(17.20 hodin)

(pokračuje Langer)

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 204. Kdo je pro? Kdo je proti?

Ze 182 přítomných 180 pro, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu zpravodaji i panu ministrovi.

 

Dalším bodem je

 

93.
Vládní návrh zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu
rozpočtovaného schodku státního rozpočtu České republiky na rok 2000
/sněmovní tisk 504/ - třetí čtení

 

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů vedle místopředsedy vlády a ministra financí zaujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Martin Kocourek.

Pozměňovací návrh je uveden ve sněmovním tisku 504/2. Otevírám rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Neregistruji ani žádnou ústní přihlášku, proto rozpravu končím.

Dávám možnost panu ministrovi vystoupit se závěrečným slovem navrhovatele.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, v rámci druhého čtení k tomuto návrhu zákona byl předložen pozměňovací návrh pana poslance Kocourka, jehož obsahem je zkrácení maximální lhůty pro emisi příslušného dluhopisu z 20 let na dva roky.

Především bych chtěl říci v této souvislosti, že již v úvodním slově jsem zdůraznil, že Ministerstvo financí neprodává v rámci zákonného limitu žádný státní dluhopis zbytečně, pokud k tomu nevznikne nutná potřeba. Čili všechny skutečné emise pokrývají skutečnou potřebu rozpočtů a rámec obvykle bývá vyšší, čili nebývá zcela využit.

Každé zákonné povolení státu zastoupeného Ministerstvem financí dává možnost vydávat dluhopisy až do výše stanovené zákonem. Tak je to formulováno i zde. Důvodem pro návrh dvacetileté doby splatnosti je úmysl vydávat od počátku vzniku dluhu v situaci, kdy Poslanecká sněmovna schválila schodkový státní rozpočet…

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane ministře, omlouvám se, že vás přerušuji.

Chtěl bych upozornit některé chronické rušiče jednání Poslanecké sněmovny, aby se seznámili s ustanovením § 19 zákona o jednacím řádu.

Prosím, pane ministře, pokračujte.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Děkuji. Tedy úmysl Ministerstva financí je od počátku vydávat státní dluhopisy s delší dobou splatnosti.

Delší doby splatnosti pro Ministerstvo financí totiž znamenají snížení revolvingového rizika při refinancování splatného dluhu, tj. při uhrazování splatného dluhu z výnosů nových emisí. Proto je nutno se zvyšováním vypůjčovacích požadavků přiměřeně reagovat na prodlužování splatnosti dluhopisů a tím i prodlužování dob splatnosti zákonných povolení vydávat státní dluhopisy v rámci státních dluhopisových programů. Navrhovaná dvacetiletá splatnost, tedy maximálně dvacetiletá splatnost, sleduje pouze tento a jediný cíl.

Pokud bude schválena dvacetiletá splatnost těchto dluhopisů tak, jak předpokládá vládní návrh, tak to znamená, že až do doby vyúčtování státní účetní uzávěrky v rámci státního závěrečného účtu České republiky za rok 2000 a schválení dluhopisového programu vyplývajícího z výsledku hospodaření státu v tomto roce bude možno vydat státní střednědobé dluhopisy s delší splatností, tj. 3, 5, 7 nebo 10 let, zatímco dvouleté zákonné povolení, které navrhoval pan poslanec Kocourek, by umožnilo pouze vydávat státní pokladniční poukázky, které mají dobu splatnosti maximálně do jednoho roku.To je samozřejmě možné, je to režim, který byl obvyklý celou řadu let minulých. Rozdíl mezi tím, co navrhuje vláda, a tímto v minulosti obvyklým režimem je ten, že režim vydávání státních pokladničních poukázek je dražší, a tudíž méně šetrný pro státní rozpočet než navrhované řešení, které doporučuje Ministerstvo financí a vláda České republiky.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře.

Pro ty, kteří neznají dobře ustanovení zákona o jednacím řádu, sděluji, že § 19 zákona o jednacím řádu upravuje problematiku pořádkových opatření, ke kterým může sáhnout předsedající schůze.

