(17.00 hodin)

Ministr životního prostředí ČR Miloš Kužvart: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, bylo položeno několik konkrétních otázek, zazní několik konkrétních odpovědí. Přesto bych ale chtěl vrátit nás všechny o řadu let zpátky.

Všichni víme, že výstavba obchvatu dálnice D5 okolo Plzně procházela nejrůznějšími peripetiemi, a to, že se po obchvatu již třetím rokem mohlo jezdit, je skutečností známou. Jde totiž o to, že v roce 1991 přijala vláda České republiky usnesení, kterým stanovila, kudy dálnice v rámci obchvatu má vést. V několika následujících letech byla řada orgánů státní správy podrobena často i velmi nevybíravému tlaku různých zájmových skupin a došlo k revokaci tohoto usnesení a v roce 1994 byla trasa výrazně upravena. To, že se během krátké doby podařilo - a zdůrazňuji nikoliv Ministerstvem životního prostředí - učinit několik kroků, několik procesních chyb, je bohužel k tíži nás všech a především občanů Plzně.

V roce 1997 rozsudek vrchního soudu na základě vznesené žaloby se vyjádřil k této věci tak, že právě procesní chyby vedly k velmi nevhodnému prodloužení celého procesu. Jednalo se mj. také o to, že trasa, která od roku 1994 byla nazývána "vládní" či podobně, tak tato trasa, která nese označení SUK2, byla označena jako právně neprůchozí a zároveň také bylo uloženo, že má proběhnout proces posuzování vlivu na životní prostředí. Toto skutečně proběhlo v prosinci roku 1998. Ministerstvo životního prostředí vydalo v rámci procesu EIA podle zákona č. 244/1992 Sb. stanovisko, ve kterém dalo přednost výstavbě tzv. trasy kombinované. Proti tomuto stanovisku se především postavil Magistrát města Plzně a prosazoval trasu původní, trasu SUK2.

Během několika následujících měsíců, během roku 1999, probíhala na různých úrovních jednání o tomto problému a v létě roku 1999 na základě několika právních expertiz konstatoval místopředseda vlády a předseda Legislativní rady vlády dr. Rychetský, že je nutné hledat tu trasu, která bude z hlediska právního průchozí, což evidentně trasa SUK2 nebyla.

14. září minulého roku vydalo Ministerstvo pro místní rozvoj své územní rozhodnutí, kde právě onu trasu SUK2 určilo jako tu, kterou tento obchvat se bude realizovat. Určitou dobu potom někteří z účastníků správního řízení, mj. dvě obce, podali žalobu proti tomuto územnímu rozhodnutí a tak, jak pan poslanec říkal, nyní všichni čekáme, jak soud dopadne.

Jednání, které zde bylo vzpomenuto, jednání zástupce Ministerstva dopravy a spojů na úrovni náměstka ministra pro místní rozvoj, mne a primátora města Plzně a některých dalších expertů, mj. také z Dopravní policie České republiky, vedlo na Ministerstvu pro místní rozvoj již před několika týdny skutečně k dohodě, že je nezbytné vyvést tzv. těžkou tranzitní dopravu z Plzně.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP