(15.20 hodin)

(pokračuje S. Němec)

Tyto technologie nejenže jsou dnes perspektivní a ekonomicky efektivní, ale rovněž šetrné k životnímu prostředí, takže vás prosím o podporu tohoto formulačního návrhu.

Druhý a třetí pozměňovací návrh se týká náhrad za event. škodu, kterou může způsobit průzkum zemědělských půd prováděný státem, kdy v § 14 zákon stanovuje sankce za odmítnutí součinnosti pro majitele zemědělské půdy nebo podnikatele nebo znemožnění odběru vzorků pro agrochemické zkoušení půd.

Dovoluji si tedy podat návrh k § 10, kde v odstavci 5 zákona o hnojivech se doplňuje text: Za případnou škodu na pozemcích či porostech způsobenou těmito úkony pověřená osoba poskytne tomu, komu byla škoda způsobena, náhradu.

Obdobný pozměňovací návrh k § 11, kdy v odstavci 3 zákona o hnojivech se doplňuje text: Za případnou škodu na pozemcích či porostech způsobenou těmito úkony pověřená osoba poskytne tomu, komu byla škoda způsobena, náhradu.

Zdůvodnění jsem již říkal. Pokud zákon stanoví vlastníkovi či uživateli pod sankcí povinnost strpět úkony nutné k odběru půdních vzorků, měl by i ošetřit jeho práva proti případným škodám.

Čtvrtý pozměňovací návrh se týká části druhé komplexního pozměňujícího návrhu zemědělského výboru, který se týká zákona o Pozemkovém fondu, kde navrhuji v bodu č. 2 f) vypustit slova "z let 1998 - 1999".

Odůvodnění: Jedná se o realizaci již schválené změny rozpočtu Pozemkového fondu. Konkrétně zde uvolněné částky na řešení přebytku mléčného tuku, to znamená másla, jako mimořádné dotace pro Státní fond tržní regulace. Realizace původně navrženého znění, to znamená s označením let 1998 - 1999, by znamenala, že prostředky uvolněné k řešení situace na mléčném trhu by nepřinesly patřičný efekt ani by nemohly být zcela využity, protože zásoby mléčného tuku z let 1998 - 1999, to znamená másla, byly již samozřejmě dávno obnoveny a fyzicky nahrazeny máslem vyrobeným později. Tudíž striktně vzato vlastně není možné na ně poskytovat jakékoliv prostředky.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má pan kolega Pešek, poté pan zpravodaj.

 

Poslanec Pavel Pešek: Pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, mám pozměňující návrh k usnesení zemědělského výboru k části druhé - změny zákona o Pozemkovém fondu České republiky, kde by se doplnil nový bod, který zní: V § 2 a) se doplňuje odstavec 3, který zní: Prodeje nemovitostí podle odstavce 2 jsou osvobozeny od daně z převodu nemovitostí podle zvláštního právního předpisu - odkaz 5. Odkaz pod čarou 5 zní: Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí, ve znění zákona 18/1993 Sb., 322/1993 Sb., 42/1994 Sb., 72/1994 Sb., 85/1994 Sb., 113/1994 Sb., 248/1995 Sb., 96/1996 Sb., 203/1997 Sb., 151/1997 Sb., 227/1997 Sb., 169/1998 Sb., 95/1999 Sb. a zákona 27/2000 Sb.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Pan poslanec Grüner se hlásí do podrobné rozpravy. Žádnou další přihlášku nemám.

 

Poslanec Václav Grüner: Můj pozměňovací návrh se týká účinnosti zákona. Článek 2 zní: Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2001 s výjimkou části druhé, která nabývá účinnosti dnem vyhlášení, a s výjimkou článku 1 bodu 4 a) a 12, které nabývají účinnosti dnem, kdy vstoupí v platnost smlouva o přistoupení České republiky do Evropské unie. Tolik pozměňující návrh.

Dal bych návrh na doprovodné usnesení k zákonu. Návrh doprovodného usnesení zní: Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby uložila ministrovi zemědělství realizovat usnesení Poslanecké sněmovny o rozpočtu Pozemkového fondu na rok 2000.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Poslední výzva těm, kteří chtějí vystoupit v podrobné rozpravě, zůstává nevyslyšena. Proto podrobnou rozpravu končím a tím končím i druhé čtení tohoto návrhu zákona.

Vážené kolegyně a kolegové, je 15.25 hodin, v 16.00 hodin začíná blok interpelací. Znamená to, že máme zhruba 35 minut, které bychom mohli vyplnit projednáváním bodu

 

53.
Vládní návrh zákona o zřízení Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně
/sněmovní tisk 644/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády tento návrh by měl uvést ministr školství, mládeže a tělovýchovy Eduard Zeman, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Eduard Zeman: Pane předsedající, dámy a pánové, je to pokračování celé řady, která začíná na začátku 90. let, kdy byl zájem na vzniku regionálních univerzit. Tento zájem byl ve dvou etapách zčásti již naplněn. S přechodem na nové kraje samozřejmě narůstá další poptávka v centrech těchto nově vzniklých krajů. Jedním z nich je i Zlín.

Celý připravený materiál je v podstatě nekonfliktní, bezrozporný. Univerzita je zřizována z převedených částí stávajících univerzit. Funguje to na základě dohody, není tam žádný konflikt. Doporučuji ke schválení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Michaela Šojdrová.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, dovolte, abych se krátce vyjádřila jako zpravodaj k návrhu zákona, kterým nám vláda předkládá vznik Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Jak už uvedl pan ministr, jde skutečně o završení dlouhodobého úsilí členů akademické obce zlínských fakult a také představitelů institucí zlínského regionu. Jedná se o v současné době dvě fakulty - fakultu technologickou a fakultu managementu a ekonomiky. S tímto postupem vyjádřily souhlas všechny potřebné orgány. Mám tím na mysli akademické senáty fakult, akademický senát vysoké školy v Brně, jehož součástí zatím tyto fakulty jsou. Souhlas vyjádřila také správní rada VUT Brno. Připomenu, že souhlas a podporu tomuto projektu a tomuto zákonu vyjádřila také akreditační komise. Její vyjádření není uvedeno v důvodové zprávě, nicméně je podmínkou pro vznik vysoké školy.

Finanční nároky spojené se vznikem univerzity nejsou nějak významné, protože se nejedná o vznik nových kapacit. Důvodová zpráva uvádí 3,9 milionu.

Nebudu zbytečně prodlužovat toto úvodní slovo, protože - jak již řekl pan ministr - nejedná se o zákon, který by měl být konfliktní, nicméně se jedná o určitý precedens. Je to v podstatě první zákon, kterým takto dáváme vznik veřejné vysoké škole. Proto je možné, že v rámci projednávání ve výboru může dojít k některým legislativně technickým úpravám tak, aby vznik univerzity ve Zlíně nebyl z legislativních - to znamená z formálních - důvodů nějak zpochybněn. Doporučuji tedy propustit tento návrh zákona do druhého čtení a projednat jej ve výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. To je zatím všechno.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP