(9.50 hodin)
(pokračuje M. Kučera ml.)
Pokud se nám podařilo a zadali jsme zhodnocení vládního návrhu zákona nezávislé právní agentuře v Bruselu, tak jsme včera dostali znění tohoto zhodnocení, zda jde o soulad či nesoulad s legislativou Evropské unie. Dovolím si vám z této práce, kterou vypracovala agentura Bureau Européen de Recherches z Bruselu, ocitovat část závěru a část hodnocení shody.
Ze závěrů této práce cituji: "Tím se však nemění klíčový závěr, že navrhovaná legislativa ve své současné formě nepochybně znamená, že pravomoci, které by byly fondu uděleny, překračují pravomoci, které jsou uděleny srovnatelným orgánům v Evropské unii, a nejsou tak v souladu s legislativou a postupy Evropské unie. Především pravomoci fondu v oblasti správy a pravidel zemědělského trhu bez zahrnutí Parlamentu a ekonomických subjektů mimo primární zemědělství jsou zcela v rozporu s evropskými postupy. I když vezmeme v úvahu přiznanou potřebu vytvoření dočasných mechanismů před formálním začleněním transparentnosti a absence opatření pro široké konzultace opatření na řízení zemědělského trhu, rovněž výrazně zvyšují riziko vytvoření subjektivních a ekonomicky diskriminačních systémů." Tolik citace ze závěrů.
Pokud si dovolím vaši pozornost upoutat na citaci hodnocení shody, tak cituji: "S ohledem na výše uvedené skutečnosti se zdá, že fond by měl zcela odlišné pravomoci od těch, které jsou přiděleny platebním agenturám v EU. Důvody pro tento stav jsou následující. Platební agentury v Evropské unii nehrají žádnou roli při určení zemědělských podpůrných rozpočtů a při formulaci zemědělské politiky. Mohlo by se zdát, že prezidium fondu má podobnou funkci jako Rada EU. Veškerá legislativa přijatá radou je však přezkoumávána dalšími institucemi Evropské unie, především Evropským parlamentem, zatímco podobný mechanismus v případě fondu chybí. Skutečnost, že v prezidiu fondu by měli být přítomni tři zástupci nevládních zemědělských asociací, nelze považovat za náhradu mnohem širšího procesu konzultací, který probíhá v Evropské unii. Důvodem je, že návrh legislativy související s prezidiem nejen odebírá rozhodování z parlamentního skrutinia, ale současně vyřazuje nevládní zástupce z dalších odvětví ekonomiky, spotřebitele, a co nejdůležitější, zpracovatele potravin a nápojů, kteří mají přímý ekonomický zájem na přijímaných rozhodnutích. Všechny kroky provedené platebními agenturami v Evropské unii mohou být podrobeny nezávislému auditu a soudní kontrole ze strany příslušných národních a evropských institucí. Zdá se, že v navrhované legislativě podobné ustanovení chybí, neboť prezidium je oprávněno rozhodovat o odvoláních proti rozhodnutí fondu. Navíc, zatímco zákon stanovuje dozorčí radu, jejímž úkolem je ověřovat dodržování účelu, pro který byl fond zřízen, a kontrolovat finanční výkazy fondu, nezávislost této rady musí být zpochybněna, neboť většina jejích členů je jmenována vládou a každý z členů může být vládou odvolán před ukončením jeho funkčního období.
Jak bylo uvedeno výše, v Evropské unii je každodenní přímé řízení zemědělských trhů v odpovědnosti komise pracující prostřednictvím řídících výborů. Samotné platební agentury zde kromě administrativní role nehrají žádnou další roli. Zatímco v průběhu procesu přidružování musí být tato funkce zajišťována českými úřady, je nutné otevřít otázku, zda by tyto funkce měly být uděleny úřadu, který bude mít nepochybně omezené pravomoci, místo aby byly zachovány v odpovědnosti samotného Ministerstva zemědělství. Rovněž je potřeba poznamenat, že platební agentury v EU spravují skladovací zařízení, avšak pokud se nám podařilo zjistit, nepodílejí se samy na dopravě nebo zpracování zemědělských komodit. Hlavním důvodem pro tento stav je, že takové komerční provozy mohou při nesprávném řízení vést k závažným ekonomickým deformacím ostatních subjektů fungujících v daném odvětví, např. zpracovatelů potravin a nápojů." Tolik citace z nezávislé právní agentury o souladu s legislativou EU.
Sama Evropská unie je ve svých hodnoceních a doporučeních velice stručná a opatrná. Pokud vezmeme do ruky její loňský závěr v jejím každoročním hodnocení přibližování naší legislativy, dočteme se tam, že nám říká pouze jednou větou, co bychom měli. Tato věta zní: "Je nutné zintenzivnit úsilí zejména v oblasti organizace trhu a ve veterinární a fytosanitární oblasti."
Dámy a pánové, to je jediné doporučení, které nám loni Evropská unie dala. Organizace trhu v řeči EU podle Bílé knihy znamená jednoznačně dvě věci: standardizaci kvality a sdružení prodeje prvovýrobců v odbytových a marketingových družstvech. V žádném případě to nikde v Evropské unii neznamená zavádění kvót, regulaci výroby, tak jak je to záměrně často vysvětlováno stávajícím ministrem zemědělství.
Zákon o Státním intervenčním fondu zavádí především instituty kvót a zavádí mechanismy podpory k záchraně nejslabších podniků. Je tedy v rozporu s požadavky EU a myslím, že citací jsem vyjádřil přesněji a lépe to, co bych zde chtěl vyjádřit sám. Proč tak vláda a ministr zemědělství koná, si dovolím zodpovědět spíše ve třetí polemické otázce, to znamená, zda jde, či nejde o prosazení nečistých zájmů. Návrh zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu totiž dává fondu jasné, ze zákona dané možnosti podnikatelské. To znamená, že ze státního rozpočtu bude dotován miliardovými částkami ročně. Ročně bude obchodovat v částkách desetimiliardových a zákonem bychom pak vytvořili mechanismus, že tento fond bude vytvářet vlastní majetek. Bude ho vytvářet obchodem a obchodem podle vlastních pravidel, mimo zákon o veřejných zakázkách. Dále bude nakupovat, skladovat, spravovat i dopravovat zboží, kterým se bude zabývat. To znamená, že si bude sám sobě určovat ceny, za kolik bude nakupovat, za kolik bude skladovat, za kolik bude spravovat a za kolik bude dopravovat. Odvolání proti rozhodnutí bude řešit fond sám ve svém prezidiu. Všichni nebo spíše všechny osoby ve fondu a vázané smlouvou s fondem budou muset zachovávat totální mlčenlivost o všem, co se v souvislosti s činností fondu dovědí. Dozorčí rada, pokud přijde na nějaké nedostatky, bude upozorňovat prezidium fondu a prezidium fondu jako vrcholný orgán fondu tyto nedostatky bude jakoby řešit.
***