(18.00 hodin)
(pokračuje Pilip)
Je to teda jedna věc, kterou by měli znát všichni, kteří o tom diskutují, a asi i občané, které ten vývoj musí znepokojovat, a to je fakt, že díky metodice správy daní se stále vlastně úročí a tím pádem zvyšují vykazované nedoplatky za daňové pohledávky, které už dávno ani teoreticky není možné vybrat, protože jsou již léta staré, firmy neexistují a nemá, kdo by je zaplatil. Přesto se stále dodaňují, přesto se stále z nich naúčtovává penále.
Proto bych se skutečně velmi klonil k tomu, aby bylo zváženo to doporučení rozpočtového výboru a aby Ministerstvo financí připravilo metodiku, která by umožnila sledovat skutečně nějaký aktualizovaný vývoj daňových nedoplatků a která by umožnila rozdělit zejména ten tzv. starý blok před daňovou reformou a nový blok a případně nějakým způsobem více pracovat finančním úřadům s těmito nevymáhanými pohledávkami.
Zároveň je samozřejmě nutné, aby se ovšem také ve větší míře dělo to, co už řada finančních úřadů začíná aplikovat, tzn. exekuce, exekuční výměry a skutečně nátlak na to, aby byla využívána státní moc tam, kde je to žádoucí, aby daně skutečně tam, kde byly vyměřeny, byly vybírány.
Další věcí, která byla v návrhu naznačena, je poměrně výrazné zvýšení pracovníků daňové správy, konkrétně o 3 386 osob v horizontu tří let.Chtěl bych říci, že se domnívám, že pouhé zvyšování zaměstnanců daňové správy není samo o sobě řešením, že je nutné - a také bych velmi doporučoval panu ministru financí a vládě - abychom se vrátili k diskusi, která tady už jednou byla při návrhu na zmenšení počtu finančních úřadů, a aby se nově zpracovala struktura těchto finančních úřadů v tom smyslu, že by se zjednodušil styk občanů a daňových poplatníků s těmito úřady, aby se usnadnily takové cesty, jako je např. styk přes internet, elektronickou poštu, za využití - doufám - v brzké době přijetí elektronického podpisu a dalších médií, a aby se snížila potřeba finanční úřady fyzicky navštěvovat, a naopak aby ten velký počet malých úřadů byl nahrazen menším počtem úřadů, kde je možná vysoká specializace jednotlivých zaměstnanců, a tím pádem efektivnější kontrola různých druhů úniků, které se mohou v konkrétní činností objevovat.
Další věc o které bych se krátce vyjádřil z těch opatření, je, že se nedomnívám, že zvýšení penále samo o sobě může vést k nějakému pozitivnímu efektu. Domnívám se, že to, co je nutné, je skutečně jasnější hrozba toho, že finanční úřady budou sahat k exekučním nástrojům tam, kde je k tomu jaksi právní nárok, protože ten, kdo je ochoten a je nějakým způsobem schopen ten dluh vůči státu splácet, tak pod hrozbou exekuce tak bude činit daleko dříve a spíše, než když jeho dluh neúměrně naroste příliš vysokými sankcemi, které by třeba i jinak splatnou pohledávku učinily tak velkou, že by skutečně mohla celý podnik a tím i jeho schopnost splácet poslat ke dnu.
Další věcí, které se týkají vybírání daní, asi nemá smysl tady diskutovat, protože tento materiál řeší spíše daňové nedoplatky, které jsou vykázány, a nikoliv ty, jejichž rozsah bohužel neznáme a které by si také zasloužily velkou diskusi, tzn. daňové nedoplatky - daně, které vlastně nikdy nebyly vyměřeny -, ale to jsou samozřejmě opatření, kterými se musíme zaobírat nad jednotlivými zákony.
Poslední věc, kterou bych rád tady poznamenal, je, že jednou z věcí, která v té organizační oblasti podvazuje možnost nějakého zefektivnění práce daňové správy, je otázka stálého nedořešení situace ÚFDŘ ve vedení finanční správy, která bohužel byla zahájena - ta destabilizace - za pana bývalého ministra Svobody, a bylo by dobré, kdyby ten personální problém v této oblasti byl vyřešen a bezesporu by to také přispělo ke stabilizaci chodu těchto institucí.
