(15.00 hodin)

(pokračuje Pilip)

Dnešní znění § 3 odst. 1 písm. a) je, že je možné, aby byl do seznamu auditorů zapsán pouze ten, kdo získal vysokoškolské vzdělání magisterského typu v rámci ekonomie. Domnívám se, že i tento případ je další extenzí, která se často objevuje v našich zákonech a která se snaží příliš zvýraznit nutnost formálního vzdělání. Přitom je tady stále řada lidí, kteří například nemohli vysokou školu dostudovat nebo neukončili plné studium, ale přesto třeba úspěšně působí v daném oboru řadu let. Proto by bylo dobré, aby požadavek na vysokoškolské vzdělání nebyl podmínkou nutnou, ale aby byl podmínkou spíše doporučenou, ze které je možné v odůvodněných případech učinit výjimku. Navíc tady jde o druh podnikání, kde se požaduje složení auditorské zkoušky, čili určitou úroveň znalostí žadatel tak jako tak musí prokazovat.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Pilipovi. Slovo má pan poslanec Brožík.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v rámci podrobné rozpravy přednesl i já několik pozměňovacích návrhů, které se týkají zákona o auditorech, protože si myslím, že určitě přinesou věcné i právní vylepšení tohoto návrhu zákona. Své pozměňující návrhy jsem rozdělil do pěti bloků, které se týkají jednotlivých oblastí: slib auditora, auditorská zkouška, spis auditora, působnost komory a asistenti auditora.

Ke slibu auditora. Za prvé - v § 3 se v odst. 3 nahrazuje poslední věta tímto textem: "Ve lhůtě do 30 dnů po složení slibu je komora povinna vydat auditorovi osvědčení o zápisu do seznamu auditorů."

Za druhé - v § 41 odst. 1 se na konci vypouští tečka a připojuje se věta "Auditor je povinen do 6 měsíců od účinnosti tohoto zákona složit slib ve znění uvedeném v § 3 odst. 3 a poskytnout komoře údaje zapisované do seznamu auditorů podle § 6 odst. 1."

Krátké zdůvodnění: složení slibu je upraveno mimo souhrn podmínek pro zápis do seznamu auditora. Komoře se pouze ukládá povinnost umožnit uchazeči slib vykonat. Právní povinnost uchazeče slib vykonat však zakotvena není. Není ani upraven postup v případě, že uchazeč slib nevykoná. Přitom je v poslední větě odst. 3 komoře stanovena povinnost ve stejné lhůtě, tj. ve lhůtě, v níž je povinnost umožnit slib vykonat, nikoliv kdy jej uchazeč skutečně vykoná, provést zápis do seznamu auditora a vydat o tom osvědčení. Současní auditoři slib dle navrhované úpravy neskládají.

Druhou oblastí je auditorská zkouška. Za prvé - § 8 odst. 1 zní: "Komora umožní na základě písemné žádosti vykonat auditorskou zkoušku každému, kdo prokáže, že splňuje podmínky uvedené v § 3 odst. 1 písm. a), b), c) a uhradil poplatek ve výši stanovené komoru, nepřevyšující 5000,- Kč. Po uhrazení poplatku umožní komora vykonat rozdílovou auditorskou zkoušku každému, kdo splňuje podmínky uvedené v § 3 odst. 1 písm. b) a písm. c) a v § 3 odst. 2 písm. a)." Stávající odstavce 1 - 11 se označí jako odstavce 2 - 12.

Za druhé - v § 9 se odst. 2 zrušuje. Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako 2 a 3. Opět krátké zdůvodnění. Zákon vůbec nestanoví podmínky, za nichž se uchazeč může přihlásit k profesní zkoušce. Dle dané úpravy by tak mohl učinit i například student vysoké školy. Je zřejmé, že pochybnosti o hodnocení dílčí písemné zkoušky bude mít snad každý, kdo byl hodnocen jako nevyhovující. Zajišťovat všechna požadovaná přezkoumání navíc neprodleně není z hlediska lidských a finančních zdrojů zřejmě samotné komory možné. Úroveň hodnotitelů zkoušek, jejich odborná erudice i nestrannost je zajištěna zákonem, stanoveným způsobem výběru a jmenováním těchto osob.

Třetí oblastí je spis auditora. V § 14 odst. 6 se v poslední větě slova "auditoři oprávnění vykonávat z pověření komory" nahrazují slovy "osoby pověřené komorou vykonávat". Dohled nad výkonem činnosti auditora vyžaduje zapojení i odborných pracovníků různého zaměření a různých specialistů. K tomu je nezbytné umožnit jim přístup k dokumentům ve spise auditora.

Čtvrtou oblastí je působnost komory. § 29 se doplňuje o písmena e), f) a g), jež znějí:

"e) poskytuje svým členům i odborné veřejné poradenské a konzultační služby a vydává odborná stanoviska v otázkách spojených s poskytováním auditorských služeb,

f) navazuje a rozvíjí styky s komorami a obdobnými institucemi v zahraničí a uzavírá s nimi dohody o vzájemné spolupráci,

g) vykonává vlastní hospodářskou činnost na podporu řádného plnění svých úkolů a v souladu se svým posláním."

Jde o důležité a nezastupitelné funkce, které by podle mého názoru měly v zákoně být výslovně zmíněny.

Poslední oblastí jsou asistenti auditora. V § 41 odst. 2, který zní: "Asistenti auditora zapsaní v seznamu asistentů auditora, vedení podle dosavadních předpisů, se stávají asistenty auditora podle tohoto zákona, pokud splňují požadavek vzdělání podle § 26 odst. 1 písm. c) a nejpozději do 6 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona komoře doloží existenci pracovního poměru podle § 26 odst. 1 písm. d) nebo prokáží, že nejméně tři roky pracovali jako asistenti auditora u auditora nebo auditorské společnosti. Komora je zapíše do seznamu asistentů auditora bez žádosti. Asistenty auditora, kteří požadované skutečnosti nedoloží včas a řádně, komora ve lhůtě šesti měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona ze seznamu asistentů auditora vyškrtne."

V § 41 se za odst. 2 vkládá nový odst. 3, který zní: "Asistenty auditora zapsané v seznamu asistentů auditora, vedeném podle dosavadních předpisů, kteří nesplňují požadavek vzdělání podle § 26 odst. 1 písm. c), ponechá komora v tomto seznamu i nadále." Dosavadní odst. 3 se označí jako odst. 4.

Odst. 2 se týká zpřesnění podmínek pro převod asistentů auditora do seznamu asistentů podle nového zákona.

Odst. 3 reaguje na současný stav, kdy větší počet asistentů má pouze středoškolské vzdělání, což současný zákon umožňuje. Tyto osoby již vesměs nezamýšlejí získat vysokoškolské vzdělání, rády by však pokračovaly v asistentské praxi. Jejich vyškrtnutí z komory bez náhrady nelze považovat za seriózní.

Všechny mé pozměňovací návrhy předám písemně panu zpravodaji. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu místopředsedovi Brožíkovi. Hlásí se někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Podrobnou rozpravu končím.

Vzhledem k tomu, že návrh na vrácení k novému projednání ani na zamítnutí předložen nebyl, končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Dalším bodem je

 

10.
Vládní návrh zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
/sněmovní tisk 434/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády uvede místopředseda vlády a ministr financí Pavel Mertlík, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážené dámy, vážení pánové, vážená paní předsedající, budu v tomto případě opět stručný. Při jednání ve výborech zazněly a byly doporučeny návrhy, které z větší části mají legislativně technický charakter, část z nich i obsahový, a lze o nich v principu říci, že jsou v souladu s navrženými úpravami v jiných souvisejících zákonech. Zejména mám na mysli velká rozpočtová pravidla. Jsou to tedy akceptovatelné věci.

Z hlediska toho, co bylo navrženo, vidím jediný, a to dosti významný problém. Je to problém spočívající v tom, že na základě některých návrhů vzniká rozdíl v odpisování investičního majetku podle toho, jestli nějaká příspěvková organizace je státní a spravuje majetek ve vlastnictví státu, nebo zda je obecní a krajská a spravuje majetek ve vlastnictví územně samosprávného celku.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP