(15.20 hodin)

Poslankyně Michaela Šojdrová: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, jak jsem již avizovala, předkládám pozměňovací návrh k tisku 434, tedy k onomu komplexnímu pozměňovacímu návrhu. Tento návrh zní:

Do přechodných ustanovení v části 6 se vkládá nový § 39 odst. 3, který má toto znění: "V roce 2001 a 2002 budou účelově poskytnuty prostředky ze státního rozpočtu krajům na provozní výdaje podle normativů stanovených ministerstvem školství a počtu žáků škol a školských zařízení zřizovaných kraji a jinými zřizovateli, nestanoví-li zákon jinak." Odkaz na zákon č. 564/1990 Sb., v novelizovaném znění.

Ostatní paragrafy se přečíslují.

Dovolte mi nyní krátké zdůvodnění. Vzhledem k tomu, že pan ministr financí v obecné rozpravě zatím nereagoval na můj dotaz po zajištění, o to víc pokládám za důležité, aby tento pozměňovací návrh byl přednesen a předpokládám i schválen. Podání pozměňovacího návrhu vyplývá z obav, které jsem v obecné rozpravě uvedla a které zatím pan ministr nijak nevyvrátil. Domnívám se, že vyvrátit ani nemůže, protože jedinou nezpochybnitelnou pojistkou může být zákonná úprava, a tu právě předkládám. Jinými slovy - to, co pan ministr nemohl předpokládat jako logický výklad zákonů, o kterém se také uvažuje, to je plnění odpovědnosti státu, navrhuji, aby bylo uvedeno textem zákona.

Dovolte mi, abych stručně shrnula důvody pro podání tohoto návrhu. V roce 2001 budou kraje bez vlastních příjmů. Příjmy kraje pro rok 2002 budou dány rozpočtovým určením výnosů z daní. Dnes neznáme jejich výši a i po schválení patřičné novely to budou příjmy předpokládané. Pokládám za nutné za této situace umožnit krajům realizovat přechodnou fázi, která by vyloučila rizika. Připomenu, že za riziko považuji neuvážené rušení či útlum škol a zařízení z důvodu finančního nedostatku. Tato rizika opravdu v terénu existují. Jsou citelná mezi pedagogickou i rodičovskou veřejností a my bychom na ně měli patřičně reagovat. (Hlasitý hovor v poslaneckých lavicích.) Návrh tedy říká, že dva roky bude provoz škol a zařízení zřizovaných krajem i jinými zřizovateli hrazen z účelově vázaných prostředků ze státního rozpočtu, není v rozporu s návrhem zákona, ale je jeho upřesněním. Dává krajům a především školám jistotu, že jejich provoz bude po dobu dvou let zajištěn státním příspěvkem.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Promiňte, paní kolegyně. Vážení kolegové, myslím, že je neslušné, pokud hovoří dáma, abychom se hlasitě bavili v těchto lavicích. Prosím o ztišení atmosféry.

Prosím, paní kolegyně.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Za tyto dva roky získají kraje čas na stanovení svých dlouhodobých záměrů, tak jak jim zákon ukládá, a rozhodnou se, jakou síť škol chtějí a kolik peněz budou na jejich provoz mít. Pokud nebudou tyto návrhy přijaty, je možné, že se Ministerstvo financí a ministerstvo školství nějak na státním příspěvku dohodnou. Můžeme to předpokládat, někdo to může i říkat, může o tom uvažovat, ale pakliže to myslíme vážně a chceme minimální jistotu pro další existenci regionálního školství, měli bychom usilovat o zákonný rámec pro jejich financování.

Vážené kolegyně a kolegové, vážený pane ministře, považovala bych přijetí tohoto návrhu za projev uvědomění si všech možných rizik a snahu o jejich omezení. Děkuji vám za pozornost a prosím, abyste tento návrh podpořili.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji paní poslankyně Šojdrové. Slovo má pan poslanec Václav Pícl a připraví se pan poslanec Bendl.

 

Poslanec Václav Pícl: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážený pane ministře, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych jako moje předřečnice paní poslankyně Šojdrová podal v rámci podrobné rozpravy několik pozměňovacích návrhů, které by měly zabezpečit v příštích letech pro oblast školství hladký průběh realizace reformy veřejné správy, tak jak ji tato sněmovna schválila.

V § 41 se na konec odst. 2 doplňuje věta: "Předškolní zařízení, školy a školská zařízení v právní formě rozpočtové organizace přemění obec na příspěvkovou organizaci vždy."

Odůvodnění: Podle nových regionálních rozpočtových pravidel budou obce moci zřizovat organizační složky nebo příspěvkové organizace, přičemž dosavadní příspěvkové organizace zůstávají, ale rozpočtové organizace se mají změnit na organizační složky, které ztratí právní subjektivitu, nebo jejich subjektivitu může obec zachovat podle odst. 2 změnou na příspěvkovou organizaci po šestiměsíční lhůtě podle návrhu výboru. Jelikož má nyní velké množství škol a školských zařízení formu rozpočtových organizací, mohlo by toto ustanovení znamenat ztrátu právní subjektivity u velkého množství škol a školských zařízení zřizovaných obcí. Díky tomu může dojít i k velkému nárůstu zaměstnanců, k nimž budou muset okresní úřady, tak jak jsme převedli v zákoně o okresních úřadech a o státní správě a samosprávě ve školství, vykonávat funkci zaměstnavatele a plnit veškeré funkce vyplývající ze zaměstnavatelských vztahů.

V § 41 se za odst. 2 vkládá nový odst. 3, který zní: "V roce 2001 budou podle počtu dětí a žáků a normativů stanovených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy účelově poskytnuty prostředky ze státního rozpočtu okresům na provozní výdaje předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které budou převedeny do zřizovatelské kompetence krajů."

Dále v § 41 se za nový odst. 3 vkládá nový odst. 4, který zní: "V roce 2002 budou podle počtu dětí a žáků a normativů stanovených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy účelově poskytnuty prostředky ze státního rozpočtu krajům na provozní výdaje předškolních zařízení, škol a školských zařízení zřizovaných kraji."

Odůvodnění: V zájmu finančního zabezpečení škol zřizovaných kraji v oblasti ostatních provozních nákladů doporučuji v počátečních dvou letech financování z prostředků oddelimitovaných z kapitoly školství. Systém daní zapojit vzhledem na možnou odlišnou regionální výtěžnost a velmi rozdílnou výši potřebných provozních výdajů odvislou od struktury vyučovacích, studijních a učebních oborů jako eventuální prostředky určené na rozvoj škol a školských zařízení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji panu poslanci Píclovi. Než udělím slovo panu poslanci Bendlovi, paní kolegyně Šojdrová by upřesnila v technické poznámce svůj přednesený pozměňovací návrh. Prosím.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Upřesňuji svůj návrh tak, aby vyhovoval onomu komplexnímu pozměňovacímu návrhu, to znamená do § 41 v části 6 se vkládá nový odst. 3. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Nyní bude hovořit pan poslanec Bendl, připraví se pan poslanec Jalůvka.

 

Poslanec Petr Bendl: Pane předsedající, vážená sněmovno, dovolte mi, abych přednesl několik legislativně technických pozměňovacích návrhů ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu, a to k § 3 odst. 2 - přeškrtnutá slova "rozpočtový výhled se člení obdobně jako roční rozpočet" nahradit slovy "rozpočtový výhled".

2. V § 7 odst. 1 písm. c) vypustit slovo "vlastních" a slovo "která" nahradit slovem "které". Že jde o vlastní právnickou osobu, je již vyjádřeno tím, že ji obec zřídila nebo založila.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP