(16.00 hodin)

(pokračuje Motejl)

Možná že by se slušelo, abych jako předkladatel složil účty z toho, proč došlo k tak velkému množství pozměňovacích návrhů, zejména pak, proč došlo k tak velkému množství pozměňovacích návrhů, se kterými vyslovím svůj souhlas a jejich přijetí doporučím.

Novela obchodního zákoníku je asi jedno z největších legislativních děl posledního údobí a je to norma, která - ačkoli je pouhou novelou - má zásadní význam pro podnikatelský a obchodní život této společnosti na jedné straně a pro skutečné přiblížení našeho práva komunitárnímu právu na straně druhé. Je produktem dlouhých konzultací a dílem skupiny odborníků, kteří s plným vědomím mimořádné odpovědnosti a s přihlédnutím k neobyčejné složitosti, jak legislativně vyjádřit některé problémy, které právě požadavek aproximace nastolil, hledali výrazy, které by odpovídaly na jedné straně naší právní tradici a na druhé straně modernímu právnímu řádu. Odtud se dá také vysvětlit, že většina pozměňovacích návrhů, které jsou schvalovány a kvitovány, má ve své podstatě spíše legislativně technický nebo zpřesňující či vymezující charakter, že tedy nejde o žádné řekl bych problémy zásadního obratu.

Na druhé straně ovšem přiznávám, že v průběhu vašeho hlasování k některým pozměňovacím návrhům vyslovím za předkladatele odmítavé stanovisko. Učiním tak především proto, že jakkoli chápu skupinové nebo některé okrajové zájmy, které inspirují pozměňovací návrhy, které jsou předkládány, stejně jako byly předkládány tyto a podobné pozměňovací návrhy při projednávání této osnovy v obou výborech, zaujímám odmítavé stanovisko především právě z hlediska požadavků slučitelnosti či neslučitelnosti tohoto předpisu s komunitárním právem. Tady už nejde jenom o problém přijetí či přijetí České republiky do Evropské unie. Tady jde o to, aby náš obchodní a podnikatelský svět již nyní mohl reálně komunikovat s obchodním světem toho ohromného obchodního společenství, které je pro nás tak významné a které Evropská unie dneska představuje. Abychom tedy byli pro tento podnikatelský svět reálným a srozumitelným terénem, ku prospěchu nejen investorských zájmů západních investorů na území České republiky, ale především ku prospěchu našeho podnikatelského světa s možností realizovat v evropském kontextu svoje ekonomické projekty a plány.

Jedním z poměrně zásadních problémů co do četnosti pozměňovacích návrhů je otázka některých řekl bych zdánlivě formálních akcentů nové osnovy, akcentujících zejména nezbytnost veřejných listin jako podkladů pro záznamy a vklady do obchodního rejstříku a v tomto směru posílení významu notářských zápisů jako podkladů pro realizaci změn v právních úpravách obchodních společností. Je to téma, které bylo v průběhu celé přípravy této novely diskutováno, a musím zodpovědně prohlásit, že jakkoli zde stojí proti sobě dvě výkladové možnosti platné směrnice Evropského společenství, návrh, který byl osnovou předložen a na kterém setrvávám, vylučuje jakékoli pochybnosti a možnosti jiného výkladu než toho, který nám Evropská komise při opakovaných konzultacích rozhodně doporučila a schválila. Nejde tedy o žádný skupinový zájem skupiny notářů, nejde o žádný politický princip, jde o to, mít skutečnou jistotu, že tato norma Evropskému společenství a Evropské komisi v plném rozsahu vyhoví.

Obdobně musím s určitým politováním z pochopení pro vnitřní poměry a aktuální situaci tohoto státu odmítnout a nedoporučit, právě pro typicky netržní projevy, některé pozměňovací návrhy, které se snaží při této příležitosti řešit některé otázky bytového družstevnictví nebo ochrany zemědělského trhu, protože se jedná o návrhy, které skutečně činí na tomto poli celou normu neslučitelnou s komunitárním právem a které by do značné míry popřely myšlenku obchodního zákoníku jako takového.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře.

Nyní dávám možnost vystoupit se závěrečným slovem panu zpravodaji. - Pan zpravodaj vystoupit nehodlá se závěrečným slovem, prosím ho tedy, aby nás nejprve seznámil s návrhem procedury, kterou se budeme řídit při hlasování o pozměňovacích návrzích.

 

Poslanec Milan Zuna: Vzhledem k velkému množství pozměňovacích návrhů doporučuji tuto proceduru, která vychází z § 72 jednacího řádu.

Za prvé navrhuji, aby bylo hlasováno o pozměňovacích návrzích pod bodem D jako o celku. To jsou pozměňovací návrhy ústavně právního výboru, které zahrnují v sobě všechny pozměňovací návrhy hospodářského výboru, z nichž u některých došlo jen k drobné modifikaci, která nemění smysl pozměňovacích návrhů.

Potom navrhuji hlasování o pozměňovacích návrzích pod bodem C i s dodatkem, který jsem teď přednesl, jako o celku, protože tady se jedná o drobné legislativní změny.

Dále pak navrhuji, aby bylo hlasováno v pořadí tak, jak pozměňovací návrhy předkládají jednotliví poslanci. S tím, aby bylo hlasováno přednostně o pozměňovacích návrzích ÚPV, souhlasí jak zpravodaj hospodářského výboru, tak předkladatel.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano, děkuji, pane poslanče. Tolik tedy návrh procedury.

Měl jsem avizovánu přihlášku pana kolegy Pilipa nejdříve, ale prosím ho o chviličku posečkání, protože přednost má teď pan kolega Filip. Po něm bude hovořit pan kolega Pilip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající. Já mám jeden návrh, který se týká procedury. Chtěl bych, aby celý ten návrh, který se týká ÚPV, byl hlasován s výjimkou bodů 35, 46, 74, 77, 128 a 196. Panu zpravodaji to předám.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, prosím ještě jednou pana zpravodaje, abych si mohl tento postup poznamenat. (Zpravodaj poslanec Zuna si vyžádal zopakování návrhů poslancem Filipem.)

 

Poslanec Vojtěch Filip: Pane předsedající, jde o body 35, 46, 74, 77, 128 a 196. Jsou to body usnesení ÚPV.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano, znamená to tedy, že toto jsou body, které by měly být hlasovány zvlášť, samostatně.

Nyní promluví pan kolega Pilip a po něm pan kolega Němec.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP