(15.30 hodin)
(pokračuje Ouzký)
11. Krajský hygienik Brněnského kraje se sídlem v Brně pro území okresů Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov a Znojmo;
12. Krajský hygienik Olomouckého kraje se sídlem v Olomouci pro území okresů Jeseník, Olomouc, Prostějov, Přerov a Šumperk;
13. Krajský hygienik Ostravského kraje se sídlem v Ostravě pro území okresů Bruntál, Frýdek-Místek, Karviná, Nový Jičín, Opava a Ostrava-město;
14. Krajský hygienik Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně pro území okresů Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín a Zlín."
Odůvodnění: S ohledem na navrženou účinnost zákona k datu 1. 1. 2001 není nutno řešit počet a správní obvody krajských hygieniků do 31. prosince 2000. Ustanovení § 81 věta druhá není nutno změnit oproti předloženému vládnímu návrhu. Je však nutno změnit text přílohy č. 2 tak, jak uvádí poslední část bodu 23 usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví č. 126.
Za třetí. K § 82: Pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu pod bodem 23, jeho čtvrté části: Ve shora uvedené souvislosti, tj. se změnou textu přílohy č. 2 vládního návrhu zákona, dále navrhuji zrušit dosavadní čtvrtou část pozměňovacího návrhu pod bodem 23 usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví č. 126, kterou se doplňuje § 82 o nový odstavec 6.
Odůvodnění: S ohledem na to, že s účinností zákona bude působit v ČR 14 krajských hygieniků, a s ohledem na navrženou systematiku textu není možné tento pozměňovací návrh přijmout. Je však nutné upravit text § 82 odst. 1 vládního návrhu zákona, a to takto:
V § 82 se na konec odst. 1 doplňuje nová věta, která zní: "Okresní hygienici se dále nezřizují pro správní obvody okresních úřadů Karlovy Vary, Liberec, Pardubice, Jihlava, Olomouc a Zlín; působnost okresních hygieniků vykonávají ve správních obvodech těchto okresních úřadů krajští hygienici Karlovarského, Libereckého, Pardubického, Jihlavského, Olomouckého a Zlínského kraje."
Odůvodnění: s účinností zákona bude působit v ČR 14 krajských hygieniků a já se domnívám, že dosavadní vysvětlení bylo již dostatečné, nebudu ho proto opakovat.
Za čtvrté: K § 86. Dále je v souvislosti s rozšířením počtu krajských hygieniků nutno upravit § 86 takto:
V § 86 odst. 2 zní:
"(2) V sídlech okresních úřadů Karlovy Vary, Liberec, Pardubice, Jihlava, Olomouc a Zlín se okresní hygienické stanice nezřizují; město Ostrava nezřizuje Městskou hygienickou stanici. Úkoly těchto hygienických stanic plní krajské hygienické stanice, zřízené v sídlech příslušných krajských hygieniků."
Za páté K § 101. V § 101 se na konci textu odst. 1 zrušuje tečka a doplňují se slova: "nebo krajští hygienici, kteří vykonávají působnost okresního hygienika." Odůvodnění: úprava souvisí s předchozím paragrafem.
Pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu pod bodem 23 usnesení č. 126: Dále v souvislosti s § 101 předkládám pozměňovací návrh k pátému pozměňovacímu návrhu pod bodem 23 usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví č. 126, kterým se do § 101 vkládají nové odstavce 4 až 6. Úvodní větu vloženého odstavce 5 je nutno upravit takto: "Dnem účinnosti tohoto zákona práva a závazky včetně práv a povinností z pracovněprávních vztahů, které měly ke dni 31. prosince 2000".
Odůvodnění: Jestliže doplněný odst. 4 k § 101 stanoví, že okresní hygienické stanice zanikají k datu 31. prosince 2000, nelze převádět na nové subjekty práva a závazky, které by tyto v prosinci 2000 zaniklé subjekty měly mít k datu 1. ledna 2001. Termíny odstavců 4 a 5 je nezbytné sladit. Na druhé straně je třeba na začátek ustanovení odst. 5 vložit termín, kdy dochází k tomuto přechodu práv a závazků, a to je datum účinnosti zákona, tedy 1. leden 2001.
Za šesté K § 102. V § 102 odst. 1 větě první se slova "1. července 2000" nahrazují slovy "1. ledna 2001".
V § 102 odst. 1 větě první se slova "1. ledna 2000" nahrazují slovy "1. července 2002".
V § 102 odst. 2 se slova "1. července 2000" nahrazují slovy "1. ledna 2001".
V § 102 odst. 2 se slova "1. ledna 2002" nahrazují slovy "1. července 2002".
V § 102 odst. 3 větě první se slova "1. července 2000" nahrazují slovy "1. ledna 2001".
V § 102 odst. 3 věta první se slova "1. ledna 2002" nahrazují slovy "1. července 2002".
Odůvodnění: S ohledem na posunutí data účinnosti zákona se posouvají i data uvedená v § 102 návrhu.
Za sedmé. K § 103. V § 103 odst. 1 větě první se slova "1. července 2000" nahrazují slovy "1. ledna 2001". Odůvodnění je stejné jako v předchozím případě.
Za osmé. K § 104. V § 104 se slova "1. ledna 2002" nahrazují slovy "1. července 2002". Odůvodnění je stejné jako v předchozím případě.
Za deváté. K § 105. Pozměňovací návrh k poslední části pozměňovacího návrhu pod bodem 8 usnesení č. 126. Poslední část pozměňovacího návrhu pod bodem 8 usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví č. 126 se týká § 105 odst. 1. Navrhuji, aby v souvislosti s nově navrženou účinností zákona byl § 105 odst. 1 upraven takto:
"(1) Stavby zřízené před dnem 1. ledna 2001, které nesplňují hygienické požadavky stanovené v § 7 odst. 1, v § 13 odst. 1 a v § 23 odst. 3, musí být podle nich upraveny nejpozději do 1. července 2003."
Dále v souvislosti s navrženou účinností zákona navrhuji upravit odst. 2 ustanovení § 105 takto.
V § 105 odst. 2 se slova "1. července 2000" nahrazují slovy "1. ledna 2001".
V § 105 odst. 2 se slova "1. července 2001" nahrazují slovy "1. ledna 2002".
Za desáté. K § 106. V § 106 odst. 1 se slova "1. července 2000" nahrazují slovy "1. ledna 2001".
V § 106 odst. 1 část v textu za středníkem se slova "1. července 2001" nahrazují slovy "1. ledna 2002".
A konečně v § 106 odst. 3 se slova "1. července 2000" nahrazují slovy "1. ledna 2001".
Odůvodnění: S ohledem na posunutí data účinnosti zákona se posouvají i data uvedená v § 106 návrhu.
Děkuji vám za trpělivost.
Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Ouzkému a jako poslední bude hovořit pan poslanec Karel Vymětal. Pan poslanec Vymětal tu zřejmě není, přišel tedy o možnost svých zásadních připomínek, které si objednal, že řekne až po vystoupení pana poslance Ouzkého. - Není tu, nedá se nic dělat, já musím ukončit podrobnou rozpravu. - (Poslanec Karel Vymětal vbíhá do sněmovny.)
Myslíte, že mám panu poslanci prominout jeho pozdní příchod? Já tedy lidumilně (veselí ve sněmovně) řeknu, že si to zaslouží. Prosím tedy, pane poslanče, máte slovo. Ale je to ponaučení, pane poslanče, ano?
Poslanec Karel Vymětal: Já děkuji, pane předsedo, za slovo. Dámy a pánové, já se pokusím to panu předsedovi vrátit tak, abych to stihl do času.
Předseda PSP Václav Klaus: Vy chcete mluvit 21 minut, pane poslanče?
Poslanec Karel Vymětal: Nikoli, ale sleduji některé připomínky pana předsedy o dlouhých pozměňovacích návrzích, které by bylo třeba řešit nějakým způsobem, a já bych proto chtěl jenom říci, a to pro všechny, že sněmovna to řešeno už má, je třeba jen si to připomenout a podle toho se chovat.
Připomenu tedy usnesení Poslanecké sněmovny č. 248 z 9. schůze 26. února 1997, kdy Poslanecká sněmovna stanovila podle § 1 odst. 2 zákona o jednacím řádu podrobnější pravidla svého jednání takto - jde o článek 3: "Návrhy nebo jejich části podle § 63 zákona je možno podat také písemně bez přednesení ve sněmovně. Takový návrh musí být předán zpravodaji a rozdán prostřednictvím Kanceláře Poslanecké sněmovny všem poslancům do ukončení rozpravy. O podání takového návrhu informuje sněmovnu v rozpravě navrhovatel nebo zpravodaj."
Je možné, abychom si to všichni připomněli a tím zjednodušili naše jednání.
A teď mi dovolte přednést jeden pozměňovací návrh, který je pozměňovacím návrhem k návrhu pana poslance Ouzkého a týká se účinnosti vládního návrhu zákona.
***