Dámy a pánové, opakuji, že se domnívám, že podstatné je, že řada věcí v tomto materiálu zazněla a uvedla věci na pravou míru a do věcné roviny vrátila i s předvolebním sloganem na zem. Nechci proto navrhovat žádný návrh, který by doporučil zamítnout tento návrh, a především prosím pana ministra, aby i další návrhy, které byly obsaženy v této diskusi a v usnesení rozpočtového výboru, začaly být co nejdříve naplňovány.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Moje otázka zní- kdo se dále hlásí do všeobecné rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím. Všeobecnou rozpravu končím.
Přistoupíme k rozpravě podrobné. Ani do podrobné rozpravy nemám přihlášku. Chci se zeptat pana zpravodaje, zda neavizoval přihlášku do podrobné rozpravy. Pane kolego Pilipe? Nechcete k podrobné rozpravě. Ne. Takže děkuji.Ani do podrobné rozpravy přihláška není, podrobnou rozpravu končím.
Dávám možnost vystoupit se závěrečným slovem navrhovateli nejprve a potom zpravodaji výboru.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové. Vláda na jednom ze svých zasedání krátce předtím, než schválila tento materiál, než šel do Poslanecké sněmovny, přijala dvě v podstatě symetrická usnesení. Jedno z nich ukládá ministru financí, druhé z nich ministru práce a sociálních věcí a také ministru zdravotnictví do 30. 6. připravit podrobný materiál, který bude definovat zcela konkrétní kroky pro zlepšení výběru daní, sociálního pojistného a zdravotního pojistného v následujícím období. Čili vláda očekává od jmenovaných tří ministrů, že ke konci června tohoto roku v podstatě přijdou s koncentrovaným materiálem, avšak materiály vzájemně provázanými, kde půjde o spolupráci mezi správci jednotlivých částí veřejných financí.
Tím se snažím odpovědět za své kolegy panu poslanci Recmanovi v tom smyslu, že samozřejmě nemohu říci, kdy budou schopni ministři, ministr práce a sociálních věcí a zdravotnictví, předstoupit s příslušným materiálem před Poslaneckou sněmovnu, ale v tom smyslu, že vím, že vláda připravuje zcela konkrétní kroky v tomto směru.
Vláda také zřídila pracovní skupinu mezi ministrem práce a sociálních věcí plus ministrem zdravotnictví na straně jedné a ministrem financí na straně druhé, která připravuje kroky, které by vedly ke společnému zlepšení výběru všech příslušných fisků, společnému zlepšení správy a zlepšení spolupráce mezi jednotlivými úřady, tzn. mezi systémem finančních úřadů a celních úřadů na straně jedné, systémem sociální správy a zdravotních pojišťoven na straně druhé. Čili tyto koncepční práce běží a očekáváme, že řekněme v druhé polovině roku by měly mít výsledky v podobě nějakých návrhů věcných řešení.
Podobně a v souvislosti s tím spolupracujme také na samotné reformě či modernizaci daňové soustavy která by měla být velmi úzce provázána na kroky v oblasti sociálního a zdravotního pojištění, čili jde o systémy, které patří k sobě, a tak je také pojímáno. V tomto materiálu, dámy a pánové, je také poprvé zmínka o tom, čemu říkáme na Ministerstvu financí pracovně "dvojdomek". Je to snaha vytvořit ucelený systém daní, který jak známo v současnosti se rozpadá mezi Generální ředitelství cel a systémem…
Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte pane ministře.
Vážené kolegyně a kolegyně. paragraf § 19 odst. 1 zákona o jednacím řádu říká: "Předsedající může za nepřístojné chování ve sněmovně uložit poslanci pořádkové opatření, kterým je napomenutí, a za opakované nepřístojné chování vykázat poslance z jednacího sálu nejdéle do konce jednacího dne, v němž k vykázání došlo." Velmi na vás apeluji, abyste mě nenutili k použití tohoto ustanovení jednacího řádu.
Pane ministře, prosím, pokračujte.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. A dodám - finančních úřadů.
Dnes je situace taková, že jedny a tytéž daně, zejména daň spotřební, daň z přidané hodnoty vybírají jak celníci, tak finanční úřady.
***