(17.30 hodin)

(pokračuje Gross)

Co se týče policejních sil, předpokládáme, že na bezpečnostních opatřeních, která budou začínat již několik dní před samotným začátkem zasedání MMF, se budou podílet jak Hlavní správa hl.m. Prahy, tak i všechny krajské správy Policie České republiky s tím, že celkový počet policistů, který bude k dispozici v hlavním městě Praze pod jednotným velením, bude zhruba 11 000 a předpokládá se, že v bezprostřední blízkosti Prahy budou rychle mobilizovatelné zálohy policie ještě v počtu několika tisíc příslušníků Policie ČR.

Co se týče bezpečnostního zajištění teritoria, protože samozřejmě takováto velká koncentrace sil a prostředků bude znamenat, že ostatní části České republiky budou do určité míry z bezpečnostního hlediska odkryté, zvažujeme jednu alternativu, na které jsem se já s panem ministrem obrany shodl, ale bude muset být učiněno vše v souladu se zákonem, tzn. bude muset být vydáno nařízení vlády České republiky, které by v souladu se zákonem o Policii ČR vedlo k tomu, že příslušníci Armády ČR v činné službě budou povoláni k činnosti příslušníků pořádkových sil Policie České republiky. Aby bylo zcela zřejmé, nemělo by se jednat o opatření, které by vedlo k nasazení vojáků v hlavním městě Praze, to v žádném případě, a to z důvodů, které řeknu za krátkou chvíli, ale jedná se o to, aby byla vidět státní represivní moc v prostoru celé České republiky, aby prostě - když to řeknu trochu vulgárně - ta skupina obyvatel, která je zvyklá porušovat zákony a považuje to za jakousi svoji běžnou činnost, neměla pocit, že v okamžiku, kdy drtivá většina nebo velké množství policistů je v Praze, tak ve zbytku republiky mohou dělat, co chtějí. Příslušníci Armády České republiky budou vykonávat službu pořádkové policie a podle zákona budou mít příslušníci Armády ČR všechny pravomoci příslušníků Policie ČR. Tím by mělo dojít k zajištění toho, aby nedošlo ve zbytku republiky k nějakému výraznému nárůstu nápadu trestné činnosti.

Pokud jde o důvod, proč nechceme, aby v Praze zasahovali příslušníci Armády České republiky, to je důvod zcela zjevný: proto, že nejenže by to nepochybně nebylo dobré v souladu s posláním Armády ČR, ale je zde i druhý důvod. To je součást už do určité míry i otázky pana místopředsedy Langra, jak bude zajištěna profesionalita těch příslušníků policie, kteří se budou podílet na případných zásazích v hlavním městě Praze. Chci informovat sněmovnu, že se nebude v rámci těch 11 000 příslušníků policie jednat o jakýsi sběr pochůzkářů, když to řeknu takovýmto jemně vulgárním způsobem, ale bude se jednat o 11 000 příslušníků Policie České republiky dostatečně secvičených v rámci svých útvarů. Jsou to příslušníci policie, kteří jsou schopni zasahovat pod tzv. jednotným velením, to znamená, že zde bude taková koncentrace sil, ze které by za normálních okolností měl jít až trochu strach, pokud by takováto koncentrace nastala v jiné době než při tak výjimečné situaci, jako je okamžik zasedání MMF. To znamená, že jednotlivé jednotky jsou dostatečně dobře secvičeny, výcvik probíhá vcelku permanentně. Samozřejmě --a nemá smysl to tajit - případné předpokládané mimořádné události v hl. m. Praze v uplynulých měsících byly také jako sekundární efekt při přípravě bezpečnostních opatření, snažili jsme se seznámit příslušníky zásahových jednotek a pořádkových sil z jiných krajských správ s tím, jaká je situace v Praze, aby se seznámili s atmosférou, aby se seznámili s prostředím, aby měli určitou místní znalost. Především se to týká velících důstojníků, kteří samozřejmě budou muset mít schopnost rozhodovat v poměrně krátké době.

Co se týče taktiky, kterou policie připravuje, my máme stanoveny dva základní směry, které budeme chtít aplikovat. Předpokládá se, pokud se stále bavíme pouze o masovém narušení veřejného pořádku, že k němu může docházet takovým dvojím základním způsobem. Buď může dojít k masovému narušení veřejného pořádku v jednom místě, kde dojde k poměrně silné koncentraci lidí, kteří budou takto porušovat zákony, a síla a prostředky policie musejí být schopny se vypořádat s takovouto vysokou mírou koncentrace těchto lidí, anebo může dojít k lokálním konfliktům, k lokálnímu narušování veřejného pořádku na mnoha místech v Praze, případně v okolí, a síly a prostředky musejí být schopny zvládat i zásahy v několika místech najednou. K tomu je výcvik směřován. I ten zásah v několika místech najednou by měl mít charakter zásahu pod jednotným velením.

Co se týče konkrétních otázek, které zde zazněly, jak je zajištěna koordinace státních institucí, zde jsou dvě polohy. Vláda jmenovala vládního zmocněnce, který má ve své kompetenci zajišťování koordinace všech státních institucí k přípravě na zasedání MMF. Jeho kompetence samozřejmě se dostávají do určitých problémů v té oblasti bezpečnostních opatření, protože zde máme dvě polohy. Máme zde polohu organizačního zajištění, určité řekněme politické přípravy, kdo přijede, jaká jednání se zde budou odehrávat, a organizačně technické zázemí pro toto jednání.

Pokud jde o bezpečnostní opatření, poté co jsem přišel do úřadu, byla to jedna z prvních věcí, o kterou jsem se zajímal. Myslím, že policie udělala dost velký kus práce již v minulosti na přípravě těchto bezpečnostních opatření, ale pravdou je, že tato bezpečnostní opatření nejsou jen záležitostí Policie ČR, je to samozřejmě záležitost všech složek integrovaného záchranného systému, je to záležitost komunikace s Městskou policií hl. m. Prahy, je to záležitost komunikace se zpravodajskými složkami, je to záležitost komunikace např. s celníky, je to záležitost komunikace se zahraničními bezpečnostními službami, takže ten záběr je poměrně široký a samozřejmě role vládního zmocněnce v tomto směru, ať se nám to líbí nebo nelíbí, je do značné míry omezená. Proto jsem se rozhodl k tomu, že bude vytvořen určitý koordinační tým pro přípravu těchto bezpečnostních opatření s tím, že ministr vnitra má k dispozici instituci, která se nazývá krizový štáb ministra vnitra. Tato instituce bude v nejbližších dnech aktivována k tomu, aby nejprve složky spadající do působnosti ministerstva vnitra, a to buď přímo organizačně, nebo které pod něj spadají z kompetenčního zákona, jako jsou třeba složky integrovaného záchranného systému, tak aby tady došlo k určité spolupráci s tím, že ministr vnitra podle statutu krizového štábu ministra vnitra má možnost přizvat i představitele jiných orgánů státní správy, takže ti, co nespadají do působnosti podle statutu, budou přizváni k tomuto jednání na základě možnosti, kterou ministr vnitra má. Neznamená to, že by se do této doby nic podobného neuskutečnilo. Již jsme takováto dvě dílčí jednání měli, ale neměla ten statut krizového štábu ministra vnitra, to znamená běžná koordinace nebo určitá pravidla hry a rozdílení úkolů nastalo, ale myslím, že přichází fáze, kdy bude zapotřebí to zastřešit institucí, která má svoji jasnou oporu.

Co se týče záležitostí sběru zpravodajských informací, tak je to tuším dva dny, co zasedal orgán Rady bezpečnosti státu - výbor pro zpravodajskou činnost. Tento výbor pro zpravodajskou činnost odsouhlasil pracovní skupinu, která je podřízena ministru vnitra, kde by měli být zástupci příslušných zpravodajských služeb k tomu, aby docházelo k určitému přenosu informací z těchto zpravodajských služeb k té instituci, která na základě vyhodnocení takovýchto informací bude připravovat konkrétní bezpečnostní opatření. Takže tato záležitost běží po této linii s tím, že určité jednání tohoto druhu, kde jsme se pouze bavili o formě, nikoli o obsahu některých informací, již proběhlo v minulosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP