doporučuji Poslanecké sněmovně vzít za základ v tomto bodě tento návrh rozpočtového výboru.

Dále bych se chtěl vyjádřit ke snížení horní hranice sazby daně ze vstupného z 20 % na 5 % pro poplatníky, kteří nejsou založeni na podnikání a provozují činnosti v oblasti sportu, tělovýchovy a mládeže. Domnívám se, že tento návrh je nesystémový, a jako takový jej nedoporučuji. Nedoporučující stanovisko vyplývá z podstaty obecních daní, tedy daní lokálních, u kterých je v pravomoci obce, a nikoli státu stanovit v obecně závažné vyhlášce pro určitou činnost sazbu daně v různé výši, popř. určitou činnost od daně osvobodit. Čili pokud se obec rozhodne tuto daň třeba vůbec nevybírat, může to učinit svým vlastním rozhodnutím, reglementace státu v této věci není důležitá.

Zásadně nesouhlasím s pozměňovacím návrhem na vypuštění daně z výherních hracích přístrojů a nahrazení výnosu z této daně správním poplatkem za vydání povolení k provozování výherního hracího přístroje a zavedení nového správního poplatku za využívání vydaného povolení. Přijetím takového návrhu by došlo k narušení samotné podstaty správních poplatků, neboť předmětem správních poplatků jsou pouze úkony orgánů státní správy ve správním řízení, nikoli následné využití povolení k určité činnosti. Původní vládní návrh, který předpokládá řešení tohoto problému - daní z výherních hracích přístrojů - je tedy podstatně technicky legislativně, ale i věcně kvalitnější.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Mertlíkovi. Vládní návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, jejichž usnesení byla rozdána jako sněmovní tisky 582/1 a 3.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Vlastimil Tlustý.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, rozpočtový výbor k tomuto vládnímu návrhu zákona po poměrně vzrušené a opakované diskusi přijal usnesení, kterým v tisku 582/3 doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas, a následuje seznam přijatých připomínek, které jsou zároveň pozměňovacími návrhy pro dnešní druhé čtení.

Při rozpravě zazněly návrhy nejenom na zásadní změny této předlohy. Je to celkem logický důsledek toho, že dochází k zavedení nového typu daní, které zčásti nahrazují místní poplatky, zčásti se jedná o zavedení nových daní, a tudíž o zvýšení daňové zátěže občanů. Pozměňovací návrhy předpokládám, že i v dnešní rozpravě budou směřovat jak k zamítnutí celé této předlohy, tak k vyloučení z této předlohy právě ustanovení, která zvyšují daňovou zátěž občanů. Stejně tak lze předpokládat, že se i na plénu zopakují tytéž pozměňovací návrhy, které rozpočtový výbor přijal a které jsou obsaženy v tisku 582/3 v modifikacích, které při jednání rozpočtového výboru byly předloženy nebo avizovány.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Tlustému. Nyní prosím, aby nás o jednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí informoval zpravodaj pan poslanec Miroslav Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Vážená paní předsedající, páni ministři, dámy a pánové, stejně jako předseda rozpočtového výboru bych si dovolil spíše upozornit na sněmovní tisk 582/1, který vám byl doporučen, a protože tam došlo k jedné chybě, tak bych si dovolil provést legislativně technické doplnění na str. 2, kde v bodě 8, který mění nově textaci odst. 4, vypadlo oproti usnesení výboru slůvko "až", neboť celá konstrukce je dělána tak, že se jedná o maximální sazbu až 620 Kč, čili za slůvko "činí" je nutné doplnit slovo "až".

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Benešovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Radko Martínek, kterému udílím slovo.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, návrh zákona, který máme před sebou, je myslím velmi výrazný a významný počin, který mění současnou praxi správních poplatků na obecní daně. Myslím si, že je to krok správnou cestou. Vzhledem k tomu, že tuto materii jsme probírali ve sněmovně již jednou, považuji také za správné, že Ministerstvo financí při druhém návrhu, který předložilo, se poučilo z diskuse, která byla při prvním projednávání ve sněmovně vznesena, a provedlo několik zásadních změn.

Já osobně považuji, tak jak jsem to říkal již při předcházejícím projednávání, tuto daň, resp. tento zákon za velmi významný proto, že velmi posiluje samosprávu a posiluje její funkce v tom slova smyslu, že obecní zastupitelstva budou rozhodovat o některých poplatcích občanů, a to formou daně, která jim umožňuje také na druhé straně v případě neplacení těchto poplatků získat lepší a výraznější systém, jakým postupovat proti těmto neplatičům.

V novém zákoně je několik novinek proti stávajícímu stavu, z nichž za nejvýznamnější považuji daň jednak infrastrukturní, a samozřejmě také velmi významná je daň z odpadu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP