(10.50 hodin)

(pokračuje Rujbrová)

Navrhuji tedy, aby v § 61 odst. 2 písm. e) byla číslovka 20 000 nahrazena číslovkou 10 000.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji paní kolegyni Rujbrové. Slovo uděluji panu poslanci Jiřímu Havlíčkovi, připraví se pan kolega Jiří Václavek.

 

Poslanec Jiří Havlíček: Pane předsedající, dámy a pánové, můj pozměňovací návrh bude velmi krátký. Navrhuji v bodu 73 § 50 odst. 1 ve druhém řádku číslovku 1 42(?) nahradit číslem 1 a dále dle návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Jako poslední písemně přihlášený je pan poslanec Jiří Václavek, kterému uděluji slovo.

 

Poslanec Jiří Václavek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v usnesení rozpočtového výboru jsem byl jako zpravodaj k novele zákona o politických stranách pověřen návrhem, který snižuje náklady státu spojené s volbami a vyplývajícími(-ící?) z volebního zákona. Text pozměňovacího návrhu zní: V bodu 119 vládního návrhu se doplňuje věta "číslovka 90 se nahrazuje číslovkou 30".

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: O slovo ještě požádal zpravodaj pan poslanec Koudelka.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: Dovolím si přednést ještě jeden pozměňovací návrh, který se váže k pozměňovacímu návrhu pana kolegy Beneše. Pozměňovací návrh k § 27 zní:

Poslední věta se nahrazuje větou "Všechny zvláštní okrsky v zahraničí jsou podřazeny pod volební kraj, kde státní volební komise zjistí nejmenší podíl odevzdaných hlasů z celkového počtu voličů zapsaných ve volebních seznamech."

§ 8 odst. 2 písm. i): určuje volební kraj, kterému jsou podřazeny zvláštní volební okrsky v zahraničí pro volby do Poslanecké sněmovny.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že Poslanecká sněmovna přijala usnesení, ve kterém konstatuje, že je možné podávat také některé pozměňovací návrhy v  písemné formě bez přednesení ve sněmovně, ovšem že takovýto návrh musí být předán zpravodaji a rozdán prostřednictvím Kanceláře sněmovny všem poslancům do ukončení rozpravy, a takováto situace nastala v první fázi, nicméně v druhé fázi, tzn., že by tyto materiály měly být rozdány písemně do lavic, nenastala, přeruším v tuto chvíli projednávání tohoto bodu v rámci podrobné rozpravy do doby, než budou tyto písemné materiály a dva pozměňovací návrhy rozdány. Potom se vrátíme k takto přerušené rozpravě a budeme v ní pokračovat, resp. ji ukončíme.

Smyslem mého počínání je minimalizovat možné protesty a námitky některých kolegyň a kolegů v tom smyslu, že nebylo respektováno usnesení Poslanecké sněmovny. V tuto chvíli vám děkuji za pochopení.

Přerušuji projednávání bodu 44 a zahajuji projednávání bodu 35, kterým je

 

35.
Vládní návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon ČNR č. 1/1993 Sb.,
Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb.,
a ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky
/sněmovní tisk 502/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády uvede místopředseda vlády Pavel Rychetský a ministr obrany Vladimír Vetchý.

 

Místopředseda vlády Pavel Rychetský: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, myslím, že vás ušetřím úvodního slova, které by v sobě zahrnovalo obsah předloženého návrhu ústavního zákona, s ohledem na to, že k tomuto návrhu již proběhla dostatečná rozprava v prvním čtení. Návrh byl přikázán třem výborům - zahraničnímu, pro obranu a bezpečnost a ústavně právnímu.

Výbor zahraniční doporučuje schválit návrh zákona ve znění předloženém v poslaneckém tisku, výbory ústavně právní a výbor pro obranu a bezpečnost navrhují takové pozměňovací návrhy, které jsou možné. Upozorňuji jen, že ve dvou případech se tyto pozměňovací návrhy vzájemně vylučují. V jednom případě jde o to, že vládní návrh předpokládá, že by se přijetím této novely ústavy o vyslání českých ozbrojených sil mimo území, o přijetí ozbrojených sil jiných států na našem území hlasovalo v obou případech v obou komorách stejným kvorem, tj. nadpoloviční většinou všech poslanců. To je změna. Dnes se toto kvorum vyžaduje pouze pro vysílání vojsk. Ústavně právní výbor navrhuje, aby se v obou případech požadovalo stejné kvorum a aby se požadovalo i pro případy zapojení České republiky do obranných systémů mezinárodních organizací, jichž je Česká republika členem. Výbor pro obranu a bezpečnost ale požaduje ponechat dosavadní text.

Druhý rozdíl je v datu účinnosti ústavního zákona. Je nepochybné, že nelze ponechat to, co je ve vládním návrhu, kde se předpokládá nabytí účinnosti 1. července, neboť nelze odhadnout, v jaké lhůtě bude jednat Senát, když není vázán žádnou lhůtou u ústavního zákona. Ústavně právní výbor navrhuje, aby ústavní zákon nabyl účinnosti prvním dnem třetího měsíce následujícího po dni vyhlášení, ale výbor pro obranu a bezpečnost navrhuje, aby ústavní zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení. Oboje je možné.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Jako druhý uvede tento návrh zákona ministr obrany Vladimír Vetchý.

 

Ministr obrany ČR Vladimír Vetchý: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, členství České republiky v mezinárodních organizacích, zejména v NATO, ale také v OSN, znamená převzetí a plnění řady závazků, mezi které náleží náš podíl na společné obraně, účast našich ozbrojených sil na mírových operacích, záchranných a humanitárních akcích a dále vytváření podmínek pro pobyt ozbrojených sil jiných států na území České republiky.

Při plnění mezinárodních závazků je Česká republika vázána vlastním právním řádem. Působení našich ozbrojených sil v zahraničí a ozbrojených sil jiných států na našem území vyžaduje podle Ústavy České republiky pro každý případ, i když se může jednat např. o naléhavou humanitární pomoc, shodný souhlas obou komor Parlamentu. K tomu je potřeba vzhledem k procedurálním zákonným pravidlům jednání určitý čas.

K překlenutí platného ústavního stavu přijímaly obě komory Parlamentu usnesení. Poslední usnesení Poslanecké sněmovny č. 519 je ze dne 22. října 1999 a usnesení Senátu č. 196 ze dne 18. listopadu 1999. Usnesení Senátu je časově omezeno do konce roku 2001. Senát požaduje v této věci novelizaci ústavy.

Cílem vládního návrhu ústavního zákona je problematiku řádným způsobem dořešit tak, aby byly vytvořeny ústavní podmínky pro rychlé operativní rozhodování při plnění závazků, které pro nás vyplývají z mezinárodních smluv a z členství v mezinárodních organizacích.

Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás jménem vlády požádat o projednání vládního návrhu ústavního zákona ve druhém čtení a o jeho podporu.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Tento návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání ústavně právnímu výboru, návrh iniciativně projednal také výbor pro obranu a bezpečnost a zahraniční výbor. Usnesení výborů byla rozdána jako sněmovní tisk 501/2 - 502/4.

Prosím, aby se slova nejprve ujal zpravodaj ústavně právního výboru poslanec Zdeněk Jičínský.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, jak bylo řečeno zástupcem předkladatele, ústavně právní výbor projednal tento návrh na své schůzi a přijal k tomu usnesení.

Pokud jde o usnesení výboru, v čl. 1 bod 2, vypadla změna, na které se ústavně právní výbor dohodl, aby slovo Parlament bylo nahrazeno slovy "obě komory Parlamentu".

V bodu 2 je bod 4 usnesení ÚPV formulován neúplně. Má tam být doporučeno ve shodě s přijatými změnami k předchozím odstavcům: Nahradit slova "o zapojení České republiky do obranných systémů podle rozhodnutí" slovy "o účasti České republiky v obranných systémech".

***




Přihlásit/registrovat se do ISP