Slovo má v tuto chvíli zpravodaj rozpočtového výboru. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych reagoval na pana ministra ve svém závěrečném slově, zdůvodnil můj pozměňovací návrh, který říká, že splatnost tohoto dluhopisového programu na profinancování rozpočtovaného schodku se zkracuje z 20 let na 2 roky. To je podstata mého pozměňovacího návrhu. Znovu zkusím odůvodnit proč.

Jedná se o profinancování rozpočtovaného schodku, tzn. výsledné číslo deficitu státního rozpočtu neznáme a já považuji za vhodné se k deficitu vrátit při státním závěrečném účtu a zároveň se tedy vrátit i k tomuto dluhopisovému programu a poté, po známém výsledku státního hospodaření, profinancovávat tento dluh dlouhodobým státním dluhem, tzn. až tím dvacetiletým, případně i vyšším rámcem. Do té doby já považuji za vhodné postupovat profinancováním dvouletými, tedy kratšími dluhopisy, a po státním závěrečném účtu, který nám řekne, zda deficit byl větší, tzn., že vláda by si stejně musela přijít pro další dluhopisy do sněmovny, nebo menší. V té chvíli by se tento dluhopisový program musel upravovat, protože potom by už neodpovídal skutečné výši.

Z tohoto důvodu já považuji za vhodné - a je to i v logice loňského státního rozpočtu, kdy lhůta dluhopisů, splatnost byla také dvouletá, a já jsem z tohoto loňského vládního návrhu také vycházel - v něm pokračovat i letos.

Dále bych chtěl uvést, že dvouletá lhůta splatnosti neznamená financování čistě státními pokladničními poukázkami, ale může to být dluhopisy splatnými do 24 měsíců. Takže i v tomto ohledu vidím prostor pro normální státní cenné papíry, nikoli pouze pro pokladniční poukázky. To znamená, důvody, které mě vedou k tomuto mému pozměňovacímu návrhu, se dají shrnout do větší kontroly sněmovny a do menší byrokracie, která by byla spojena s tím, že by deficit byl větší nebo menší.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. O slovo požádal předseda vlády Miloš Zeman.

 

Předseda vlády ČR Miloš Zeman: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, pěkně vás prosím o jedno: Prosím vás o to, abychom si uvědomili, že vedle zákonů, kde nás dělí jakási ideologie nebo paradigma, jsou také zákony, kde nás dělí pouze kalkulačka a ochota a schopnost počítat.

Myslím si, že je společnou vůlí této sněmovny, žádného poslance nevyjímaje, aby došlo ke stabilitě našeho rozpočtového hospodaření. A já bych zde rád připomněl, že v minulém roce rozpočtový schodek skončil o 1,5 miliardy lepším výsledkem, než stanovil zákon o státním rozpočtu, a že i v tomto roce za první tři měsíce rozpočtového hospodaření byl vykázán přebytek v celkové výši 8,5 miliardy korun.

Návrh pana poslance Kocourka neznamená jenom zkrácení lhůty z 20 na 2 roky. Návrh pana poslance Kocourka v podstatě znamená zvýšení nákladů, a to právě proto, že pokladniční poukázky jsou spojeny naprosto prokazatelně a evidentně, bez jakékoli odborné diskuse, se zvýšením nákladů, které bude muset uhradit právě tento stát. Prosím vás proto, odložme alespoň na chvíli v zájmu stability státního rozpočtu různé zlomyslnosti a pokusy dělat si naschvály. Přemýšlejme společně o tom, co je ekonomicky výhodnější. A já vám sděluji, že pokud by byl přijat pozměňovací návrh pana poslance Kocourka, pak tento stát ze své pokladny a na základě zdrojů od daňových poplatníků naprosto zbytečně zaplatí podstatně více, než by musel zaplatit v případě přijetí vládního návrhu.

To je vše. Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP